تصویر شاخص
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

چطور در خانه آیلتس بخوانیم؟ بهترین و جدیدترین روش خودخوان ۲۰۲۴

خواندن آیلتس در خانه و آمادگی برای این آزمون بدون داشتن معلم و شرکت در دوره‌های متداول، مستلزم تلاش بسیار، همراه با استفاده از استراتژی‌های مناسب در یادگیری است. در بسیاری موارد داوطلبانی که برای آزمون آیلتس ثبت نام می‌کنند؛ شاغل بوده یا در حال تحصیل تمام وقت هستند. به همین دلیل زمان زیادی برای آماده شدن برای این آزمون ندارند. به همین دلیل نیز گاهی حضور در دوره ielts، کلاس‌های ترمیک و دوره آمادگی آیلتس به صورت حضوری برای این افراد دشوار است. بنابراین برای این گروه بسیار مهم است که بتوانند به بهترین شیوه در خانه آیلتس بخوانند. بر این اساس در این مقاله به بررسی نکات ظریف در مورد نحوه آماده شدن برای آزمون آیلتس در خانه پرداخته‌ایم.

چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟ آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌های بین‌المللی برای افرادی است که قصد مهاجرت، تحصیل یا کار در کشورهای خارجی را دارند. در این مقاله، به بررسی راهکارهای موثر برای مطالعه در خانه برای آمادگی آزمون آیلتس می‌پردازیم.

بهبود زبان انگلیسی عمومی

اگر هنوز سطح زبان انگلیسی شما در حد مقدماتی است؛ پیش از شروع مطالعه برای آیلتس، بهتر است مهارت زبان انگلیسی خود را به صورت عمومی بهبود دهید. البته یادگیری مهارت زبان انگلیسی در خانه در ابتدا می‌تواند مشکل و کمی زمان‌بر باشد. با این حال تمرین مداوم نقش کلیدی در آن دارد. انجام تمرینات، گرفتن بازخورد و بداهه‌گویی برای افزایش مهارت شما در زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ضروری است که در هر چهار مهارت اصلی انگلیسی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن)، تمرینات کافی داشته باشید. از سویی ایجاد برخی عادات جدید شما را در یادگیری انگلیسی در خانه یک قدم جلوتر می‌برد.

از جمله این عادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صحبت کردن به زبان انگلیسی و آزمایش مهارت‌های خود در مکالمات روزمره
  • تماشای ویدئوهای انگلیسی، از جمله مستندهای تولید شده در نقاط مختلف دنیا با هدف آشنایی با لهجه‌های مختلف
  • خواندن روزنامه‌های آنلاین، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها و… برای بهبود دایره لغات
  • گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی برای بهبود مهارت‌های شنیداری

چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟

آمادگی برای آیتلس در خانه

شاید یکی از مهمترین سوال های همه افرادی که قصد دارند قدم در این مسیر بگذارند این موضوع است که برای مطالعه آیلتس از کجا شروع کنم؟ در این بخش چند نکته اساسی برای رسیدن به این هدف مطرح شده است. با در نظر گرفتن این موارد، روش خودخوان برای شما موثرتر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد شد.

انتخاب نوع آزمون

حتما می‌دانید که آیلتس در دو فرمت اصلی جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. بنابراین وقتی قرار است در خانه آیلتس بخوانیم؛ بسیار مهم است که فرمت مدنظر خود را انتخاب کنیم. به‌طور کلی نمره آیلتس جنرال برای اهداف مهاجرتی عمومی کاربرد دارد. در حالی که نمره آیلتس آکادمیک برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی زبان و مهاجرت دانشجویی مورد نیاز است.

درک نکات ضروری آزمون آیلتس

در قدم دوم باید با نکات ضروری این آزمون آشنا شوید. در واقع این امتحان دارای ساختار خاصی است؛ که شناخت آن به شما در موفقیت بیشتر کمک می‌کند. به عبارت دیگر از این طریق متوجه می‌شوید که باید برای موفقیت در چه آزمونی آماده شوید. به‌طور خلاصه آزمون آیلتس دارای چهار بخش برای سنجش چهار مهارت اصلی است. در هر بخش نیز دو، سه یا چهار تسک ارائه می‌شود. هر تسک نیز ممکن است شامل مدل‌های مختلف سوال، مثل چند گزینه‌ای، پر کردن جای خالی، کامل کردن جمله، نوشتن متن و… باشد. همچنین توصیه می‌شود قوانین و مقررات آزمون آیلتس را نیز بررسی کنید. به عنوان مثال در این آزمون نمره منفی نداریم. پس باید تا جای ممکن به همه سوالات پاسخ داد. همچنین غلط املایی در این آزمون موجب کاهش نمره شما می‌شود.

منابع رسمی برای تمرین آزمون آیلتس

اولین و بهترین منبع برای تمرین آزمون آیلتس، منابع رسمی و همچنین سوالات دوره‌های قبلی است. برای این کار مطالعه مطالب راهنمای آنلاین رسمی موجود در وب‌سایت رسمی آیلتس به درک انواع سوالات امتحان کمک می‌کند. همچنین تمرینات تستی ریدینگ، فایل صوتی اسکریپت‌ها برای لیسنینگ، نمونه‌های رایتینگ و موضوعات اسپیکینگ نیز برای آمادگی آنلاین آیلتس شما مفید هستند.

منابع آموزشی آنلاین

از آنجا که شما می‌خواهید در خانه برای آزمون آیلتس آماده شوید؛ استفاده از منابع آموزشی آنلاین در کنار منابع سنتی از جمله کتاب‌ها، بسیار مفید است. این منابع آموزشی آنلاین به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های پاسخ‌گویی به سوالات آیلتس را یاد بگیرید. منابع بسیاری برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت عمومی وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید از چندین برنامه تلفن همراه برای توسعه مهارت‌های اسپیکینگ خود کمک بگیرید. این برنامه‌ها معمولا مبتنی بر هوش مصنوعی و یا یافتن افراد دیگر برای تمرین واقعی مکالمه است.

بهبود دایره لغات

یکی از مهم‌ترین نکات برای موفقیت در هر آزمون زبانی، افزایش دایره واژگان است. برنامه شما برای خواندن لغت در خانه نیز می‌تواند مبتنی بر منابع گوناگونی باشد. به‌طور عمومی خواندن روزنامه‌ها و مقالات منبع خوبی برای برخورد با کلمات جدید در یک متن واقعی است. همچنین تماشای کانال‌های خبری و برنامه‌های انگلیسی برای درک زمینه‌ها و موارد استفاده از کلمات مختلف مفید است.

همچنین بکوشید از لغات آموخته شده در شرایط واقعی و حین تمرین اسپیکینگ و رایتینگ استفاده کنید. یادآوری این نکته نیز مفید است که تقویت واژگان همیشه برای استفاده از کلمات پیچیده نیست. بلکه برای استفاده از بهترین کلمات برای به حداکثر رساندن تاثیرگذاری است.

تمرین متوالی

انجام تمرینات متوالی در هر چهار مهارت آزمون آیلتس ضروری است. این کار را می‌توانید با انجام آزمون‌های روزانه از منابع رسمی آیلتس انجام دهید. همچنین شرکت در آزمون‌های آزمایشی یا همان ماک آیلتس به صورت حضوری یا آنلاین، به شما در آمادگی بیشتر کمک می‌کند. از سویی انجام آزمون‌های آزمایشی کامل و زمان‌دار به شما در بررسی وضعیت پیشرفت‌تان کمک می‌کند. برای تمرین اسپیکینگ نیز انجام تست‌های رسمی اسپیکینگ آیلتس در مقابل آینه ایده خوبی است. زیرا کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و روی آنها کار کنید.

تمرینات چند وظیفه‌ای

توانایی پیگیری سوالات و گم نشدن در مکالمه، برای گرفتن نمره خوب در بخش لیسنینگ بسیار مهم است. علاوه بر این شما باید اطلاعاتی را که بر اساس سوال باید ارائه دهید درک کنید. به همین دلیل است که تمرین چنین موقعیت‌هایی و مهارت در انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان (مثلا گوش دادن و پاسخ‌گویی)، جنبه دیگری از برنامه شما برای خواندن آیلتس در خانه است.

تمرین آیتلس در خانه در هر مهارت

در این بخش به بررسی نکات مهم برای تمرین هر مهارت آیلتس در خانه پرداخته‌ایم.

مطالعه ریدینگ آیلتس در خانه

بخش ریدینگ آیلتس دارای ۴۰ سوال در قالب ۳ تسک است. زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به این سوالات هم ۶۰ دقیقه است. بنابراین مدیریت زمان برای انجام بهتر این بخش بسیار مهم است. توجه به نکات زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند.

  • با در نظر گرفتن زمان‌بندی در طول تمرین، روی این مهارت کار کنید.
  • تسک ۱ و ۲ نسبتا ساده‌تر از تسک ۳ است. به همین دلیل عاقلانه است که تمرین کنید تا دو بخش اول را در کم‌ترین زمان ممکن تکمیل کنید. این به شما کمک می‌کند تا حداکثر زمان را برای بخش آخر داشته باشید.
  • آشنایی با واژگان بیشتر در این مهارت بسیار مهم است. درک معنای دقیق واژگان به شما کمک می‌کند وقتی با هر کلمه پیچیده‌ای مواجه می‌شوید؛ در زمان خود صرفه‌جویی کنید. چراکه می‌توانید بدون صرف زمان زیاد برای فهمیدن معنی یا زمینه، به کار خود ادامه دهید.
  • در انجام تمرین، قبل از خواندن متن، سؤالات را مرور کنید. به خاطر داشتن کلمات کلیدی سوالات در حین مطالعه متن، می‌تواند به شما در پاسخگویی بهتر کمک کند.
  • هنگام انجام تمرین سعی کنید پاراگراف را به صورت ذهنی در خاطر داشته باشید؛ تا هنگام خواندن سوالات آن را به‌طور خلاصه در ذهن خود یادآوری کنید.

خواندن رایتینگ آیلتس در خانه

مهارت رایتینگ آیلتس شامل ۲ تسک است. اولین تسک شامل تجزیه و تحلیل یک موقعیت یا یک تصویر یا یک نمودار یا چیزی مشابه آن است. برای تکمیل تسک دوم نیز باید یک مقاله طولانی‌تر در مورد یک موضوع خاص بنویسید. توجه به نکات زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند.

  • مقاله های نوشتاری مهارت‌های زبانی شما را نشان می‌دهد. بنابراین حین تمرین رایتیگ، اولین قدم برنامه‌ریزی ساختار کلی متن مورد نظر است.
  • هنگام تمرین رایتینگ سعی کنید مقاله خود را به چهار تا پنج پاراگراف تقسیم کنید. به عبارت دیگر از نوشتن پاراگراف‌های خیلی طولانی اجتناب کنید.
  • تمرین برای نوشتن مقدمه‌ها و نتیجه‌گیری‌های جذاب و معنادار، کلید موفقیت در بخش رایتینگ آیلتس است.
  • استفاده از مترادف‌ها به میزان محدود ترفند خوبی است. بنابراین از تکرار کلمات تای جای ممکن بپرهیزید.

خواندن لیسنینگ آیلتس در خانه

لیسنینگ از ساده‌ترین مهارت‌ها در بین چهار مهارت است. در این بخش شما نیاز به گوش دادن به چهار فایل صوتی مختلف و پاسخ به ۴۰ سوال در ۳۰ دقیقه دارید. در لیسنینگ باید پاسخ‌ها را به‌طور همزمان گوش دهید و بنویسید. به همین دلیل موارد زیر هنگام تمرین و تست زدن برای لیسنینگ توصیه می‌شود:

  • تمرین بیشتر کلید موفقیت است. هر چه در آزمون‌های آزمایشی بیشتری شرکت کنید؛ شانس شما برای موفقیت در این مهارت بیشتر است.
  • تمرکز بر صدای پخش شده ضروری است. از دست دادن حتی چند ثانیه می‌تواند موجب از دست دادن اطلاعات مرتبط شده و امتیاز شما را پایین بیاورد.
  • تسلط بر طیف متنوعی از لهجه‌های انگلیسی یک ضرورت است. بنابراین منابع به تمرینات لیسنینگ خود تنوع بدهید.
  • گوش دادن به برنامه‌های انگلیسی، پادکست‌ها، کانال‌های خبری و… نیز می‌تواند به رشد مهارت‌های شنیداری شما و آشنایی هم‌زمان با لهجه‌های مختلف کمک کند.

خواندن اسپیکینگ آیلتس در خانه

آزمون اسپیکینگ معمولا چند روز قبل یا بعد از برگزاری آزمون سه مهارت دیگر انجام می‌شود. آزمون این مهارت حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در طی این آزمون باید یک معرفی مقدماتی، صحبت در مورد یک موضوع خاص و یک مکالمه دو طرفه شخصی بین داوطلب و ممتحن انجام شود. بر این اساس در تمرین اسپیکینگ خود و همچنین در زمان آزمون اصلی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • استراتژی تمرین اسپیکینگ خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید جملاتی بدون خطای گرامری و لغوی را بیان کنید.
  • به آغاز و پایان جملات خود دقت کنید.
  • از تکرار کلمات یا عبارات خودداری کنید.
  • مهارت اسپیکینگ خود را از طریق صحبت با هم‌سالان و خانواده تمرین کنید. سپس می‌توانید با آزمون‌های آزمایشی بازخورد بگیرید؛ و مسیر یادگیری را بهبود دهید.
  • هنگام تمرین اسپیکینگ اطمینان حاصل کنید که تلفظ شما صحیح است.

مزایای مطالعه در خانه برای آمادگی آزمون

مطالعه در خانه به شما امکان می‌دهد تا زمان مطالعه‌ی خود را براساس برنامه‌ی شخصی‌تان تنظیم کنید و بدون هیچگونه محدودیت زمانی به مطالعه بپردازید.

  1. انعطاف زمانی: مطالعه در خانه به شما امکان می‌دهد تا زمان مطالعه خود را براساس برنامه شخصی‌تان تنظیم کنید و بدون محدودیت زمانی به آمادگی بپردازید.
  2. استفاده بهینه از منابع: در خانه می‌توانید از منابع آموزشی مختلفی استفاده کنید، از جمله کتاب‌ها، ویدئوها، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی که باعث افزایش دسترسی به منابع و اطلاعات مفید می‌شود.
  3. استراحت مناسب: مطالعه در خانه به شما امکان می‌دهد تا در محیط آرام و راحتی مطالعه کنید و بدون هیجانات خارجی و نگرانی از مسایل مربوط به محیط مطالعه، به بهترین شکل ممکن درس بخوانید.
  4. هزینه کمتر: مطالعه در خانه معمولاً نیاز به هزینه‌های کمتری نسبت به حضور در کلاس‌های آموزشی دارد که این می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزشی کمک کند.
  5. انطباق با سبک یادگیری شما: با مطالعه در خانه، می‌توانید روش‌های مطالعه‌ای را انتخاب کنید که با سبک یادگیری شما سازگاری داشته باشد و این باعث افزایش بهره‌وری و اثربخشی در فرآیند آمادگی آزمون می‌شود.

معایب مطالعه در خانه برای آمادگی آزمون

معایب مطالعه در خانه برای آمادگی آزمون نیز وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. کمبود تنوع در محیط: ممکن است در خانه، محیط مطالعه شما کمتر از محیط‌های آموزشی حضوری باشد و این باعث کاهش تنوع و جذابیت در مطالعه شود.
  2. کمبود ترتیب و انضباط: در محیط خانگی، احتمال انشغال با کارهای روزمره و پرت و پرپیچ و خم شدن در مسائل خانوادگی و شخصی بیشتر است که می‌تواند به کاهش تمرکز و انضباط در مطالعه منجر شود.
  3. کمبود ارتباط اجتماعی: مطالعه در خانه ممکن است باعث کاهش فرصت‌های برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران شود که می‌تواند منجر به احساس انزوا و تنهایی شود.
  4. کمبود امکانات آموزشی: ممکن است در خانه، امکانات آموزشی کمتری نسبت به محیط‌های آموزشی حضوری وجود داشته باشد که موجب محدودیت در دسترسی به منابع آموزشی و تجهیزات لازم برای آمادگی آزمون شود.
  5. کمبود انگیزه و پشتیبانی: در برخی موارد، انجام فعالیت‌های تنها و بدون حضور افراد دیگر، می‌تواند باعث کاهش انگیزه و احساس عدم پشتیبانی و تشویق شود که ممکن است تاثیر منفی بر روی پیشرفت در آمادگی آزمون داشته باشد.

در پایان فراموش نکنید که مهم‌ترین جنبه خواندن آیلتس در خانه، پایبندی به برنامه‌ریزی است. اختصاص زمان برای آماده شدن برای هر چهار مهارت آیلتس در صورت نیاز ضروری است. ارزیابی نقاط ضعف و اختصاص زمان بیشتر برای غلبه بر مشکلات و افزایش کارایی نیز کاری ایده‌آل است. همچنین در حین آماده شدن برای آیلتس، مشورت با افراد باتجربه و ایجاد تعادل در برنامه مطالعاتی روزانه باید سنگ بنای برنامه‌ریزی شما باشد.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *