تصویر شاخص
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

تکنیک اسکیمینگ skimming و اسکنینگ scanning و تفاوت آنها

اسکن کردن و اسکیم کردن برای تندخوانی در ریدینگ آیلتس

ریدینگ بخش دوم امتحان آیلتس است که در آن ۳ مقاله حاوی حدود ۳۰۰۰ کلمه وجود دارد. ۴۰ سوال در مجموع از دل این متن استخراج شده که زبان‌آموز تنها ۶۰ دقیقه فرصت دارد تا به آنها پاسخ دهد. نکته مهم این است که برای انتقال پاسخ‎ها به برگه پاسخ‎نامه، زمان اضافی به شما داده نمی‎شود. خواندن کل متن به صورت کلمه به کلمه در این شرایط که ثانیه‌ها هم تعیین‌کننده هستند می‌تواند وقت زیادی از زبان‌آموز تلف کند. بنابراین برای مدیریت زمان و پاسخ صحیح به تمام سوالات، باید از تکنیک‎هایی معروف به Scanning و Skimming استفاده کنید. در این مقاله نحوه استفاده از این تکنیک‌ها در بخش ریدینگ آیلتس را آموزش داده و نکات مهمی را در مورد این بخش از آزمون ذکر می‌کنیم.

تکنیک‌های Scanning و Skimming مهارت‌های کلیدی برای تندخوانی و درک مطلب در متون انگلیسی، به خصوص در بخش ریدینگ آزمون آیلتس هستند. هر یک از این تکنیک‌ها هدف متفاوتی دارد و به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیاز خود، به طور مؤثر با متن برخورد کنید.

تکنیک Skimming و Scanning چیست؟

بسیاری از مدرسان دوره ريدينگ آيلتس به زبان‌آموزان خود تاکید می‌کنند که از این دو تکنیک برای مدیریت بهتر زمان و یافتن پاسخ سوالات استفاده کنند. اما Scanning و Skimming چه تکنیک‌هایی هستند و در پیاده‌سازی آنها به دنبال تحقق چه هدفی هستیم؟

تکنیک Skimming چیست؟ مراحل و آموزش استفاده

تکنیک Skimming چیست؟

با استفاده از این تکنیک شما می‌توانید کل متن یا قسمت زیادی از متن را بخوانید و معنای کلی آن را درک کنید. به عبارت دیگر، زبان‌آموز در Skimming به سرعت متن را مطالعه کرده و به طور کلی متوجه می‌شود که موضوع اصلی در مورد چیست؟ این تکنیک دقیقا همان کاری است که وقتی به روزنامه نگاه می‌کنم؛ انجام می‌دهید. در اسکیمینگ روزنامه شما می‌توانید به سرعت بفهمید که داستان و خبرهای نوشته شده در آن درباره چه چیزی هستند و آیا می‌خواهید جزئیات بیشتری در مورد آنها بخوانم. به این ترتیب می‌توانید یک روزنامه کامل را در عرض ۵ الی ۱۰ دقیقه بخوانم؛ چرا که با استفاده از اسکیمینگ تمام کلمات هر خبر را نخوانده‌اید اما در عوض به سرعت متوجه شده‌اید که خبر در مورد چه موضوعی است.

چرا باید این کار را سر آزمون انجام دهیم؟ درک معنای کلی یک متن به شما کمک می‎کند اطلاعات صحیح را اسکن کنید و تصمیم بگیرید که پاسخ صحیح سوالات کدام گزینه است. حتی اگر بدانید از کدام بخش سوال پرسیده شده است؛ بدون دانستن زمینه و موضوع کلی متن و فقط با نگاه کردن به جملات آن قسمت خاص، بسیار دشوار است که تصمیم بگیرید پاسخ صحیح کدام گزینه است.

اسکیمینگ، خواندن سریع یک متن برای دریافت ایده‌ی اصلی و پیام کلی آن است. در اسکیمینگ، بر روی جزئیات متن تمرکز نمی‌کنید بلکه سعی می‌کنید با نگاهی کلی، مفهوم اصلی را درک نمایید.

مراحل اسکیمینگ:

  1. عنوان و تیترها: ابتدا به عنوان متن و تیترهای بخش‌های مختلف آن توجه کنید. عنوان و تیترها معمولا حاوی سرنخ‌هایی در مورد موضوع اصلی و ایده‌های کلیدی متن هستند.
  2. مقدمه و نتیجه‌گیری: مقدمه و نتیجه‌گیری بخش‌های مهمی از متن هستند که اغلب حاوی خلاصه‌ای از کل متن یا نکات کلیدی آن می‌باشند. پس از خواندن عنوان و تیترها، نگاهی به این دو بخش بیندازید.
  3. جستجو برای کلمات کلیدی: در حین اسکیم کردن، به دنبال کلمات کلیدی و عبارات کلیدی باشید که مفهوم اصلی متن را آشکار می‌کنند. این کلمات اغلب با حروف درشت یا ایتالیک مشخص می‌شوند.
  4. ساختار کلی: به ساختار کلی متن توجه کنید. متن می‌تواند به صورت روایت، استدلال، شرح، توصیف و … باشد. درک ساختار کلی به شما کمک می‌کند تا چگونگی سازماندهی اطلاعات در متن را متوجه شوید.

اسکیمینگ برای چه مواقعی مناسب است؟

  • زمانی که وقت ندارید کل متن را به طور کامل بخوانید و فقط می‌خواهید از موضوع کلی آن مطلع شوید.
  • زمانی که می‌خواهید بفهمید آیا این متن برای رسیدن به هدف شما مرتبط است یا خیر.
  • زمانی که می‌خواهید پیش زمینه‌ای برای خواندن دقیق‌تر متن (اسکن کردن) داشته باشید.

تکنیک Scanning چیست؟ مراحل و آموزش استفاده

تکنیک Scanning چیست؟

اسکنینگ زمانی به کار برده می‌شود که به دنبال کلمه یا عبارت خاصی در متن می‎گردید. زبان‌آموزان دوره ielts معمولا زمانی از این مهارت استفاده می‌کنند که می‌خواهند مکان پاسخ صحیح را در متن پیدا کنند. این مهارت به تنهایی پاسخ صحیح را به ما نشان نمی‏دهد؛ بلکه مکان یا پاراگرافی که پاسخ صحیح در آنجا وجود دارد را در متن به ما نشان می‌دهد. این مهارت بسیار مفید است و با استفاده از آن نیازی نیست برای یافتن پاسخ صحیح، کل متن را بخوانیم. به این ترتیب می‌توان گفت که اسکنیگ، یک مهارت مفید برای صرفه‎جویی در زمان آزمون است.

اسکنینگ، خواندن سریع یک متن برای یافتن اطلاعات خاص است. در اسکنینگ، بر روی درک کلی متن تمرکز نمی‌کنید، بلکه به دنبال جزئیات و اطلاعات مشخصی می‌گردید که از قبل می‌دانید به دنبال آنها هستید.

مراحل اسکنینگ:

  1. موضوع را مشخص کنید: قبل از شروع اسکن، دقیقا مشخص کنید که به دنبال چه اطلاعاتی هستید. (نام، تاریخ، رقم و …)
  2. کلمات کلیدی را شناسایی کنید: کلمات کلیدی که با موضوع مورد نظر شما مرتبط هستند را شناسایی کنید. این کلمات به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر به سراغ بخش‌های حاوی اطلاعات مورد نظر بروید.
  3. اسکن کردن متن: با تمرکز بر کلمات کلیدی و سایر نشانه‌های بصری مانند اعداد، حروف درشت یا جداول، متن را به سرعت اسکن کنید.
  4. توقف بر روی اطلاعات مرتبط: هنگامی که کلمه کلیدی یا نشانه‌ای مرتبط با موضوع مورد نظر خود را پیدا کردید، برای خواندن دقیق‌تر آن بخش، متوقف شوید.

اسکنینگ برای چه مواقعی مناسب است؟

  • زمانی که به دنبال اطلاعات خاصی در متن هستید، مانند تاریخ، نام، رقم یا یک عبارت خاص.
  • زمانی که می‌خواهید به سوالات درک مطلب پاسخ دهید که مستقیماً در متن به آنها اشاره شده است.

چه تفاوتی بین Scanning و Skimming وجود دارد؟

Scanning و Skimming هر دو تکنیک‎هایی هستند که برای مرور سریع یک متن و یافتن و استخراج اطلاعات خاص از داخل آن، بدون خواندن کل متن به صورت کلمه به کلمه کاربرد دارند. با این حال یک تفاوت عمده بین آنها وجود دارد. در تکنیک اسکیمینگ تلاش می‌شود تا مفهوم کلی متن درک شود. در حالی که از اسکنینگ برای یافتن جزئیات خاص در متن استفاده می‌شود. به عبارت دیگر Skimming تصویری بزرگی از متن در ذهن ایجاد می‌کند و Scanning برخی از پیکسل‎هایی که در آن تصویر وجود دارد را بزرگ‌نمایی می‌کند. در ریدینگ آیلتس، به کار بردن هر دو تکنیک یعنی هم Skimming و هم Scanning ضروری است؛ زیرا برای پاسخ دادن به سوالات ابتدا باید مفهوم کلی متن را درک کنید و بعد به سراغ پیدا کردن جزئیات مربوط به آن مفهوم در متن باشید.

ویژگی اسکیمینگ اسکنینگ
هدف درک کلی متن یافتن اطلاعات خاص
تمرکز ایده اصلی و پیام کلی جزئیات و اطلاعات مشخص
کلمات کلیدی کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با موضوع اصلی کلمات و عباراتی که مستقیماً به اطلاعات مورد نظر اشاره می‌کنند
سوالات مناسب “موضوع اصلی متن چیست؟” “نام شرکت چیست؟” یا “چه زمانی این اتفاق افتاد؟”

skim و scan هر دو تکنیک‌هایی برای تندخوانی در زبان انگلیسی هستند، اما با اهداف و کاربردهای متفاوت:

Skimming (اسکیم کردن):

  • هدف: درک کلی متن و گرفتن ایده‌ی اصلی آن
  • تمرکز: روی کل متن، اما نه جزئیات
  • مراحل:
    • خواندن عنوان و تیترها
    • بررسی مقدمه و نتیجه گیری
    • جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کلی
    • درک ساختار کلی متن (روایت، استدلال و غیره)
  • مناسب برای:
    • فهمیدن موضوع کلی متن بدون خواندن کامل آن
    • بررسی اینکه آیا متن با نیاز شما مرتبط است یا خیر
    • کسب پیش زمینه قبل از خواندن دقیق‌تر (اسکن کردن)

Scanning (اسکن کردن):

  • هدف: یافتن اطلاعات خاص درون متن
  • تمرکز: روی کلمات کلیدی و جزئیات مرتبط با موضوع مورد نظر
  • مراحل:
    • مشخص کردن دقیق اطلاعات مورد نظر (نام، تاریخ، رقم و غیره)
    • شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع
    • اسکن سریع متن با تمرکز بر کلمات کلیدی و نشانه‌های بصری (اعداد، حروف درشت و غیره)
    • توقف روی بخش‌های حاوی اطلاعات مرتبط برای خواندن دقیق‌تر
  • مناسب برای:
    • یافتن اطلاعات خاص مانند تاریخ، نام، اعداد یا عبارات مشخص
    • پاسخ دادن به سوالات درک مطلب که مستقیما به آنها اشاره شده

چرا زبان‌آموزان به این مهارت‎ها نیاز دارند؟

هر سوالی که در بخش ریدینگ آزمون آیلتس وجود دارد؛ یک هدف مشخص داشته و آن هم مجبور کردن زبان‌آموز به استفاده از مهارت‎های خاص ریدینگ است. استفاده موثر از این مهارت‎ها به شما کمک می‎کند تا وظایف خود را بتوانید به بهترین شکل ممکن در مدت زمان محدودی که طی آزمون به شما داده می‌شود انجام دهید. Scanning و Skimming دو مهارت کلیدی در بخش ریدینگ و یا همان خواندن آزمون آیلتس هستند که با استفاده از آنها می‌توانید پاسخ سوالات را بدون خواندن کلمه به کلمه متن پیدا کنید.

چگونه باید از این تکنیک‌ها در آزمون آیلتس استفاده کنیم؟

انجام دادن مراحل به ترتیب خاصی در این تکنیک‌ها ضروری است و به شما کمک می‌کند که بتوانید بدون اتلاف وقت، متن را سریع بخوانید. برای بررسی سریع متن و پیاده‌سازی دقیق تکنیک‌های Scanning و Skimming و در نهایت انتخاب پاسخ صحیح، مراحل زیر را دنبال کنید. درست است که این مراحل در نگاه اول ساده به نظر می‌رسند؛ اما آنچه که باعث تسلط شما بر روی آنها می‌شود مرور و تمرین مکرر است.

در مرحله اول باید متن ریدینگ آیلتس را به طور کلی مرور کنید

همانطور که اشاره شد؛ هدف از اجرای تکنیک Skimming، یافتن مفهوم کلی متن بدون خواندن کامل آن است. بنابراین رویکرد شما در استفاده از این تکنیک باید تنها مرور بخش‎های اصلی متن به ترتیب بررسی موارد زیر باشد.

عنوان متن را بخوانید: عنوان اصلی به شما ایده کلی متن و اینکه قرار است در هر بخش از آن به چه موضوعی پرداخت شود ارائه می‌دهد. دانستن عنوان متن به شما کمک خواهد کرد که یک ساختار منسجم از آنچه در متن وجود دارد در ذهن خود ایجاد کنید.

پاراگراف مقدمه را بخوانید: مقدمه اصلی‌ترین بخش متن است و هدف و موضوعی که قرار است در طول متن با آن مواجه شوید را نشان می‌دهد.

سرفصل‎ها را بخوانید: سرفصل‎ها یا زیر عنوان‌ها، متن را به قسمت‎های کوچک‎تر تقسیم می‎کنند و می‎توانید با خواندن عناوین آنها حدس بزنید که موضوع اصلی هر قسمت چیست؟

پاراگراف نتیجه‎گیری را بخوانید: این قسمت به سوال اصلی یا ایده اصلی که در متن وجود دارد پاسخ داده شده است. در واقع این پاراگراف حاوی خلاصه‎ای از کل قسمت‌های متن بوده و تصویری از ایده اصلی به شما می‎دهد.

جمله اول هر پاراگراف را بخوانید: اولین جمله، جمله موضوعی یا مقدمه‎ای برای هر پاراگراف محسوب شده و خواندن آن موضوع کلی پاراگراف را برای شما روشن می‌کند.

جمله آخر هر پاراگراف را بخوانید: جمله آخر هر پاراگراف مانند نتیجه‎گیری کلی متن، بیانگر نکته‌ای است که در آن پاراگراف خاص در مورد آن بحث شده است.

در مرحله دوم باید متن ریدینگ را اسکن کنید

منظور از Scanning پیدا کردن کلمات کلیدی یا جزئیات خاص در قسمتی است که در مورد آن سوال پرسیده شده است. این اطلاعات و جزئیات می‌توانند به شکل اعداد، تاریخ، زمان و اسامی خاص یا حتی افعالی باشند که باید بدون خواندن همه مقاله، آنها را در متن پیدا کنید. برای انجام این مرحله باید کارهای زیر را انجام دهید:

زیر کلمات کلیدی سوال خط بکشید: شما باید بدانید که در متن قرار است به دنبال چه جزئیاتی باشید. کلمات کلیدی ذکر شده در سوال، سرنخی از این جزئیات را به شما نشان می‌دهند. بنابراین زیر آنها خط بکشید.

زیر کلمات کلیدی داخل متن خط بکشید: متن را با چشمان خود یا با استفاده از انگشت و مداد اسکن کنید و زیر کلمات کلیدی که قبلا در مورد آنها توضیح دادیم حط بکشید. در این مرحله نیازی نیست لزوما متن را بخوانید؛ بلکه فقط باید با چشمان خود در امتداد خطوط متن حرکت کرده و وقتی کلمه کلیدی را پیدا کردید زیر آن خط بکشید تا بتوانید بعدا در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

جمله قبل و بعد از هر کلمه کلیدی را بخوانید: این تکنیک برای حذف گزینه‌های غلط عالی است. فقط کافیست جملات اطراف هر کلمه کلیدی خط کشیده شده را بخوانید و آنها را با سوال مقایسه کنید. هنگامی که گزینه‌های غلط از بین پاسخ‌ها خط بخورند؛ می‌توانید راحت‌تر به پاسخ صحیح برسید.

در مرحله سوم باید پاسخ صحیح را انتخاب کنید

در این مرحله برای انتخاب پاسخ صحیح به اطلاعات بیشتری در مورد کلمات کلیدی باقی مانده نیاز دارید و این اطلاعات در پاراگراف مد نظر موجود است. بنابراین خواندن باقی پاراگراف به شما کمک می‌کند که این اطلاعات را به دست آورید.

تکنیک‌های Skimming و Scanning می‌توانند تفاوت زیادی در نمره آیلتس شما به وجود آورند؛ زیرا به شما کمک می‎کنند تا مفهوم کلی متن را درک و در عین حال بدون اتلاف وقت کلمات کلیدی را پیدا کنید. بنابراین سعی کنید آنها را هر روز و با متون مختلف تمرین کنید.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *