تصویر شاخص
۷ فروردین ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

ترنسکرایب چیست؟ بهترین روش تقویت لیسنینگ در سال ۲۰۲۴

اگرچه آزمون آیلتس برای سنجش مهارت زبان انگلیسی داوطلبان طراحی شده است. با این حال یک آزمون مانند سایر آزمون‌ها بوده و تکنیک‌های متعددی برای کسب نمره بالاتر در مهارت‌های مختلف آن وجود دارد. در واقع این تکنیک‌ها کمک می‌کند تا از مهارت زبانی خود حداکثر استفاده را کرده و بالاترین نمره را کسب نمایید. یکی از تکنیک‌های محبوب آیلتس ترنسکرایب است. این تکنیک به صورت تخصصی در پاسخ‌گویی به تسک‌های بخش لیسنینگ کاربرد دارد. با این حال تمرین کردن به این روش و تسلط به آن به بهبود نمره سایر مهارت‌های شما نیز کمک می‌کند. به‌طور خلاصه تمرین با این تکنیک به شما کمک می‌کند که در بخش لیسنینگ، علی‌رغم انجام سایر وظایف، به‌طور فعال به فایل‌های صوتی گوش دهید.

ترنسکرایب یکی از بهترین روش‌های تقویت مهارت لیسنینگ است، زیرا این فعالیت به شما امکان می‌دهد متن‌های صوتی را با دقت بالا گوش دهید و به آنها تمرکز کنید. این فرآیند می‌تواند به شما در فهم بهتر و بهره‌وری بیشتر از منابع صوتی کمک کند. در ادامه، چندین روش برای استفاده بهینه از ترنسکرایب به عنوان روشی برای تقویت مهارت لیسنینگ بیان می‌شود:

  1. گوش دادن به متن و همزمان خواندن: شروع کنید با گوش دادن به متن صوتی و همزمان خواندن متنی که ترنسکرایب آن فراهم کرده است. این کمک می‌کند تا با تلفظ کلمات آشنا شوید و ارتباط بین نوشتار و تلفظ را بیشتر بفهمید.
  2. تکرار و تکرار: متن را چندین بار گوش دهید و به طور مکرر آن را بازگو کنید. این کمک می‌کند تا واژگان و عبارات جدید را به خاطر بسپارید و تلفظ‌ها را بهبود بخشید.
  3. توجه به جزئیات: با استفاده از ترنسکرایب، می‌توانید به طور دقیق‌تر به جزئیات مکالمه گوش دهید و عبارات را که ممکن است در گوش شنونده سرعت بخشیده شوند را شناسایی کنید.
  4. تحلیل ساختار جملات: با استفاده از ترنسکرایب، می‌توانید ساختار جملات را به طور دقیق‌تر بررسی کنید و قواعد گرامری را بهبود بخشید.
  5. گسترش دایره واژگان: با استفاده از ترنسکرایب، می‌توانید واژگان جدید را که در متن‌های صوتی می‌بینید، شناسایی و یاد بگیرید و دایره واژگان خود را گسترش دهید.

با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید از ترنسکرایب به عنوان یک ابزار موثر برای تقویت مهارت لیسنینگ خود استفاده کنید و بهبود چشمگیری در فهم مطالب صوتی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تهیه دوره ielts میتوانید با کارشناسان آکادمی عالم زاده در تماس باشید تا بهترین مشاوره رایگان را دریافت کنید.

 

تکنیک ترنسکرایب چیست؟

این تکنیک در لغت به معنی رونویسی است. در واقع آموزش استفاده از ترنسکرایب یا ترنسکریپت پیچیده نیست. تنها کافی است دو مرحله ساده را که در ادامه توضیح می‌دهیم اجرا کنید. با این حال تمرین مداوم و اجرای زیاد این تمرین است که در نهایت ذهن شما را برای پاسخ‌گویی بهتر به سوالات لیسنینگ کمک می‌کند.

آموزش ترنسکرایب شامل دو مرحله زیر است:

  1. ابتدا یک فایل صوتی انگلیسی از منبعی مناسب را پخش کنید. در حین گوش دادن به فایل صوتی، سعی کنید که آن را رونویسی کنید. این رونویسی می‌تواند با کمک کاغذ و قلم و یا کیبورد و رایانه باشد. 
  2. در مرحله دوم متنی که یادداشت‌برداری کرده‌اید را با صدای بلند بخوانید و صدای خود را ضبط کنید.

همه چیزی که تکنیک ترنسکریپت می‌گوید همین است. با این حال اجرای این تکنیک صبوری و مداومت زیادی می‌خواهد. در واقع شما باید برای هر فایل صوتی اینقدر این کار را تکرار کنید تا در نهایت بتوانید بر روی آن مسلط شوید. به‌طوری که فایل صوتی اصلی و صدای ضبط شده شما محتوایی یکسان داشته باشد.

در واقع این روش یک حلقه کامل از مهارت‌های مختلف است. چراکه در طی آن علاوه بر مهارت گوش دادن، مهارت نوشتن، خواندن و صحبت کردن شما نیز بهبود می‌یابد. البته این ویژگی دلیلی بر استفاده نکردن از کلاس‌های حضوری و دوره اسپيكينگ آيلتس و سایر مهارت‌های آن نیست.

همچنین در مرحله اول (گوش دادن و رونویسی)، توصیه می‌کنیم که یک قطعه ضبط شده را در بخش‌های کوتاه گوش کنید. سپس مکث کنید و ضبط را به طور منظم تکرار کنید تا آنچه را می‌شنوید تایپ کرده یا بنویسید. این کار به‌خصوص برای افرادی که سطح مهارت انگلیسی آنها پایین‌تر است؛ شروع مناسب‌تری است.

همچنین توصیه می‌کنیم پس از تکمیل رونوشت، قبل از اینکه خودتان آن را با صدای بلند بخوانید، صحت آن را بررسی کنید.

آیا تکنیک ترنسکریپت واقعا مفید است؟

به‌طور خلاصه بله. در واقع بسیاری از اساتید زبان اعتقاد دارند که این تکنیک بهترین روش تقویت لیسنینگ است. البته شاید تکنیک رونویسی پرزحمت به‌نظر برسد. در عمل هم همین‌طور است. از سویی این کار زمان‌بر است. اما تجربه ثابت کرده که هر دقیقه تمرین با این تکنیک، نتایج مثبت قابل توجهی دارد.

البته اگر از صحبت کردن، گوش دادن و خواندن خود راضی هستید؛ نیازی به استفاده از این تکنیک نیست. با این حال اگر می‌خواهید در هر یک از موارد بالا پیشرفت کنید. به خصوص اگر می‌خواهید در کنار هم قرار دادن این مهارت‌ها را تمرین کنید. به عنوان مثال داشتن یک مکالمه که در آن باید گوش دهید، درک کنید، پردازش کنید و پاسخ بدهید. تمرین ترنسکریپت می‌تواند به شما کمک کند.

مهم‌ترین مزایای تکنیک ترنسکرایب

در این بخش و برای درک بهتر اینکه ترنسکریپت چیست؛ به بررسی مهم‌ترین مزایای این روش پرداخته‌ایم. در واقع اگر هنوز در استفاده از این روش تمرینی دچار تردید هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را مرور کنید.

بهبود مهارت گوش دادن فعال

تقریبا همه زمانی را که با استفاده از این تکنیک صرف گوش دادن به یک فایل صوتی می‌کنید؛ ذهن و گوش شما فعال خواهد بود. زیرا این نتیجه طبیعی تلاش برای درک هر کلمه، عبارت و جمله، با هدف نوشتن آن است.

راهی فوق‌العاده برای یادگیری هر چهار مهارت

با تکنیک رونویسی به‌طور همزمان گوش دادن و نوشتن و سپس خواندن و صحبت کردن را تمرین خواهید کرد. همان‌طور که در بالا گفته شد؛ هر دقیقه که برای این تکنیک صرف کنید؛ متوجه بهبود مهارت‌های زبانی خود خواهید شد.

درک لهجه‌های بومی

جهش از گوش دادن به مطالبی که مخصوص زبان‌آموزان زبان دوم تهیه شده است. مانند صوت‌هایی که در آن سخنرانان آهسته صحبت می‌کنند؛ و تلفظ کامل و مکث‌های واضح بین کلمات دارند؛ به یک زبان مادری معمولی، که احتمالا سریع صحبت می‌کنند؛ کلمات را ترکیب می‌کند؛ و ممکن است لهجه منطقه‌ای داشته باشند؛ یک چالش بزرگ برای بسیاری از زبان‌آموزان است. 

با تکنیک ترنسکرایب نه‌تنها می‌توانید بارها و بارها گوش دادن به یک صوت معمولی را تمرین کنید. بلکه یاد می‌گیرید صداهای آشنایی را که می‌شنوید به کلمات و عباراتی که ممکن است بدانید مرتبط کنید. این ویژگی اعتمادبه‌نفس شما را برای مکالمات واقعی هم افزایش می‌دهد.

درک بهتر از ساختار جملات

این تکنیک کمک می‌کند تا درک بهتری از ساختار جملات مختلف داشته باشید. بنابراین می‌تواند حتی در نوشتن رایتینگ نیز به شما کمک کند. از سویی فراموش نکنید که این تکنیک تنها مختص به زبان انگلیسی نیست. به عنوان مثال اگر در حال یادگیری زبانی مثل چینی و عربی هستید که بدون فاصله بین حروف نوشته می‌شود. یا مثل زبان فرانسوی بدون فاصله بین کلمات صحبت می‌شود. گوش دادن و سپس ایجاد یک نسخه نوشتاری به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که چگونه یک جمله را تجزیه و بخش‌بندی کنید.

درک بصری و صوتی بهتر

رفت و برگشت بین شنیدن یا صحبت کردن و متن مکتوب، به مغز شما کمک می‌کند تا بین نشانه‌های بصری که می‌بینید و صداهایی که می‌شنوید ارتباط برقرار کنید. به‌خصوص اگر در حال یادگیری یک زبان آوایی مانند انگلیسی، اسپانیایی یا پرتغالی هستید؛ در ابتدای یادگیری، اتصالِ صداهایی که می‌شنوید به حروف مکتوب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. همچنین حتی اگر در حال یادگیری یک زبان غیرآوایی مانند چینی یا ژاپنی هستید، این تمرین ارتباط بین ظاهر یک کلمه و صدای آن را تقویت می‌کند. کاری که با خواندن بی‌صدا نمی‌توانید به آن دست یابید.

یادگیری بهتر

با تکنیک ترنسکریپت، هنگام گوش دادن یاد می‌گیرید که کلمات را بر اساس زمینه آنها پیدا کنید. این امر به‌ویژه زمانی محسوس است که با صدایی غیرقابل درک مواجه می‌شوید. طبیعتا در لحظه نمی‌توانید آن را در فرهنگ لغت جستجو کنید. اما می‌توانید به کلمات اطراف جای خالی خود نگاه کنید؛ تا ببینید چه چیزی ممکن است معنی داشته باشد. سپس ببینید آیا آن چیزی که فکر می‌کنید با آنچه می‌شنوید مطابقت دارد یا خیر. این مهارت در مکالمات دنیای واقعی بسیار ارزشمند است. به خصوص زمانی که شما نیاز به درک موضوع کلی یک مکالمه دارید؛ اما همه کلمات را درک نمی‌کنید.

آموزش تکنیک ترنسکرایب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه آموزش آيلتس میتوانید از ما بصورت دقیق و رایگان مشاوره بگیرید.

آموزش گام به گام ترنسکرایب

اگرچه همان‌طور که گفته شد این تکنیک بیش از آنکه پیچیدگی خاصی داشته باشد؛ کاری پرزحمت و البته پرنتیجه است. با این حال اگر علاقمند به اجرای یک راهنمای گام به گام و جزئی برای استفاده از این تکنیک هستید؛ در ادامه آموزش ترنسکرایب را به شکلی عمیق‌تر و در چند گام شرح داده‌ایم.

گام اول: یافتن فایل صوتی مناسب

هنگام انتخاب فایل صوتی بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • شروع کوتاه: فقط ۳۰ ثانیه یا یک دقیقه برای شروع خوب است. البته این فایل کوتاه می‌تواند بخشی از یک صوت طولانی‌تر باشد. این کار کمک می‌کند تا از تمرین خسته نشوید.
  • یافتن سطح مناسب: فایل صوتی انتخاب شده باید شما را از منطقه راحتی خود خارج کند. اما اگر چیزی را که شنیده می‌شود متوجه نمی‌شوید؛ طبیعتا نمی‌توانید آن را رونویسی کنید! بنابراین سطح مناسب جایی است که هنگام گوش دادن آزمایشی، حدود ۵۰ الی ۸۰ درصد متن را متوجه شوید.
  • موضوع: موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید؛ زیرا زمان قابل‌توجهی را صرف این تکنیک خواهید کرد.
  • داشتن متن: اگر صدای انتخاب شده همراه با متن باشد؛ بررسی شما را در پایان تمرین ساده‌تر می‌کند. با این حال قبل از گام ششم، به متن اصلی نگاه نکنید؛ زیرا این کار هدف از انجام تکنیک ترنسکریپت را مخدوش می‌کند.
  • عجله نکنید: برای انتخاب یک فایل صوتی متناسب با سطح و علایق خود وقت بگذارید؛ زیرا این مهم‌ترین عامل در تعیین نتایج شما است.

گام دوم: گوش دادن بدون نوشتن

در این مرحله یک بار بدون اینکه بخواهید چیزی را یادداشت کنید؛ فقط روی دریافت تصویر کلی و زمینه کلی موضوع تمرکز کنید. اگر با این مرحله مشکل دارید؛ به گام اول برگردید و صوت آسان‌تری را انتخاب کنید.

گام سوم: شروع نوشتن

اگر می‌خواهید با رایانه بنویسید؛ بهترین جا یک فایل ورود یا گوگل داک است. برای نوشتن دستی نیز یک مداد و یک کاغذ مناسب، انتخاب خوبی است. با این حال اگر یک دفتر برای این کار اختصاص دهید؛ می‌توانید نسخه‌های مختلف یادداشت‌برداری خود را نیز داشته باشید. همچنین بین خطوط یادداشت‌برداری خود دو برابر معمول فاصله بگذارید. در گام‌های هفت و هشت علت این نکته را متوجه می‌شوید. حالا فایل صوتی را پخش کرده و شروع به نوشتن آن کنید. هر زمان که نیاز بود؛ صدا را متوقف کرده یا به عقب برگردانید. اگر چند بار به چیزی گوش می‌دهید و هنوز نمی‌توانید بفهمید چه چیزی گفته می‌شود، نگران نباشید. به جای کلماتی که نمی‌توانید بفهمید؛ یک () بگذارید و تا زمانی که ضبط را تمام کنید به جلو بروید.

گام چهارم: خواندن پیش‌نویس اول

در این مرحله از تکنیک ترنسکرایب پیش‌نویس اول رونوشت خود را بخوانید آیا متن شما به‌طور کلی منطقی به‌نظر می‌رسد؟ تقریبا در همه مواقع شما تعدادی جای خالی خواهید داشت. اما اگر متن به‌طور کلی منطقی باشد اشکالی ندارد. در حین خواندن به این فکر کنید که چه کلماتی ممکن است بر اساس متن در آنجا معنی داشته باشند و آنها را بنویسید.

گام پنجم: یافتن نقاط خالی

پخش فایل صوتی را مجددا آغاز کنید. این بار به نواحی () توجه ویژه‌ای داشته باشید و ببینید آیا ترکیب صدا به اضافه زمینه این جای خالی را واضح‌تر می‌کند یا خیر. در این مرحله اغلب چند لحظه «آها» خواهید داشت.

گام ششم: تکرار دو گام قبلی

اگر بعد از گام پنجم هنوز نقاط خالی باقی مانده دارید؛ و می‌خواهید واقعا خود را به چالش بکشید؛ به عقب برگردید و دو گام قبلی را دوباره انجام دهید. البته انجام این گام اختیاری است.

گام هفتم: تصحیح رونوشت

اگر این امکان وجود دارد؛ از معلم یا استاد زبان خود بخواهید به رونوشت شما نگاهی بیندازد؛ آن را تصحیح کند؛ و هر جای خالی باقی مانده را پر نماید. همچنین اگر متن اصلی را دارید؛ از آن برای تصحیح رونوشت خود استفاده کنید. در نهایت اگر کلماتی وجود دارد که معنی آن نمی‌دانید؛ آنها را در فرهنگ لغت جستجو کنید.

گام هشتم: برابری متن و صدا

حال که به بهترین متن رسیده‌اید؛ دوباره فایل صوتی را پخش کنید. سپس سعی کنید هم‌زمان با گوش دادن به صدا، متن را مرور کنید. این کار به مغز شما فرصت می‌دهد تا صدای عباراتی را که در ابتدا نمی‌توانستید درک کنید؛ بهتر درک کنید.

گام نهم: ضبط صدای خودان

در نهایت متن خود را خوانده و صدای خود را ضبط کنید.

فراموش نکنید که این تکنیک یکی از تکنیک‌های خوب برای افزایش مهارت لیسنیگ است؛ اما اگر می‌خواهید از این تکنیک و سایر تکنیک‌ها با کیفیت بهتری استفاده کنید؛ شرکت در یک دوره ليسنينگ آيلتس معتبر را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *