تصویر شاخص
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود؟

امروز می‎خواهیم به سوالی که همیشه زبان‌آموزان از مدرسین آموزش زبان انگلیسی می‌پرسند پاسخ دهیم که چگونه می‎توانم از طریق بهبود مهارت شنیداری یا همان لیسنینگ، مهارت گفتاری یا همان اسپیکینگ خود را تقویت کنم؟ یا در واقع چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود؟

به طور کلی تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ دو مقوله کاملا مرتبط با یکدیگر هستند. شما با بهبود مهارت لیسنینگ خود یاد خواهید گرفت که چگونه با دقت بیشتری از آن چه که می‌شنوید برای بهبود استراتژی‏های ارتباطی، مهارت مکالمه و توانایی صحبت کردن خود استفاده کنید. در واقع با این کار می‌توانید از گوش دادن دقیق به صحبت‌های دیگران، گوش دادن به انواع مختلف محتوا و منابع و توجه به حرف‌هایی که افراد هنگام صحبت طبیعی خود می‌زنند اطلاعات زیادی کسب و از این اطلاعات در جهت تقویت مهارت اسپیکینگ استفاده کنید.

لیسنینگ به اسپیکینگ کمک بسیاری می‌کند. زمانی که شما به زبان را گوش می‌دهید، الگوهای صحیح گفتاری را می‌فهمید و واژگان و اصطلاحات جدیدی را یاد می‌گیرید. همچنین، با گوش دادن به مکالمات و متون مختلف، شناخت درستی از تلفظ و ریتم زبان بدست می‌آورید. این امر به شما کمک می‌کند تا زمانی که خودتان صحبت می‌کنید، با اعتماد بیشتری و با دقت بهتری صحبت کنید. به طور کلی، لیسنینگ یک ابزار بسیار مؤثر برای بهبود مهارت اسپیکینگ است.

با توجه به آنچه که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد متوجه خواهید شد که چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود و وقتی که روی بهبود مهارت شنیداری خود صرف می‌کنید در دوره اسپيكينگ آيلتس به کارتان می‌آید.

آیا واقعا بهبود لیسنینگ می‎تواند مهارت مکالمه را در زبان‌آموز بهبود بخشد؟

چندین مطالعه انجام شده که نتایج آنها نشان می‌دهد گوش دادن به پادکست‌های آموزشی و غیرآموزشی نه تنها روی مهارت شنیداری، بلکه روی مهارت‌ گفتاری زبان‌آموزان نیز تاثیر مطلوبی دارد. به عنوان مثال یک مطالعه روی دانش‌آموزانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی بودند به این موضوع پرداخته است که چگونه گوش دادن به پادکست، نمرات آزمون گفتاری یا اسپیکینگ آنها را بهبود می‌بخشد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزانی که به پادکست گوش می‌دادند؛ در مقایسه با کسانی که در دوره آموزشی خود از این روش بهبود مهارت لیسنینگ استفاده نمی‌کردند در آزمون اسپیکینگ نمره بهتری کسب کرده‌اند. ضمن اینکه گروه اول هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس بیشتری هم داشتند. چندین مطالعه دیگر که بر روی زبان‌آموزان اندونزیایی که در حال یادگیری زبان انگلیسی بودند انجام شده است نیز همین نتیجه را تایید کرده‌اند.

ضمن گوش دادن به زبان، شما با الگوهای گفتاری مختلف، تلفظ‌ها، و اصطلاحات زبان آشنا می‌شوید. این تجربه به شما کمک می‌کند تا واژگان و جملات را به طریق درستی تلفظ کنید و با استفاده از الگوهای صحیح گفتاری، مهارت اسپیکینگ خود را بهبود ببخشید. همچنین، با گوش دادن به مکالمات و متون مختلف، شما با نحوه استفاده از واژگان و اصطلاحات در مواقع مختلف آشنا می‌شوید و بهترین روش برای انتقال مفاهیم و ایده‌ها را یاد می‌گیرید. به طور کلی، لیسنینگ می‌تواند به شما کمک کند تا بهبود یابید و به راحتی و با اعتماد به نفس بیشتری به زبان مورد نظر خود صحبت کنید.

محققان و اساتید زبان‌شناس معتقدند که بهبود مهارت لیسنینگ مزایای قابل توجهی برای زبان‌آموز دارد. این کار علاوه بر توسعه دایره واژگان، مهارت تشخیص لهجه و تلفط صحیح کلمات حین صحبت کردن را بهبود می‌دهد. بنابراین به طور کلی تحقیقات نشان می‏دهد که گوش دادن به پادکست یا هر منبع شنیداری دیگر می‎تواند مهارت اسپیکینگ را در زبان‌آموزان تقویت کند.

 

روش صحیح تقویت اسپیکینگ از طریق لیسنینگ

روش صحیح تقویت اسپیکینگ از طریق لیسنینگ

برای تقویت مهارت اسپیکینگ از طریق لیسنینگ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. گوش دادن به مکالمات و پادکست‌ها: با گوش دادن به مکالمات زبان‌آموزان یا پادکست‌های زبانی، الگوهای صحیح گفتاری را یاد بگیرید و با واژگان جدید آشنا شوید.
  2. تکرار پس از گوینده: هنگام گوش دادن به متن یا مکالمه، سعی کنید پس از گوینده، جملات را تکرار کنید. این کار به بهبود تلفظ و روانی در صحبت کردن کمک می‌کند.
  3. شنیدن و تلفظ کردن واژگان: واژگان جدیدی که از طریق لیسنینگ یاد می‌گیرید را بارها بشنوید و تلاش کنید آن‌ها را به صورت صحیح تلفظ کنید.
  4. مکالمه تکراری: با گوش دادن به مکالمات، موضوعات مختلف را در نظر بگیرید و سعی کنید آن موضوعات را به صورت دلخواه مورد بحث و تمرین قرار دهید.
  5. استفاده از فیلم و ویدیوها: تماشای فیلم‌ها و ویدیوهای آموزشی زبان با زیرنویس به شما کمک می‌کند تا الگوهای گفتاری را بهتر درک کنید و واژگان جدیدی را یاد بگیرید.

با تمرین مداوم این روش‌ها، مهارت اسپیکینگ شما بهبود خواهد یافت و قدرت ابراز خود را در زبان مورد نظرتان تقویت خواهید کرد.

اما چگونه لیسنینگ باعث تقویت اسپیکینگ می‌شود؟

تقویت لیسنینگ با بهبود چندین مولفه موثر بر روی مهارت اسپیکینگ باعث تقویت قدرت صحبت کردن در زبان‌آموز می‌شود. اسپیکینگ از ۴ مولفه اصلی واژگان، دستور زبان، تلفظ و روان و دقیق صحبت کردن تشکیل شده است. گوش دادن به صحبت‌های کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است؛ این جنبه‌ها را به روشی بهبود می‎بخشد که شاید تا کنون فکرش را هم نکرده باشید.

لیسنینگ و بهبود دایره واژگان

دایره لغات به تمام کلماتی گفته می‌شود که زبان‌آموز معنی آنها را تا حدود زیادی می‎فهمد یا معنی تحت‌الفظی آنها را می‎داند. هرچه معنی کلمات بیشتری را بدانید؛ دایره لغات شما گسترده‌تر و صحبت کردن برای شما آسان‎تر می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که گوش دادن به پادکست، واژگانی را به شما آموزش می‌دهد که ممکن است در منابع آموزشی با آنها برخورد نداشته باشید. در یک مطالعه محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا زبان‌آموزان با استفاده از گوش دادن به پادکست در مقایسه با استفاده از روش‌های سنتی‎تر، واژگان را به طور موثرتری یاد می‎گیرند یا خیر؟ نتایج این تحقیق نشان داد که این روش باعث می‌شود زبان‌آموزان کلمات بیشتری را یاد بگیرند.

دادن فرصت به شنوندگان برای یادگیری کلمات جدید، یکی از راه‎هایی است که منابع صوتی به کمک آن می‌توانند به تقویت مهارت اسپیکینگ کمک کنند. یادگیری لغات از این طریق، شانس به خاطر سپردن آنها را نیز بیشتر می‌کند. ضمنا اگر موضوع پادکست دقیقا با موضوعی که زبان‌آموز به آن علاقه دارد یکی باشد؛ روند یادگیری سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید یادگیری کلمات جدید برای شما آسان‎تر شود و به تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ خود کمک کنید؛ در کنار منابع و روش‌های سنتی، حتما یک تایمی از روز را به گوش کردن پادکست‌هایی که به موضوع آنها علاقه دارید اختصاص دهید.

زمانی که شما به زبان گوش می‌دهید، با واژگان و اصطلاحات جدیدی آشنا می‌شوید که در متون یا مکالمات شنیده می‌شوند. همچنین، این تجربه به شما کمک می‌کند تا واژگان را در زمینه‌ها و موضوعات مختلف متوجه شوید و به یاد بیاورید. با گسترش دایره واژگان، شما قادر خواهید بود بهتر صحبت کرده و مفاهیم و افکار خود را به زبان بهتری ابراز کنید. به طور کلی، لیسنینگ یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود دایره واژگان است.

لیسنینگ و بهبود گرامر

گرامر به سیستم قواعدی گفته می‌شود که نحوه کنار هم قرار گرفتن کلمات برای جمله‌سازی را تعیین می‌کند. معمولا اکثر دوره‌های آموزشی تخصصی مانند دوره ielt بر روی این مهارت تاکید زیادی دارند. به طور کلی گرامر در یادگیری اصولی زبان انگلیسی نقش مهمی دارد؛ زیرا به ما کمک می‎کند حرف دیگران را بهتر درک کرده و منظورمان را دقیق‌تر به آنها منتقل کنیم. استفاده از گرامر در جمله‌بندی به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا از ساختارهای یکسان و مشابه با ساختارهایی که نیتوها برای صحبت کردن استفاده می‌کنند استفاده کنند. به این ترتیب، هم خودتان بهتر می‌فهمید و هم می‌توانید به دیگران منظورتان را ساده‌تر برسانید.

اما چطور لیسنینگ باعث بهبود مهارت ما در گرامر می‌شود؟ گوش دادن به حرف‌های کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است به زبان‎آموزان این فرصت را می‎دهد که به جای یادگیری گرامر از منابع، آن زبان را درک کنند. مواجهه مکرر با زبان انگلیسی از طریق گوش دادن، مثال‌های زیادی از روش‌های صحیح ساختار یک جمله را به زبان‌آموز نشان می‌دهد. بعد از شنیدن مکرر این نمونه جملات، زبان‌آموز می‌تواند هنگام صحبت کردن، از آنها استفاده کرده و منظور خود را دقیق‌تر بیان کند.

اگر گرامر را مانند چراغ راهنمایی در زبان در نظر بگیریم که به اجرای راحت مکالمه کمک می‎کند؛ لیسنینگ مانند گذراندن دوره آموزش رانندگی است. با این حساب با لیسنینگ می‏توانیم قوانین مربوط به چراغ راهنمایی را یاد گرفته و متوجه شوید که چه زمانی باید این قوانین را رعایت کنیم.

علاوه بر این، برخی از دستورات زبان انگلیسی فقط در محاوره کاربرد دارند. بنابراین وقتی به صحبت‌های کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است گوش می‌دهیم؛ یاد می‌‎گیریم که کمتر از زبان رسمی و غیراستاندارد در گفتگوهای خود استفاده کنیم. معمولا انگلیسی زبان‌ها از برخی از قواعد زبان در مکالمات روزمره خود استفاده نمی‌کنند. تمرکز بر روی صرفا یادگیری دستور زبان بدون تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ و سایر مهارت‌ها، اشتباه است. اما گرامر موضوع بسیار مهمی است. برای ایجاد تعادل در تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ و یادگیری گرامر می‌توانید به جای استفاده از منابع درسی برای آموزش قواعد دستور زبان انگلیسی، گرامر را با گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی فرا بگیرید.

لیسنینگ و بهبود تلفظ

تلفظ به نحوه صحیح بیان کلمات اشاره دارد. این مهارت شامل ۳ بخش از جمله لحنی که انگلیسی زبان‌ها برای ادای کلمه از آن استفاده می‎کنند؛ شیوه صداگذاری آنها و محل قرارگیری استرس در کلمه است. به طور کلی و با توجه به گستردگی این زبان در جهان می‌توان گفت که چیزی به اسم لهجه درست وجود ندارد؛ بنابراین روش درست برای تلفظ کلمات نیز وجود ندارد. با این حال، زبان‎آموزان باید کلمات را تا جایی که می‌توانند شبیه به آنچه که شنونده انتظار دارد آنها را بشنود تلفظ کنند. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانند منظور خود را منتقل کنند.

لیسینیگ زیاد می‎تواند به تلفظ کردن دقیق واژگان کمک کند. وقتی به صحبت‌های یک انگلیسی زبان گوش می‌دهید که کلمات را به همان شیوه که باید تلفظ می‏کند؛ خودتان هم در تلفظ بهتر می‎شویم. برای مثال یک اشتباه رایجی که زبان‎آموزان در دوره‌های تخصصی مانند دوره ليسنينگ آيلتس مرتکب می‌شوند این است که روی هجای اشتباه یا کلمه اشتباه در یک جمله تاکید می‎کنند. گوش دادن به پادکست روشی است که با استفاده از آن می‌توانید تاکید بر هجای صحیح در یک کلمه را یاد بگیرید.

برخی تحقیقات نیز از اهمیت خواندن متنی که از روی فایل صوتی نوشته شده است برای تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ تاکید دارند. زبان‌آموز باید همزمان با گوش دادن این متن را روخوانی کند. خواندن در حین گوش دادن به زبان‌آموز کمک می‎کند تا در روند یادگیری فعال شرکت کند. ضمن اینکه با این روش می‌توانید یاد بگیرید که فواصل بین کلمات کجاست و چگونه کلمات نوشته شده ناآشنا در یک متن را باید تلفظ کنید. به همین دلیل است که بسیاری از مدرسین آزمون آیلتس به زبان آموزان پیشنهاد می‌کنند که برای بهبود مهارت لیسینینگ خود، رونوشت فایل صوتی بخش لیسنینگ آزمون‌های قبلی را هم مطالعه کنند. اگر می‌خواهید در یادگیری زبان انگلیسی یک قدم جلوتر از دیگر زبان‌آموزان باشید؛ می‌توانید از تکنیک سایه استفاده کنید. تکنیک سایه یا همان Shadowing به تکنیکی گفته می‌شود که در آن زبان‌آموز همراه با چیزی که به آن گوش می‎دهد صحبت می‌کند. این تکنیک یک روش موثر برای تمرین تلفظ و حفظ ریتم در اسپیکینگ است.

پیشنهاد ویژه: مقاله ترنسکرایب چیست؟ را مطالعه کنید

لیسنینگ و تسلط بر روی زبان

تسلط به توانایی یک فرد برای صحبت کردن آرام، با سرعت و بدون توقف و بدون فکر کردن بیش از حد به موضوع اشاره دارد. تسلط لزوما به معنی درست صحبت کردن یا دقیق صحبت کردن از نظر دستور زبان نیست. در واقع به کسی که بدون کندی و بدون مکث طولانی بتواند انگلیسی صحبت کند می‌گویند که بر روی این زبان تسلط دارد.

تحقیقات علاوه بر اینکه اثبات کرده‌اند تقویت لیستنینک تسلط فرد روی اسپیکینگ را بهبود می‌دهد؛ نشان داده‎اند که تولید پادکست به زبان انگلیسی نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر توانایی صحبت کردن داشته باشد. تولید پادکست به نوعی تمرین اسپیکینگ است. البته گاهی برخی از زبان‎آموزان، تسلط یا روانی در مهارت اسپیکینگ را با تند صحبت کردن اشتباه می‌گیرند؛ این در حالی است که گاهی برای رساندن منظورتان باید آهسته صحبت کنید حتی اگر طرف مقابل‌تان انگلیسی زبان باشد. به طور کلی گوش دادن به هر نوع فایل صوتی، چه سخنرانی علمی باشد و چه مکالمات و محاورات روزمره، می‎تواند به شما کمک کند روان‎تر صحبت کنید.

برای تقویت اسپیکینگ روزانه چقدر باید برای Listening زمان صرف کنم؟

زمانی که برای تقویت اسپیکینگ روزانه به لیسنینگ اختصاص می‌دهید، می‌توانید حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه را برای گوش دادن به مکالمات، پادکست‌ها یا فیلم‌ها در نظر بگیرید. این مقدار زمان می‌تواند بر اساس توانمندی شما و همچنین وقتی که می‌توانید به صورت مداوم اختصاص دهید، متغیر باشد. اما حریف نباید توانایی‌تان را فراتر از حدی که بتوانید مداوم انجام دهید، به چالش بکشد. اهمیت این است که همواره به مداومت تمرین‌هایتان در این زمینه تاکید کنید.

مهم است که زمان مخصوص لیسنینگ را به صورت منظم و پیوسته در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. بهتر است این زمان را در بازه‌هایی از روز انتخاب کنید که برای شما مناسب است و توانایی تمرکز بالایی دارید. همچنین، از منابع متنوعی برای لیسنینگ استفاده کنید تا تنوع در مکالمات و موضوعات را تجربه کنید و به تناسب با سطح زبانی‌تان، منابع را انتخاب کنید. با پیگیری مداوم این برنامه و تمرینات، مهارت اسپیکینگ شما بهبود خواهد یافت.

آیا گوش دادن به پادکست راه خوبی برای تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ است؟

گوش دادن به پادکست با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد؛ یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ است. به همین خاطر بسیاری از اساتید زبان به شاگردان خود توصیه می‌کنند که در اوقات فراغت خود حتما پادکست‌های انگلیسی گوش دهند و این کار را به عادت روزانه خود تبدیل کنند. گوش دادن به پادکست می‌تواند مزایای دیگری به جزء تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • شما می‎توانید هر زمان که وقت خالی دارید از این تکنیک تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ استفاده کنید و با محدودیت زمانی مواجه نیستید.
  • گرچه یادگیری زبان از این طریق برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر نیست؛ ولی استفاده از این روش، بدون نیاز به مربی می‌تواند در درک بهتر زبان انگلیسی به شما کمک کند.
  • می‏توانید از پادکست‌هایی استفاده کنید که به موضوع آنها علاقه دارید. بنابراین به غیر از تقویت اسپیکینگ و لیسنینگ می‌توانید اطلاعات عمومی خود را در مورد آن موضوع خاص بیشتر کنید.
  • می‌توانید با استفاده از این تکنیک به روشی مشابه با روشی که نوزادان انگلیسی یاد می‌گیرند و با تمرکز بر معناسازی این زبان را بیاموزید.

پیشنهاد ویژه: مقاله بهترین پادکست ها برای تقویت لیسنینگ آیلتس را مطالعه کنید.

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *