تصویر شاخص
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

معرفی بهترین پادکست ها برای تقویت لیسنینگ آیلتس

شما هم وقتی به یک پادکست زبان انگلیسی گوش می‌دهید؛ احساس می‌کنید یک گوش در است و گوش دیگر دروازه؟ این مشکل بسیاری از زبان‌آموزان هنگام استفاده از پادکست برای تقویت لیسنینگ مبتدی است. به عبارت دیگر اگرچه این افراد محتوا را درک می‌کند؛ اما فرو رفتن در لایه‌های معنا و درک بحث‌های معنادار برای آنها دشوار است. در مورد استفاده از پادکست انگلیسی بسیاری از زبان‌آموزان ابراز می‌کنند که من باید چندین بار به چیزی گوش دهم تا زمینه را درک کنم. گوینده خیلی سریع صحبت می‌کند و من به سختی با آن هماهنگ می‌شوم. وقتی دیدگاه گوینده را درک نمی‌کنم؛ نمی‌توانم راحت در مورد موضوع آن صحبت کنم. بنابراین شما تنها نیستید. البته نگران نباشید؛ چراکه در این مقاله علاوه بر معرفی بهترین پادکست ها برای تقوییت لیسنینگ آیلتس و لیسنینگ عمومی، به روش استفاده از این ابزار یادگیری نیز می‌پردازیم.

برای تقویت مهارت لیسنینگ برای آزمون آیلتس، پادکست‌های زبان انگلیسی با محتوای متنوع و مناسب آیلتس می‌توانند بسیار مفید باشند. در ادامه چند پادکست معروف که برای تقویت لیسنینگ آیلتس توصیه می‌شود آمده است:

  1. “IELTS Energy English Podcast” توسط All Ears English: این پادکست به طور خاص برای آمادگی آزمون آیلتس تهیه شده است و موضوعات مختلفی از جمله مهارت‌های شنیداری را پوشش می‌دهد.
  2. “IELTS Podcast” توسط Ben Worthington: این پادکست شامل تمرینات، نکات و راهنمایی‌های مفید برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی برای آزمون آیلتس است.
  3. “The IELTS Test Prepcast” توسط IELTSPodcast.com: این پادکست برای آمادگی آزمون آیلتس ارائه می‌شود و شامل موضوعات و تمرینات مرتبط با هر بخش از آزمون است.
  4. “IELTS Speaking for Success” توسط IELTS Speaking for Success: این پادکست بر روی تقویت مهارت مکالمه برای بخش اسپیکینگ آیلتس تمرکز دارد و موضوعات متنوعی را در این زمینه پوشش می‌دهد.

بهترین پادکست‌های آموزشی برای تقویت لیسنینگ آیلتس

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم گروهی از پادکست‌ها به صورت اختصاصی برای زبان‌آموزان انگلیسی، یعنی افراد غیر انگلیسی زبان ایجاد می‌شوند. این پادکست‌ها اغلب شبیه به درس‌های انگلیسی با تمرکز بر واژگان، نکات دستور زبان، افعال، اصطلاحات و غیره هستند.

نکته مثبت اینکه درک این پادکست‌ها معمولا آسان‌تر است. چراکه سرعت صحبت کردن در آنها کندتر و تلفظ‌ها واضح‌تر است. همچنین وجود بخش توضیح اصطلاحات، افعال یا عبارات کلیدی و در نهایت استفاده از قواعد گرامری دقیق، در این زمینه موثر است. از سویی این پادکست‌ها تنوع زیادی دارند. برخی برای مبتدیان و برخی دیگر برای زبان‌آموزان پیشرفته‌تر طراحی شده‌اند. حتی بعضی از آنها به شکل دوره ليسنينگ آيلتس طراحی شده و مخصوص موفقیت در این آزمون هستند.

در واقع پادکست‌های این دسته ممکن است شبیه شرکت در کلاس زبان انگلیسی باشند. هدف اغلب این است که شما از پادکست چیزی در مورد زبان انگلیسی بیاموزید. به عنوان مثال افعال جدید، نحوه استفاده از یک قاعده گرامر، مراحل کلیدی برای بهبود مهارت‌های لیسنینگ و….

بهترین پادکست‌های آموزشی برای تقویت لیسنینگ آیلتس

در ادامه ۵ پادکست آموزشی را به عنوان بهترین پادکست ها برای تقویت لیسنینگ آیلتس و همچنین مهارت کلی زبان انگلیسی به شما معرفی می‌کنیم:

The English We Speak 

این پادکست در هر قسمت ۳ دقیقه‌ای بر یک اصطلاح یا عبارت متفاوت تمرکز می‌کند. اگر در ابتدای راه یادگیری زبان انگلیسی هستید؛ این پادکست به دلیل کوتاه بودن هر قسمت، گزینه خوبی برای تمرین گوش دادن فعال است.

Business English Pod 

هر قسمت از این پادکست شامل آزمون‌ها و درس‌های مربوط به زبان و واژگان در یک محیط کاری متفاوت است. اگر می‌خواهید مهارت لیسنینگ خود را به صورت عمومی و برای یافتن شغل تقویت کنید؛ این پادکست گزینه مناسبی است.

Luke’s English Podcast 

این پادکست حالتی طنز و سرگرم‌کننده دارد. در این پادکست به معلم و کمدین استندآپ، آقای لوک می‌پیوندید؛ تا دستور زبان، واژگان و استراتژی‌های بهبود زبان را به شیوه‌ای آموزنده و ساده یاد بگیرید.

۶-minute Grammar 

این گزینه نیز یکی دیگر از پادکست‌های فوق‌العاده بی بی سی است که بر توضیح گرامر به روشی ساده و قابل فهم تمرکز دارد. بنابراین علاوه بر تقویت مهارت لیسنینگ به بهبود مهارت گرامر شما نیز کمک می‌کند.

Culips 

در این پادکست در هر قسمت عبارات انگلیسی، اصطلاحات و کلمات عامیانه را با سرعت، گفتار طبیعی و استراتژی‌های ساده می‌آموزید.

در نهایت باید گفت مهم‌ترین ویژگی این پادکست‌ها کنترل شده بودن و تولید شدن با اهداف آموزشی دقیق هستند. بنابراین می‌توان آنها را در لیست پادکست برای تقویت لیسنینگ مبتدی و متوسط در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر می‌خواهید نمره مهارت لیسنینگ آیلتس خود را از ۴ به ۶ یا حتی ۷ برسانید می‌توانید روی این پادکست‌ها حساب باز کنید. با این حال برای نمرات بیشتر از این نیازمند تمرینات تخصصی‌تری هستید. 

بهترین پادکست‌ها به زبان انگلیسی مادری

پادکست‌های بومی برای مخاطبان انگلیسی زبان ایجاد می‌شوند؛ و از گفتار واقعی و متداول انگلیسی استفاده می‌کنند. در واقع پادکست‌ها بر روی یادگیری زبان انگلیسی متمرکز نیستند؛ بلکه بر موضوعات مختلفی از جمله داستان، تاریخ، علم، کمدی، آشپزی، توصیه‌های زندگی، بازی، موسیقی و موارد دیگر تمرکز دارند. بنابراین پادکست‌های انگلیسی بومی ممکن است چالش‌برانگیز باشند؛ اما برای مهارت لیسنینگ انگلیسی شما عالی هستند. در واقع با داشتن ویژگی‌هایی مثل زبان و الگوهای گفتاری معتبر، لحن طبیعی، استرس و تلفظ متداول، و در نهایت عبارات واقعی و استفاده گرامری از آنها در جملات، این پادکست‌ها را گزینه بسیاری خوب برای بهبود زبان انگلیسی با هر هدفی در سطح پیشرفته قرار داده است.

از سویی هدف اصلی پادکست‌های بومی انگلیسی اطلاع‌رسانی، آموزش چیزی به جز زبان انگلیسی و یا سرگرم کردن مخاطبان آن است. به همین دلیل است که این پادکست‌ها نه‌تنها مفید بلکه سرگرم‌کننده هستند! به عبارت دیگر در حین گوش دادن به آنها می‌توانید یاد بگیرید، بخندید، گریه کنید، امیدوار باشید، تأمل کنید و سرگرم شوید.

با این حال اگر اولین‌باری است که به یک پادکست بومی انگلیسی گوش می‌دهید؛ ممکن است این کار برای شما چالش‌برانگیز باشد. حتی ممکن است بار دوم و سوم نیز کار سختی پیش رو داشته باشید. اما مطمئن باشید که با هر یک دقیقه گوش دادن فعال به این پادکست‌ها، گامی رو به جلو برای بهبود مهارت لیسنینگ خود برداشته‌اید.

به‌طور خلاصه مزایای گوش دادن به پادکست‌های بومی انگلیسی عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض انگلیسی واقعی با استفاده از دستور زبان، واژگان، زبان عامیانه، ترکیب‌ها و تلفظ
  • توانایی افزایش درک زبان انگلیسی بومی
  • بهبود تلفظ، گرامر و واژگان از طریق تقلید از لحن واقعی، استرس و الگوهای تلفظ (یعنی گفتار متصل، حذف، شبیه‌سازی)

پادکست‌های بومی بهترین پادکست ها برای تقویت لیسنینگ آیلتس در سطح پیشرفته و برای رسیدن به نمره ۸ و بالاتر هستند. بنابراین در سطوح بالا این پادکست‌ها در آموزش آيلتس نیز موثر هستند.

به‌طور کلی گوش دادن به پادکست‌های بومی انگلیسی به شما کمک می‌کند تا درک خود را توسعه دهید؛ و توانایی خود را برای برقراری ارتباط طبیعی به زبان انگلیسی بهبود بخشید.

نکات مهم در هنگام گوش دادن به پادکست انگلیسی

در ادامه ۶ پادکست بومی انگلیسی محبوب را به شما معرفی می‌کنیم:

Overheard by National Geographic 

در این پادکست میزبان با کاشفان، دانشمندان، عکاسان، روزنامه‌نگاران و بسیاری افراد مرتبط دیگر درباره طبیعت و موضوعات مرتبط با آن صحبت می‌کند.

Invisibilia 

این پادکست داستان‌سرایی را با روانشناسی ترکیب می‌کند؛ تا به کشف نیروهای شکل‌دهنده رفتار، ایده‌ها، باورها و فرضیات انسان دست یابد.

Storycorps 

پادکستی است که هدف آن ایجاد امید برای هر شنونده از طریق گفتگو در مورد عشق، از دست دادن، خانواده و دوستی است.

This American Life 

زندگی آمریکایی تصویری فوری از رویدادهای جاری در کشور آمریکا را از طریق مجموعه‌ای از داستان‌های متمرکز بر مردم با تم طنز، پیچش‌های داستانی و همدلی ارائه می‌دهد.

S-Town 

این یک پادکست جنایی است که داستان واقعی مردی از آلاباما را بررسی می‌کند که احتمالا پس از ارتکاب قتل فرار کرده و از محل اختفای یک گنج پنهان با خبر است.

SERIAL 

سریال را می‌توان محبوب‌ترین پادکست تمام دوران دانست. فقط قسمت اول فصل ۱ را گوش کنید و متوجه خواهید شد که چرا اینقدر محبوب است. اگر به داستان‌های واقعی پر از فتنه و رمز و راز علاقه دارید؛ پادکست سریال مناسب شما است.

راهنمای استفاده از پادکست برای تقویت لیسنینگ مبتدی و آیلتس

در بخش ابتدایی این مقاله و پیش از معرفی بهترین پادکست ها برای تقویت لیسنینگ آیلتس و مبتدی، می‌خواهیم یک راهنمای گام به گام و عملی برای استفاده از پادکست‌ها را به شما معرفی کنیم. با رعایت اصول گفته شده در این بخش می‌توانید از پادکست‌های زبان انگلیسی بهره بیشتری برده و با انگیزه بالاتری از این ابزار استفاده کنید.

گام اول: انتخاب پادکست مناسب

دنیای پادکست‌ها بسیار گسترده است. بنابراین می‌توانید آنها را در هر زمینه و موضوعی بیابید. در نتیجه موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. فراموش نکنید که اگر به موضوع پادکست علاقه نداشته باشید؛ خیلی زود موضوعات مطرح شده در آن شما را خسته کرده و تمرکز بر روی گوش دادن فعال را کاهش می‌دهد. از سویی انتخاب موضوعات مرتبط به شما کمک می‌کند تا علاوه بر بهبود زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون آیلتس، به موضوعات مورد علاقه خود نیز بپردازید و دانش خود را در آن زمینه نیز بهبود دهید.

همچنین هدف خود را از تمرین انگلیسی مشخص کنید. به عنوان مثال هدف شما تقویت زبان به صورت عمومی است؛ و یا به دنبال بهبود مهارت لیسنینگ خود برای شرکت در آزمون آیلتس هستید.

از سویی در نظر بگیرید که چه میزان زمان را می‌توانید به گوش دادن پادکست اختصاص دهید. این نکته نیز در انتخاب پادکست مناسب و برنامه‌ریزی به شما کمک خواهد کرد. سطح زبان انگلیسی خود را نیز در نظر بگیرید. این کار را می‌توانید با گوش دادن کوتاه به چند پادکست با سطوح مختلف بسنجید.

در نهایت حاصل این مرحله باید انتخاب یک یا دو پادکست مناسب برای شروع تمرین باشد. این نکته نیز مهم است که پادکست‌های زبان انگلیسی را می‌توان به دو دسته پادکست‌های آموزشی و پادکست‌های زبان مادری تقسیم کرد. در بخش‌های دیگر درباره این دو گروه توضیحات بیشتر ارائه شده است.

گام دوم: روش استفاده از پادکست

گوش دادن صحیح به یک پادکست می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. تکنیک‌های زیادی با تفاوت‌های جزئی در این زمینه مطرح شده است. با این حال همه آنها بر روی یک مفهوم با نام گوش دادن فعال توافق دارند. در گوش دادن فعال شما باید تمام حواس خود را بر روی فایل صوتی پخش شده بگذارید. برای این کار می‌توانید از روش مرحله به مرحله زیر استفاده کنید:

  1. بنابر سطح مهارت لیسنینگ خود از ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه از پادکست را انتخاب کنید.
  2. سپس یک بار به فایل صوتی گوش دهید تا درکی کلی از موضوع به دست آورید.
  3. در ادامه تلاش کنید با دقت بیشتر به فایل صورتی گوش کرده و هم‌زمان متن آن را روی کاغذ پیاده‌سازی کنید.
  4. حالا دوباره به پادکست گوش داده و با متن خود مقایسه کنید.
  5. این کار را چند بار تا رسیدن به متن نهایی و قابل استخراج انجام دهید.
  6. در نهایت متن خود را با متن اصلی پادکست مقایسه کنید.
  7. در اینجا می‌توانید دوباره به پادکست گوش داده و سعی کنید کلمات درک نکرده را درک کنید.
  8. یادداشت‌برداری از واژگان و اصطلاحات جدید نیز کاری است که در انتها می‌توانید انجام دهید.

گام سوم: عادات خوب برای تقویت لیسنینگ

وقتی برای درک یک فایل صوتی انگلیسی نیازمند دقت بسیار بالا و به اصطلاح گوش دادن فعال هستید؛ انجام این کار معمولا خسته‌کننده و سخت است. با این حال اگر این سختی و مهارت را تحمل کنید؛ در نهایت با افزایش قدرت شنیداری شما، گوش دادن به پادکست‌ها به کاری لذت‌بخش تبدیل می‌شود.

برای اینکه بتوانید عادت گوش دادن به پادکست برای تقویت مهارت لیسنینگ مبتدی را در خود افزایش دهید؛ پیشنهادت می‌کنیم نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • تمرین گوش دادن را در زندگی روزمره خود قرار دهید.
  • از کاهش سرعت پخش استفاده کنید؛ تا بتوانید درک بهتری از پادکست داشته باشید.
  • سعی کنید درباره اطلاعات به دست آمده از پادکست با کسی صحبت کرده و تبادل نظر کنید.
  • صبور باشید.

در هنگام گوش دادن به پادکست برای تقویت مهارت لیسنینگ برای آزمون آیلتس، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  1. تمرکز: سعی کنید تمام توجه خود را به پادکست اختصاص دهید و از تمامی حواس خود استفاده کنید تا اطلاعات را به خوبی درک کنید.
  2. تمرین شنیداری: گوش دادن به صوت‌های متنوع و مختلفی از پادکست‌ها به شما کمک می‌کند تا با لهجه‌ها و سرعت‌های مختلف زبان آشنا شوید و مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید.
  3. فهم محتوا: تلاش کنید مفهوم و محتوای پادکست را به خوبی درک کنید و به معنی و اصطلاحات آن توجه کنید.
  4. تمرین لغات: هنگام گوش دادن، به دنبال لغات و اصطلاحات جدید بگردید و سعی کنید آنها را در دفتر یادداشت خود ثبت کنید و به یاد بیاورید.
  5. تمرین ترجمه: سعی کنید مطالب پادکست را به زبان خودتان ترجمه کنید تا از فهم و درک خود اطمینان حاصل کنید.
  6. تمرین نکات آزمون: اگر پادکست‌ها مربوط به آمادگی برای آزمون آیلتس باشند، به نکات و راهنمایی‌های مرتبط با آزمون دقت کنید و سعی کنید از آنها استفاده کنید.

با رعایت این نکات و تمرین مستمر، مهارت لیسنینگ خود را بهبود بخشیده و برای موفقیت در آزمون آیلتس آماده شوید.

 

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *