تصویر شاخص
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

راهنمای کامل ریدینگ آیلتس و ترفندهای گرفتن نمره ۹ IELTS Reading

ریدینگ آیلتس (IELTS Reading) یکی از بخش‌های چهارگانه این آزمون است؛ که به بررسی مهارت خواندن و درک مطلب زبان‌آموزان می‌پردازد. طبیعتا کسب نمره مناسب در این بخش از آزمون نیز مانند سه مهارت دیگر مهم بوده و برای رسیدن به نمره بالا در آیلتس لازم است که به مهارت‌های ریدینگ نیز تسلط داشته باشید. اگرچه گرفتن نمره ۹ در آزمون ریدینگ به معنای پاسخ‌گویی صحیح به همه سوالات مطرح شده در آن است و برای بسیاری از زبان‌آموزان دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد؛ اما می‌تواند هدف انگیزه‌بخش و موثری برای رسیدن به نمرات بالا باشد. اگر در ابتدای راه آزمون آیلتس قرار دارید؛ آشنایی با بخش ریدینگ آزمون آیلتس اولین قدم برای رسیدن به موفقیت در آن است. پس از آن نیز شرکت در دوره ریدینگ آیلتس شروع جدی آمادگی برای این بخش از آزمون است. به همین دلیل در این مقاله به معرفی این بخش از آزمون پرداخته‌ایم.

آشنایی با بخش ریدینگ آیلتس

بخش ریدینگ آزمون آیلتس یکی از اجزای مهم و حیاتی این آزمون است که توانایی زبان آموزان در فهم و تفسیر متون مختلف را سنجیده و ارزیابی می‌کند. در این بخش، زبان آموزان با متون متنوعی از جمله مقالات، مقاله‌های علمی، تکه‌های اخبار، و مقالات تخصصی روبرو می‌شوند و باید با خواندن و درک مطالب، به سوالات مرتبط با آن‌ها پاسخ دهند.

بخش ریدینگ آیلتس شامل سه بخش است که در هر بخش، سطح متن‌ها از ساده تا پیچیده‌تر می‌باشد. این بخش از آزمون برای ارزیابی توانایی زبان آموزان در خواندن، فهم مطلب، استخراج اطلاعات و توانایی پاسخگویی به سوالات در مدت زمان محدود طراحی شده است.

پیش از هر جیز باید بدانید که بخش ریدینگ آیلتس در آزمون جنرال و آکادمیک با یک‌دیگر متفاوت است. در واقع می‌توان گفت تفاوت سوالات ریدینگ در این دو نوع آزمون آیلتس، تفاوت اصلی دو آزمون به‌طور کلی نیز محسوب می‌شود. بنابراین هنگام انتخاب آزمون و علی‌الخصوص منابع یادگیری خود، مطمئن شوید که آنها را بر اساس آزمون صحیح انتخاب کرده‌اید. همچنین اگر مطمئن نیستید که در کدام آزمون باید شرکت کنید؛ باید از موسسه خواهان نمره آیلتس این سوال را بپرسید. مثلا اغلب موسسات آموزشی نیاز به آیلتس آکادمیک داشته و اغلب سازمان‌های مهاجرتی به آیلتس جنرال نیاز دارند.

به‌طور خلاصه ریدینیگ آکادمیک به موضوعات تخصصی‌تر و علمی‌تر می‌پردازد. بنابراین متون آن بسیار به مقالات منتشر شده در بخش علمی روزنامه‌ها و مجلات شبیه است. این در حالی است که بخش ریدینیگ آزمون آیلتس جنرال، شامل موضوعات عمومی‌تر، زندگی روزمره یا موارد مربوط به کار است.

برای اطلاع از نحوه ثبتنام و دریافت پکیج آیلتس با مشاوران آکادمی زبان عالم زاده در تماس باشید.

آشنایی با بخش ریدینگ آیلتس

شباهت‌های ریدینگ جنرال و آکادمیک:

  • شامل سه بخش سوال هستند.
  • حاوی ۴۰ سوال و ۶۰ دقیقه فرصت پاسخ‌گویی هستند.
  • هر سوال یک نمره و برابر با سوالات دیگر دارد.

شباهت‌های بخش ریدینگ در آزمون‌های جنرال و آکادمیک آیلتس شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نوع متون: هر دو نوع آزمون شامل متونی از موضوعات مختلف مانند مقالات، گزارش‌ها، متون ادبی، و متون تخصصی هستند.
  2. نوع سوالات: در هر دو نوع آزمون، سوالات مرتبط با متون مطرح می‌شوند که شامل سوالات چندگزینه‌ای، تطابق متن با عنوان، تطابق متن با جمله، و سوالات پرسش و پاسخ کوتاه می‌شوند.
  3. مهارت‌های ارزیابی: در هر دو نوع آزمون، مهارت‌هایی مانند فهم مطلب، استخراج اطلاعات، تفسیر مفهوم، و توانایی پاسخگویی به سوالات مختلف از جمله اهداف اصلی است.

این شباهت‌ها باعث می‌شود که زبان‌آموزان بتوانند با مطالعه و تمرین بر روی یکی از نوع‌ها، مهارت‌های لازم برای موفقیت در بخش ریدینگ هر دو نوع آزمون را تقویت کنند و بهترین عملکرد ممکن را در آزمون آیلتس داشته باشند.

تفاوت‌های ریدینگ جنرال و آکادمیک:

  • واژگان مورد استفاده دشوارتر است.
  • موضوعات مرتبط با مسائل علمی هستند.
  • تعداد سوالات در هر قسمت متفاوت است. (در آزمون جنرال قسمت اول ۱۴ سوال و قسمت دوم و سوم هرکدام ۱۳ سوال. در آزمون آکادمیک هر قسمت ۱۲ الی ۱۴ سوال)

تفاوت‌های بخش ریدینگ در آزمون‌های جنرال و آکادمیک آیلتس عبارتند از:

  1. نوع متون: در آزمون جنرال آیلتس، متون مرتبط با موضوعات عمومی و روزمره ارائه می‌شوند، در حالی که در آزمون آکادمیک، متون مرتبط با موضوعات تخصصی و علمی ارائه می‌شوند.
  2. سطح پیچیدگی متون: در آزمون جنرال، متون عمومی و کمی ساده‌تری ارائه می‌شود، در حالی که در آزمون آکادمیک، متون پیچیده‌تر و تخصصی‌تری قرار می‌گیرند.
  3. نوع سوالات: در آزمون جنرال، سوالات مرتبط با موضوعات روزمره و عمومی مطرح می‌شود، در حالی که در آزمون آکادمیک، سوالات بیشتر به تفسیر و تحلیل متن مرتبط هستند و نیازمند فهم عمیق‌تر مطلب می‌باشند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شود که زبان‌آموزان باید به صورت متفاوتی برای آماده‌شدن به دو نوع آزمون ریدینگ آیلتس آماده شوند و مطالبی که برای هر کدام نیاز است را بیاموزند.

ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک

ریدینگ آیلتس آکادمیک طیف وسیعی از موضوعات، از علوم طبیعی گرفته تا تاریخ و اقتصاد را پوشش می‌دهد. البته نکته مهم این است که برای پاسخ‌گویی به سوالات آن نیازی به تخصص‌های مرتبط با موضوع ندارید. در واقع آنچه نیاز است؛ دایره لغات گسترده است. بنابراین شرکت‌کنندگان دارای دایره لغات گسترده در آزمون ریدینگ شانس موفقیت بالایی دارند. چراکه متن ریدینگ آیلتس آکادمیک معمولا حاوی برخی اصطلاحات فنی و حتی مطالب بصری مانند نمودارها و اشکال است. طراحان آزمون آیلتس معمولا برای سوالات ریدینگ، قسمت‌هایی از مجلات تخصصی و دانشگاهی، کتاب‌های درسی، گزارش‌ها و روزنامه‌ها را به کار می‌برند. همین‌طور آزمون ریدینگ آکادمیک از سه قسمت تشکیل شده است. شما در هر قسمت به ۱۲ الی ۱۴ سؤال پاسخ خواهید داد.

ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

مانند ریدینگ آکادمیک، ریدینگ جنرال نیز شامل بریده متونی از مجلات، روزنامه‌ها و سایر نشریات است. با این حال اکثر متن‌ها در آزمون جنرال بسیار کوتاه‌تر و با واژگان ساده‌تر هستند. علاوه بر این موضوعات ریدینگ جنرال به زندگی روزمره مربوط می‌شوند. همچنین برخی از قسمت‌های این آزمون، به‌ویژه در اولین بخش آزمون، از آگهی‌ها، کتاب‌های راهنما، مجلات، اطلاعیه‌ها یا دفترچه‌های راهنما گرفته شده است.

در حالی که هر دوره از این آزمون می‌تواند با دوره دیگر آن کمی متفاوت باشد؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که سوالات آن از ابتدا به سمت انتها چالش‌برانگیزتر می‌شود. در واقع در بخش اول معمولا یک مقاله بسیار کوتاه، نسبتا ساده و در موضوعات مرتبط با زندگی روزمره وجود خواهد داشت. در بخش دوم، دو متن کوتاه وجود دارد. این متون اغلب به نوعی به کار مرتبط هستند. مواردی مانند درخواست استخدام یا کتابچه راهنمای شرکت از جمله این موضوعات است. در نهایت بخش سوم شامل متنی طولانی‌تر است. این متن در مورد یک موضوع آکادمیک یا انتزاعی‌تر بحث می‌کند. این بخش سخت‌ترین قسمت ریدینگ آیلتس جنرال است.

تفاوت ها و شباهات های ریدینگ آیلتس

ساختار و مدل سوالات در ریدینگ آیلتس

همان‌طور که گفته شد؛ ریدینگ آیلتس در هر دو آزمون جنرال و آکادمیک شامل سه بخش است. مدل سوالاتی که در این بخش‌ها مطرح می‌شود نیز در هر دو آزمون مشابه است؛ و مسئله در تفاوت سطح متنون و موضوعات است. به‌طور کلی می‌توان گفت چهارده مدل مختلف یا ساختار متفاوت مطرح کردن سوال در آزمون ریدینگ وجود دارد؛ که از آنها برای ارائه سوالات استفاده می‌شود. همچنین در هر بخش از آزمون نیز، ۳ یا ۴ نوع متفاوت سوال مطرح می‌شود. بنابراین از هر نوع سوال ۲ الی ۴ سوال را در آزمون ریدینگ آیلتس مشاهده می‌کنید. با این مقدمه در این بخش می‌خواهیم شما را با مدل‌های مختلف مطرح کردن سوال در آزمون ریدینگ آیلتس به همراه نکات و اطلاعات مرتبط با آنها آشنا کنیم. همچنین در هر نوع از سوالات، مهارت‌های اصلی پاسخ‌گویی به آنها را مرور می‌کنیم. آشنایی با این سوالات در تحلیل ریدینگ آیلتس نیز بسیار مهم است. همچنین برای اینکه به خوبی برای آزمون ریدینگ آماده شوید؛ باید مطمئن شوید که همه انواع سوال را تمرین می‌کنید.

مدل سوالات در بخش ریدینگ آزمون آیلتس شامل انواع مختلفی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. سوالات چندگزینه‌ای: در این نوع سوالات، زبان‌آموزان باید یک گزینه صحیح را از بین چند گزینه ارائه شده انتخاب کنند که با مطالعه و فهم متن به دست می‌آید.
  2. تطابق متن با عنوان: در این نوع سوالات، زبان‌آموزان باید متن را با گزینه‌های ارائه شده جوری تطابق دهند که عنوان مناسبی برای متن انتخاب شود.
  3. تطابق متن با جمله: در این نوع سوالات، زبان‌آموزان باید یک جمله را با جمله‌ای که در متن آمده تطابق دهند.
  4. سوالات پرسش و پاسخ کوتاه: در این نوع سوالات، زبان‌آموزان باید به سوالاتی با پاسخ‌های کوتاه و مختصر پاسخ دهند که از متن استخراج شده‌اند.

این مدل‌های سوالات در بخش ریدینگ آیلتس، توانایی زبان‌آموزان در فهم و تحلیل متون مختلف را ارزیابی می‌کنند.

تطبیق عنوان (Matching Headings)

در این نوع سوالات باید عنوان مناسب متن یا پاراگراف ارائه شده را از یک فهرست عناوین انتخاب کنید.

برای موفقیت در این نوع سوالات باید هدف متن را درک کنید. همچنین توانایی تشخیص تفاوت بین ایده اصلی و نکات پتشیبانی‌کننده از آن مهم است. در نهایت درک اهداف هر بخش یا پاراگراف و قابلیت تمیز دادن آن از محتوای کلی پاراگراف‌ها یا بخش‌ها برای پاسخ‌گویی به این سوالات مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • قبل از خواندن متن، عناوین پیشنهادی را بخوانید.
  • عناوین را قبل از تطبیق آنها با بخش‌ها یا پاراگراف‌ها تجزیه و تحلیل کنید.
  • دستورالعمل پاسخ‌گویی را با دقت بخوانید. البته اغلب با اعداد باید پاسخ را انتخاب کنید.
  • پاسخ‌ها به ترتیب نمی‌آیند.

درست، غلط، نامرتبط (True False Not Given)

در این نوع سوالات باید نتیجه‌گیری کنید که آیا اطلاعات یا نظر نویسنده در متن سؤال را می‌توان در متن اصلی یافت یا خیر یا کلا موضوع نامرتبط است.

برای پاسخگویی به این سوالات باید بتوانید اطلاعات خاص را در متن شناسایی کنید. اسکن کلی و درک اطلاعات سوالات نیز مهم است. در نهایت درک نظرات نویسنده شما را به پاسخ نهایی می‌رساند.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • معنی هر پاسخ را درک کنید.
  • بله یا درست، یعنی همان اطلاعات در متن یافت می‌شود.
  • خیر یا غلط، یعنی اطلاعات ارائه شده در متن اصلی مخالف اطلاعات مطرح شده در سوال است.
  • نامرتبط، یعنی اطلاعات گفته شده در سوال در متن اصلی وجود ندارد.
  • پاسخ‌ها به ترتیب می‌آیند.

تطبیق اطلاعات پاراگراف (Matching Paragraph Information)

در این نوع سوالات ریدینگ آیلتس باید اطلاعات داده شده در سؤال با اطلاعات موجود در یکی از پاراگراف‌های متن اصلی مطابقت داده شود.

توانایی شناسایی اطلاعات خاص و اسکن متن برای یافتن اطلاعات در پاسخ‌گویی به این سوالات مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • اطلاعات موجود در سوال را نکته‌برداری کنید.
  • اطلاعات مرتبط را در متن اصلی پیدا کنید.
  • پاسخ‌ها به ترتیب نمی‌آیند.
  • دستورالعمل پاسخ‌گویی را به دقت بخوانید. با این حال پاسخ‌ها اغلب به صورت A، B، C و… درج می‌شود.
  • برای پاسخ‌گویی به سوال نمی‌توان از همه پاراگراف‌ها استفاده کرد.

تکمیل خلاصه متنون (Summary Completion)

در این نوع سوالات ریدینگ آیلتس باید جای خالی را در خلاصه متنون با کلمات قابل یافتن در متن یا کلمات داده شده در یک کادر جداگانه کامل کنید.

توانایی اسکن متن برای یافتن اطلاعات خاص در یک قسمت، درک ایده اصلی و نکات حمایتی و انتخاب کلمات مناسب در پاسخ‌گویی به این سوالات مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • نوع کلمه مورد نیاز را شناسایی کنید (اسم، فعل، صفت و…).
  • اطلاعات موجود در هر قسمت را پیدا کرده تا کلمه مناسب را انتخاب کنید.
  • بررسی کنید که برای هر پاسخ، از چند کلمه می‌توان استفاده کرد.
  • پاسخ‌ها معمولا به ترتیب می‌آیند.
  • جمله نهایی باید از نظر گرامری صحیح باشد. این نکته می‌تواند به شما در انتخاب کلمه مناسب کمک کند.

تکمیل جمله (Sentence Completion)

در این نوع سوالات ریدینگ آیلتس باید جای خالی را در هر جمله با کلمات قابل یافتن در متن یا کلمات داده شده در یک کادر جداگانه کامل کنید.

این نوع سوالات از نظر مهارت‌ها و نکات پاسخ‌گوییِ بهتر، مشابه بخش قبلی است.

چندگزینه‌ای (Multiple Choice)

در این سوالات باید پاسخ صحیح یک سوال یا پایان صحیح یک جمله را از بین ۳ یا ۴ گزینه ممکن انتخاب کنید.

آشنایی با مهارت‌های اسکن متن برای یافتن اطلاعات خاص و درک اطلاعات موجود در متن در پاسخ‌گویی به این سوالات موثر است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • اطلاعات موجود در سوال و گزینه‌ها را نکته‌برداری کنید.
  • پاسخ‌ها به ترتیب می‌آیند.
  • دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید. با این حال پاسخ‌ها معمولا به صورت A، B، C و… وارد می‌شود.

انتخاب لیست (List Selection)

در این نوع سوالات باید گزینه صحیح را در میان لیستی از کلمات، اطلاعات یا نام‌ها بیابید. این سوالات با سوالات چندگزینه‌ای متفاوت است؛ زیرا همه سوالات فقط به یک لیست از پاسخ‌های ممکن مربوط می‌شوند.

در این سوالات نیز توانایی اسکن اطلاعات، درک اطلاعات موجود در متن و شناسایی ایده‌های مرتبط بسیار مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • فهرست پاسخ‌ها را بخوانید.
  • سوالات را بخوانید و کلمات کلیدی آنها را مشخص کنید.
  • اطلاعات موجود در هر قسمت را پیدا کنید.
  • پاسخ‌ها به ترتیب می‌آیند.
  • پاسخ‌ها معمولا حروف A تا G هستند. با این حال دستورالعمل پاسخ‌گویی را با دقت بخوانید.

انتخاب عنوان (Choosing a Title)

در این نوع سوالات باید مناسب‌ترین عنوان را از یک لیست مشخص انتخاب کنید.

توانایی شناسایی اهداف یک قطعه متن و تمایز بین جزئیات و اهداف اصلی در متن یا به عبارتی تحلیل ریدینگ آیلتس در پاسخ‌گویی به این نوع سوالات ریدینگ آیلتس مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • به تفاوت بین عناوین احتمالی دقت کنید.
  • به پاراگراف‌های آغازین و پایانی متن توجه کنید.
  • زمان زیادی را روی هر سوال صرف نکنید.

سوالات طبقه‌بندی (Classification Questions)

در این سوالات باید تصمیم بگیرید که اطلاعات به کدام دسته از یک لیست تعلق دارد.

مکان‌یابی اطلاعات در متن و دسته‌بندی آنها در پاسخ‌گویی به این سوالات ریدینگ آزمون آیلتس کمک‌کننده است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • اطلاعات مرتبط را در متن اصلی پیدا کنید.
  • تصمیم بگیرید که اطلاعات به کدام دسته تعلق دارد.
  • مواظب عبارات متنی باشید.

تطبیق پایان جملات (Matching Sentence Endings)

در این سوالات جملات با تطبیق جمله با پایان صحیح داده شده در یک لیست انجام می‌شود.

در اینجا نیز مکان‌یابی اطلاعات در متن اصلی و درک اطلاعات بسیار مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • جملات و پایان‌های ممکن را بخوانید.
  • اطلاعات مرتبط را پیدا کنید.
  • بهترین پایان را برای مطابقت با اطلاعات موجود انتخاب کنید.
  • جمله تکمیل شده باید از نظر گرامری صحیح باشد.
  • پاسخ‌ها معمولا حروف A تا G هستند. با این حال دستورالعمل پاسخ‌گویی را به دقت بخوانید.
  • معمولا بیشتر از آنچه نیاز دارید؛ گزینه برای پایان داده می‌شود.

تکمیل جدول (Table Completion)

در این سوالات، تکمیل جدول با استفاده از کلمه صحیح انجام می‌شود.

قرار دادن اطلاعات خاص در جای خالی، انتخاب کلمات مناسب و درک جزئیات در این نوع سوالات آزمون ریدینگ کمک‌کننده است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • عنوان ستون‌ها را در جدول بخوانید.
  • نوع کلمه مورد نیاز برای هر قسمت از جدول را مشخص کنید.
  • متن را برای یافتن اطلاعات مرتبط اسکن کنید.
  • پاسخ‌ها اغلب در قسمت خاصی از متن قرار می‌گیرند.
  • بررسی کنید که چند کلمه را می‌توانید برای پاسخ استفاده کنید.

تکمیل فلوچارت (Flow Chart Completion)

در این نوع سوالات باید فلوچارت را با استفاده از کلمات موجود در متن کامل کنید.

مهارت‌هایی مانند قرار دادن اطلاعات خاص در جای خالی، انتخاب کلمات مناسب و درک جزئیات و ترتیب اطلاعات در پاسخ‌گویی به این سوالات مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • نوع کلمه مورد نیاز برای هر قسمت از فلوچارت را شناسایی کنید.
  • متن را برای یافتن اطلاعات مرتبط اسکن کنید.
  • پاسخ‌ها همیشه به ترتیب نمی‌آیند.
  • از جهت فلش‌ها و کادرها برای دنبال کردن ترتیب اطلاعات در نمودار استفاده کنید.
  • کلمات مناسب را از متن انتخاب کنید.
  • تعداد کلمات قابل استفاده برای هر پاسخ را بررسی کنید.

تکمیل نمودار (Diagram Completion)

در این نوع سوالات باید یک نمودار را تکمیل کنید.

در اینجا نیز مهارت‌هایی مانند مکان‌یابی اطلاعات در جای خالی، ارتباط اطلاعات با نمودار و انتخاب کلمات مناسب مهم است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • نوع کلمه (اسم، فعل و…) مورد نیاز برای پاسخ را تشخیص دهید.
  • اطلاعات را در متن پیدا کنید.
  • اطلاعات معمولا در یک یا دو پاراگراف خاص متن قرار می‌گیرند.
  • بررسی کنید که چند کلمه را می‌توانید برای پاسخ استفاده کنید.
  • پاسخ همیشه به ترتیب نیست.

پاسخ کوتاه (Short Answer)

در این نوع سوالاتِ ریدینگ آیلتس باید به سوالات مطرح شده پاسخ کوتاه بدهید.

در این سوالات مکان‌یابی اطلاعات در متن و درک جزئیات و اطلاعات خاص در پاسخ‌گویی صحیح موثر است.

چند نکته برای پاسخ‌گویی بهتر:

  • نوع کلمه (اسم، فعل و…) مورد نیاز برای پاسخ را تشخیص دهید.
  • واژگان اصلی را در سوالات در نظر بگیرید.
  • متن را اسکن کرده و اطلاعات را پیدا کنید.
  • بررسی کنید که چند کلمه را می‌توانید برای پاسخ استفاده کنید.
  • پاسخ‌ها به ترتیب می‌آیند.

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله تا حدود زیادی با ساختار و نوع سوالات آزمون ریدینگ آیلتس آشنا شده باشید. هرچند شرکت در دوره ielts مرتبط با ریدینگ برای کسب دانش و تکنیک‌های لازم ضروری است. همچنین امیدواریم خواندن این مقاله آغاز خوبی برای افزایش مهارت شما در پاسخ‌گویی به سوالات ریدینگ و کسب نمره بالا در این مهارت باشد.

زمانبندی در سوالات بخش ریدینگ آزمون آیلتس

زمانبندی در بخش ریدینگ آزمون آیلتس بسیار مهم است تا زبان‌آموزان بتوانند به بهترین شکل ممکن از زمان محدودی که برای انجام این بخش دارند، استفاده کنند. در زیر یک زمانبندی معمول برای انجام بخش ریدینگ آیلتس آورده شده است:

  1. تقسیم زمان: زمان تقریبی برای انجام بخش ریدینگ حدود ۶۰ دقیقه است، بنابراین می‌توانید زمان‌هایی مانند ۲۰ دقیقه برای هر بخش اختصاص دهید.
  2. خواندن متون: در این مرحله، بهتر است هر متن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بخوانید و تمام سوالات مربوط به آن را پاسخ دهید.
  3. پاسخگویی به سوالات: پس از خواندن متون، باقی‌مانده زمان را برای پاسخگویی به سوالات باقی‌مانده اختصاص دهید. سعی کنید به هر سوال حداکثر یک دقیقه وقت بدهید.
  4. بررسی پاسخ‌ها: پس از پاسخگویی به تمام سوالات، زمانی را برای بررسی پاسخ‌هایتان اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که هیچ سوالی را نپرداخته‌اید.

با رعایت این زمانبندی، زبان‌آموزان می‌توانند به بهترین شکل ممکن از زمان محدودی که برای بخش ریدینگ آیلتس دارند، استفاده کنند و عملکرد خوبی داشته باشند.

نمره دهی در بخش ریدینگ IELTS

نمره در بخش ریدینگ آزمون آیلتس بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیحی که زبان‌آموز در سوالات مختلف این بخش ارائه می‌دهد، محاسبه می‌شود. امتیاز کلی از ۴۰ امتیاز تشکیل شده است.

برای هر سوال یک امتیاز تعلق می‌گیرد، بنابراین تعداد پاسخ‌های صحیح زبان‌آموزان در بخش ریدینگ مستقیماً با امتیاز آن‌ها در این بخش مرتبط است. سپس این امتیاز تبدیل به نمره‌ی آزمون می‌شود که از ۰ تا ۹ است.

به علاوه، بر اساس کلماتی که در جواب‌ها استفاده می‌شود، نمره‌ی مهارت‌های زبانی زبان‌آموز نیز تعیین می‌شود. استفاده از واژگان پیچیده‌تر و جملاتی با ساختار پیچیده‌تر می‌تواند منجر به افزایش نمره در این بخش شود.

با این روش محاسبه، زمانی که زبان‌آموزان بتوانند به صورت صحیح به سوالات مختلف بخش ریدینگ پاسخ دهند و از واژگان و ساختارهای زبانی پیچیده استفاده کنند، می‌توانند نمره‌ی بالاتری در این بخش از آزمون آیلتس کسب کنند.

اشتباهات رایج در آزمون ریدینگ IELTS

در آزمون ریدینگ آیلتس، برخی اشتباهات متداول ممکن است باعث کاهش نمره و عملکرد ضعیف زبان‌آموز شود. به تعدادی از این اشتباهات می‌توان به شرح زیر اشاره کرد:

  1. عدم مدیریت زمان: یکی از اشتباهات شایع در بخش ریدینگ عدم مدیریت مناسب زمان است. زبان‌آموزان باید به دقت زمان را بین متون مختلف تقسیم کنند تا به هر قسمت به میزان کافی وقت اختصاص دهند.
  2. خواندن نادقیق: خواندن بدون دقت و تمرکز می‌تواند باعث اشتباهات در فهم مطلب و پاسخ به سوالات شود. زبان‌آموزان باید به دقت متن را بخوانند و اطمینان حاصل کنند که درک کاملی از مطلب دارند.
  3. عدم تمرین پیش از آزمون: عدم تمرین کافی و پیشینه کم در حل سوالات مختلف ریدینگ می‌تواند منجر به اضافه‌شدن استرس و کاهش عملکرد در آزمون شود.
  4. نداشتن استراتژی‌های حل مسئله: برخی زبان‌آموزان استراتژی‌های حل مسائل مختلف را ندارند که می‌تواند باعث از دست دادن امتیازات بیشتر شود.
  5. پاسخ دادن به سوالات بدون بررسی: زمانی که زبان‌آموزان به سرعت پاسخ می‌دهند و پاسخ‌هایشان را بدون بررسی دقیق انتخاب می‌کنند، ممکن است اشتباهات غیرضروری رخ دهد.

مترادف‌ها و بازنویسی‌ها در بخش Reading آزمون آیلتس

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، ممکن است با مترادف‌ها و بازنویسی‌ها مواجه شوید. این امر معمولاً به منظور ارتقاء دانش واژگانی و درک مطلب شما انجام می‌شود. بازنویسی جملات یا تغییر دادن کلمات برای انتقال یک مفهوم مشابه می‌تواند شامل باشد. برای مثال، یک جمله اصلی را ممکن است به شکل‌های مختلفی بازنویسی کنند، یا یک کلمه مهم را با مترادف آن جایگزین کنند تا معنای کلی جمله حفظ شود. بنابراین، مهم است که با مترادف‌ها و بازنویسی‌ها آشنا باشید و بتوانید مفهوم اصلی جملات را درک کنید.

نکات ریدینگ آیلتس آکادمیک برای کسب نمره بهتر

در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک، توجه به موارد زیر می‌تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند:

  1. مطالعه‌ی متون تخصصی: آشنایی با متون تخصصی مرتبط با حوزه‌ی تحصیلی و شغلی خود اهمیت دارد. بنابراین، مطالعه‌ی متون علمی و تخصصی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود را تمرین کنید.
  2. تمرکز بر دقت: در بخش آکادمیک، دقت در خواندن متن‌ها و درک مطلب آن‌ها بسیار مهم است. مطمئن شوید که جزئیات مهم را در متن‌ها به خوبی درک کرده‌اید.
  3. استفاده از لغات تخصصی: استفاده از لغات و اصطلاحات تخصصی و علمی مرتبط با حوزه‌ی تحصیلی شما می‌تواند بهترین پاسخ‌ها را ارائه دهد. بنابراین، دایره‌ی واژگان خود را گسترش دهید.
  4. مدیریت زمان: آموزش و تمرین با زمان‌بندی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا در آزمون بهترین عملکرد را ارائه دهید. زمان‌بندی مناسب برای هر متن و سوال بسیار حیاتی است.
  5. تمرین با مدل سوالات: حل تمرینات مختلف و با مدل سوالات مشابه با آزمون واقعی آیلتس می‌تواند شما را برای شرایط و موضوعات مختلف آماده کند.

بخش ریدینگ IELTS را چگونه تمرین کنیم؟

برای تمرین بخش ریدینگ آزمون آیلتس، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید:

  1. خواندن متون متنوع: مطالعه‌ی متون مختلف از منابع مختلف مانند روزنامه‌ها، مجلات، کتب وب‌سایت‌های معتبر را تمرین کنید. این کار به شما کمک می‌کند با سبک‌ها و موضوعات مختلف آشنا شوید.
  2. حل تمرین‌های مشابه: استفاده از کتاب‌ها و منابع مخصوص تمرین ریدینگ آیلتس و حل تمرین‌های متنوع به شما کمک می‌کند تا با نوع سوالات و استراتژی‌های حل آن‌ها آشنا شوید.
  3. مدیریت زمان: حل تمرین‌ها را با رعایت زمان محدودیت‌هایی که در آزمون وجود دارد، تمرین کنید. این کار به شما کمک می‌کند زمان‌بندی مناسبی برای هر سوال و متن در آزمون داشته باشید.
  4. افزایش دایره‌ی واژگان: با افزایش دایره‌ی واژگان و استفاده از کلمات متنوع، می‌توانید در فهم متون و پاسخگویی به سوالات بهتر عمل کنید.
  5. تمرین با زمان‌بندی: تمرین‌های مکرر و با زمان‌بندی مشخص می‌تواند به شما کمک کند تا با فشار زمانی در آزمون آشنا شوید و مهارت‌های لازم برای مدیریت بهتر زمان را تقویت کنید.

سوالات متداول

بخش ریدینگ آزمون ایلتس چقدر طول میکشد؟

بخش ریدینگ آزمون آیلتس معمولاً حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. در این مدت، زبان‌آموزان باید سه متن مختلف را بخوانند و به سوالات مربوط به هر متن پاسخ دهند.

بخش ریدینگ IELTS شامل چند سوال میشود؟

بخش ریدینگ آزمون آیلتس معمولاً شامل ۴۰ سوال است. این سوالات در سه متن مختلف قرار دارند و بر اساس مطالب هر متن، زبان‌آموزان باید به آن‌ها پاسخ دهند.

در ریدینگ آیلتس برای هر متن چقدر زمان باید صرف کرد؟

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، برای هر متن معمولاً حدود ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته می‌شود. این به معنای این است که زبان‌آموزان برای خواندن و فهم کامل متن و پاسخ به سوالات مربوط به آن متن، حدود ۲۰ دقیقه وقت دارند.

آیا بخش ریدینگ آیلتس ماژول آکادمیک و جنرال ترینینگ با هم فرق می کنند؟

بله، بخش ریدینگ آزمون آیلتس در ماژول آکادمیک و جنرال ترینینگ تفاوت‌هایی دارد. در ماژول آکادمیک، متون و سوالات به سمت موضوعات تخصصی و علمی تمایل دارند، در حالی که در ماژول جنرال ترینینگ، موضوعات عمومی‌تر و روزمره‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرند. به علاوه، شیوه پرسش‌ها و نوع متون نیز در هر دو ماژول ممکن است متفاوت باشد.

در ریدینگ آیلتس آیا در پایان امتحان زمان اضافی برای انتقال جواب ها به پاسخنامه وجود دارد؟

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، زمان اضافی برای انتقال جواب‌ها به پاسخنامه در نظر گرفته نمی‌شود. زمان محدودی که برای انجام این بخش در نظر گرفته می‌شود، شامل زمان مطالعه متون و پاسخگویی به سوالات است و برای انتقال جواب‌ها به پاسخنامه اضافه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین، زمان مدیریت و انتقال جواب‌ها به پاسخنامه از زمان مطالعه و پاسخگویی به سوالات باید مدیریت شود.

آیا املای درست کلمات در آزمون ریدینگ IELTS مهم است؟

بله، املای درست کلمات در آزمون ریدینگ آیلتس بسیار مهم است. املای صحیح کلمات نشان دهنده دقت و دقت در کار زبان‌آموز است و می‌تواند تأثیر مستقیمی بر نمره‌ی نهایی آزمون داشته باشد. درستی املای کلمات ممکن است در فهم مطالب و پاسخگویی به سوالات تأثیرگذار باشد، بنابراین توجه به املای صحیح کلمات برای کسب نمره‌ی بالا در آزمون آیلتس ضروری است.

در ریدینگ آیا می توان از حروف بزرگ (capital letters) استفاده کرد؟

بله، می‌توانید در بخش ریدینگ آزمون آیلتس از حروف بزرگ استفاده کنید. استفاده از حروف بزرگ یا capital letters در جواب‌های خود برای تمیزتر نمایش دادن پاسخ‌ها و جلوگیری از ابهامات می‌تواند مفید باشد. اما لازم به ذکر است که استفاده از حروف بزرگ یا کوچک در بخش ریدینگ به تنهایی تأثیری بر نمره ندارد؛ اما به منظور روشن‌تر کردن و جلوگیری از ابهامات، می‌توانید از آن استفاده کنید.

در ریدینگ آیلتس آیا باید تست‌های زیادی انجام دهیم و همه مترادف‌ها را پیدا کنیم؟

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، ممکن است با تعداد زیادی تست و متن‌ها مواجه شوید، اما لازم نیست همه مترادف‌ها را پیدا کنید. اینکه آیا باید به دنبال تمام مترادف‌ها بگردید یا خیر، بستگی به میزان آمادگی و دانش شما دارد. مهمترین نکته این است که بتوانید مفهوم کلی متن را درک کنید و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. بنابراین، تمرکز بیشتر بر روی فهم مطلب و پاسخ دهی به سوالات و کسب نمره‌ی بالاست، نه لزوماً پیدا کردن تمام مترادف‌ها.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *