تصویر شاخص
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

همه چیز درباره تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس

برای بسیاری از زبان‌آموزان، به دست آوردن نمره مناسب در آزمون آیلتس و تافل ارزشی برابر دارد. به عبارت دیگر مرجع مورد نظر آنها برای ارائه نمره زبان انگلیسی، هر دو آزمون آیلتس و تافل را قبول دارد. در چنین شرایطی زبان‌آموزان این شانس را دارند تا با انتخاب آزمون ساده‌تر، شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند. البته به‌طور کلی نمی‌توان یکی از دو آزمون تافل یا آیلتس را از دیگری ساده‌تر دانست. با این وجود با توجه به تجارب، مهارت‌ها و سبک مورد علاقه افراد مختلف، ممکن است یکی از این دو آزمون برای شما ساده‌تر باشد. این موضوع در مورد هریک از مهارت‌های مورد سنجش در این آزمون‌ها نیز قابل بررسی است. بر همین اساس و برای کمک به شما در درک تفاوت‌ها و تصمیم‌گیری برای انتخاب آزمون مدنظر، در این مقاله به بررسی تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس می‌پردازیم. اگر این موضوع برای شما جذاب و مهم است؛ در ادامه مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزاری و شریط ثبتنام دوره ielts میتوانید با کارشناسان و مشاورین آکادمی زبان عالم زاده در ارتباط باشید.

تفاوت‌های اصلی بین بخش نوشتاری آزمون‌های تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS)

  1. ساختار آزمون: در آزمون تافل، بخش نوشتاری دو بخش مستقل دارد که شامل نوشتن یک مقاله اشکالی (Independent Essay) و نوشتن یک مقاله تجزیه و تحلیلی (Integrated Essay) است. اما در آزمون آیلتس، بخش نوشتاری شامل تمرین دو نوع مختلف است: یک رایتینگ تسک که در آن از نوشتن یک مقاله انشایی (Task 1) و یک مقاله تحلیلی (Task 2) تشکیل شده است.
  2. موضوعات و سبک نوشتاری: در تافل، موضوعات بیشتر عمومی هستند و برای مقالات مستقل، داوطلب باید نظر شخصی خود را ارائه دهد، در حالی که در آیلتس، موضوعات به مسائل روزمره و اجتماعی مربوط می‌شوند و نوع نوشتاری تحلیلی و محوریت داری دارند.
  3. مدت زمان: در تافل، هر مقاله نوشتاری به طور جداگانه انجام می‌شود و زمان محدودی برای هر مقاله تعیین شده است، اما در آیلتس، هر دو تسک رایتینگ در یک جلسه انجام می‌شود و مجموع زمان برای این دو تسک حدود ۶۰ دقیقه است.

با توجه به موارد فوق، می‌توان گفت که تمرکز تافل بر روی مهارت‌های زبانی در محیط‌های تحصیلی و علمی است، بنابراین موضوعات آن بیشتر با مفاهیم دانشگاهی مرتبط هستند. از طرف دیگر، آیلتس بیشتر بر روی استفاده از زبان انگلیسی در مواقع زندگی روزمره، تحلیل موضوعات مختلف و ارائه دیدگاه شخصی تاکید دارد.

با این حال، برای تهیه اطلاعات دقیق درباره نوع و ساختار بخش نوشتاری هر یک از این آزمون‌ها، توصیه می‌شود به سایت‌های رسمی آیلتس و تافل مراجعه کنید تا اطلاعات به روز و دقیقی درباره این موضوعات به دست آورید.

رایتینگ تافل سخت‌تر است یا آیلتس

مروری بر آزمون‌های آیلتس و تافل

برای شروع موضوع و به‌طور خلاصه در بخش ابتدایی نوشته به مرورِ مهم‌ترین ویژگی‌های کلی این آزمون‌ها به‌طور جداگانه پرداخته‌ایم.

آیلتس چیست؟

سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) یک آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی است. این آزمون مهارت‌های زبان انگلیسی فرد را در چهار جنبه خواندن (Reading)، گوش دادن (Listening)، نوشتن (writing) و صحبت کردن (Speaking) ارزیابی می‌کند. هر بخش این آزمون شامل ۲ تا ۴ تسک است. این آزمون در سال ۱۹۸۹ راه‌اندازی شد؛ و به طور مشترک توسط شورای بریتانیا، موسسه IDP و دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود. از نظر شکل برگزاری نیز آیلتس در دو حالت کاغذی و کامپیوتری و در دو سطح جنرال و آکادمیک برگزار می‌گردد. همچنین نمره اختصاص داده شده به هر بخش عددی بین ۰ تا ۹ است. میانگین نمره هر چهار بخش در کنار یک‌دیگر نیز نمره کامل آزمون آیلتس را نشان می‌دهد.

برای دریافت مشاوره رایگان درباره آموزش آيلتس میتوانید با آکادمی زبان عالم زاده در ارتباط باشید.

تافل چیست؟

آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOEFL) یک آزمون استاندارد دیگر است؛ که برای ارزیابی تسلط زبان‌آموزان به زبان انگلیسی، به ویژه به عنوان زبان دوم طراحی شده است. تافل که به‌طور گسترده در ۱۹۰ کشور به رسمیت شناخته شده است؛ پیش‌نیاز پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی است؛ که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون توسط سرویس تست آموزش (ETS) برگزار می‌شود. این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی تجاری شناخته شده و مستقر در ایالات متحده است. مهم‌ترین نکته قابل ذکر در مورد آزمون تافل انعطاف‌پذیری آن از نظر روش برگزاری با سه روش ارزیابی زیر است:

  • برگزاری آزمون در مرکز آزمون (مانند آیلتس)
  • برگزاری آنلاین در خانه با آزمون نسخه خانگی
  • روی کاغذ با آزمون نسخه کاغذی تافل iBT

آشنایی با رایتینگ تافل و آیلتس

در بخش قبلی به‌طور خلاصه با هر دو آزمون تافل و آیلتس آشنا شدید. در این بخش به‌طور تخصصی‌تر در مورد ویژگی‌های بخش رایتینگ در این دو آزمون آشنا می‌شویم.

رایتینگ تافل

بخش رایتینگ تافل برای ارزیابی ظرفیت دانش‌آموزان برای بیان و ثبت ایده‌هایشان به‌طور منسجم و متفکرانه طراحی شده است. این بخش از دو تسک یا وظیفه تشکیل شده است. تسک اول که با نام یکپارچه شناخته می‌شود؛ شامل خواندن متن تسک (۳ دقیقه)، گوش دادن صدای استادی که معمولا در نقض موارد مطرح شده در متن صحبت می‌کند (۲ دقیقه) و نوشتن (۱۵ دقیقه) است. یعنی در تسک اول شما ۲۰ دقیقه فرصت برای انجام آزمون دارید.

در تسک دوم صرفا باید کار مقاله‌نویسی را مستقلا و به تنهایی انجام دهید. به‌طور کلی انتظار می‌رود دانش‌آموزان این بخش را در کمتر از ۳۰ دقیقه کامل کنند؛ و توانایی خود را در انتقال مؤثر ایده‌ها در یک چارچوب زمانی محدود نشان دهند. بر این اساس بخش آزمون رایتینگ تافل در مجموع ۵۰ دقیقه زمان می‌برد.

رایتینگ آیلتس

بخش رایتینگ آیلتس مهارت زبان‌آموزان را در تهیه یک مقاله منظم، واضح و منطقی در مورد یک موضوع خاص مشخص می‌کند. شرکت‌کنندگان در این آزمون، در بخش رایتینگ ملزم به نوشتن دو مقاله هستند. در واقع رایتینگ ایلتس نیز شامل دو تسک است. تسک اول یک مقاله مختصر در قالب حداقل ۱۵۰ کلمه می‌خواهد. در تسک دوم نیز یک مقاله گسترده‌تر و در قالب حداقل ۲۵۰ کلمه باید نوشته شود. تسک دوم رایتینگ آیلتس توانایی زبان‌آموزان را در انتقال مؤثر ایده‌ها در چارچوب محدودیت‌های آزمون نشان می‌دهد. در نهایت تسک اول رایتینگ آیلتس در ۲۰ و تسک دوم آن در ۴۰ دقیقه باید انجام شود.

نوع امتحان تافل آیلتس
تعداد تسک‌ها ۲ ۲
تخصیص زمان ۳۰ یا ۵۰ دقیقه ۶۰ دقیقه

در مورد تافل باید به تفاوت بین تافل iBT و تافل PBT نیست توجه کنید. آزمون تافل iBT به صورت اینترنتی برگزار می‌شود؛ در حالی که تافل PBT به صورت کاغذی انجام می‌شود. نمره آزمون تافل PBT از ۳۱۰ تا ۶۷۷ تعیین شده است. همچنین با توجه به زمان یک ساعته این آزمون، قطعا از مدل iBT ساده‌تر است. کوتاه شدن این آزمون به دلیل حذف بخش اسپیکینگ و کوتاه شدن بخش ریدینگ و رایتینگ است. به‌طور دقیق‌تر بخش رایتینگ PBT تنها تسک اول را دارد. البته فراموش نکنید نسخه متداول در ایران و اغلب کشورها، مدل سخت‌تر یعنی تافل iBT است. در این ادامه این مقاله نیز منظور ما از آزمون تافل نسخه iBT آن است.

شباهت و تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس

تا اینجای مقاله با جزئیات بخش رایتینگ در هر دو آزمون آشنا شدید. بنابراین احتمالا بتوانید درباره تفاوت‌های آنها حدس‌هایی بزنید. با این حال تفاوت‌های جزئی دیگری نیز وجود دارد که در این بخش به تشریح آنها می‌پردازیم.

تسک یک آزمون آیلتس رایتینگ آکادمیک دارای اطلاعات ارائه شده در نمودار، چارت، جدول یا تصویر است. شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا کار را کامل کنید و حداقل ۱۵۰ کلمه درباره آن بنویسید. در تسک دوم، شما ۴۰ دقیقه فرصت دارید تا حداقل ۲۵۰ کلمه را درباره یک دیدگاه، استدلال یا مشکل بنوسید. نمره تسک دو رایتینگ آیلتس دو برابر تسک اول است. بنابراین نباید روی تسک اول وقت زیادی بگذارید. از سویی اگر در آزمون آیلتس کاغذی شرکت می‌کنید؛ هر دو مقاله باید دست‌نویس باشند.

در مقابل تسک یک از بخش رایتینگ آزمون تافل iBT بسیار متفاوت با آیلتس است. در واقع این در این تسک سنجش مهارت خواندن و شنیدن ادغام شده است. در این تسک شما باید یک قطعه متن کوتاه را بخوانید. سپس به یک سخنرانی کوتاه گوش دهید. سپس باید بر اساس آنچه خوانده‌اید و گوش داده‌اید؛ پاسخ خود را بنویسید. تسک دوم رایتینگ تافل نیز نوشتن مقاله‌ای است که نظری را در بحث کلاس آنلاین بیان می‌کند و از آن پشتیبانی می‌کند. این بخش نیز ۳۰ دقیقه فرصت دارد. در نظر داشته باشید که حداقل کلمات مورد نیاز برای مقاله تسک دوم ۳۰۰ کلمه و بنابر تجربه حداقل ۴۰۰ کلمه است. بنابراین شما در زمان کمتری در مقایسه با آیلتس، باید تعداد کلمات بیشتری بنویسید. در واقع این مهم‌ترین تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس است.

همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که برای شروع آمادگی آزمون خود به دنبال دوره‌های تخصصی باشید. به عبارت دیگر آنچه در دوره رايتينگ آيلتس به شما آموزش داده می‌شود؛ با آنچه در دوره رایتینگ تافل ارائه می‌گردد متفاوت است.

رایتینگ تافل سخت‌تر است یا آیلتس

حال برای اینکه به نتیجه‌ای دقیق‌تر برسیم؛ بیایید به این سوال پاسخ دهیم که رایتینگ تافل سخت‌تر است یا آیلتس؟ البته همان‌طور که در ابتدای نوشته اشاره شد؛ این موضوع بیش از هرچیز به سبک پاسخ‌گویی و تجارب و مهارت‌های شما بستگی دارد. با این وجود بر اساس برخی نشانه‌ها می‌توان به این سوال پاسخی دقیق‌تر داد. بنابراین بیایید بخش‌های رایتینگ در تافل و آیلتس را از نظر محتوایی نیز با هم مقایسه کنیم. فراموش نکنید که موارد مطرح شده ممکن است از نظر افراد دیگر و با تجارب متفاوت دقیق نباشد.

نیاز به مهارت‌های ساختاری

مهارت نوشتن در هر دو آزمون آیلتس و تافل از نظر رعایت الزامات مقاله‌نویسی چالش‌برانگیز است. در واقع در هر دو آزمون شما باید افکار خود را در پاراگراف‌هایی جداگانه سازماندهی کنید. همچنین باید ساختارهای مناسبی در هر پاراگراف داشته باشید. به‌طور دقیق‌تر شما به یک مقدمه، حداقل دو پاراگراف در بدنه اصلی متن و یک پاراگراف پایانی و نتیجه‌گیری نیاز خواهید داشت. همچنین شما در هر پاراگراف به یک جمله با موضوعی مناسب برای توسعه، و یک جمله پایانی نیاز دارید. این نکته به این معناست که در هر دو رایتینگ آیلتس و تافل شما نیاز به بانکی از کلمات انتقالی دارید. مواردی مثل با این وجود، از سوی دیگر، در مقابل و… از این جمله هستند.

با این حال در نظر داشته باشید تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس در این موضوع به کوتاهی و بلندی متن نیز وابسته است. بنابراین از خود بپرسید که آیا ترجیح می‌دهید که ساختار شرح داده شده را به صورت فشرده در یک متن ۲۵۰ کلمه‌ای آماده کنید؟ یا راحت‌تر هستید که کلمات بیشتری (۳۰۰ الی ۴۰۰ کلمه در تافل) نوشته و در مقابل فضای بیشتری برای نگارش هر پاراگراف داشته باشید؟ البته در نظر بگیرید که در هر دو آزمون حداقل کلمات مشخص شده و در آیلتس نیز می‌توانید مقاله طولانی‌تری ارائه دهید؛ اما مسئله زمان‌بندی را نباید فراموش کنید. فارغ از توضیحات گفته شده، تجربه ثابت کرده که نگارش ۲۵۰ کلمه در ۴۰ دقیقه، ساده‌تر از نگارش ۳۰۰ کلمه در ۳۰ دقیقه است.

نگارش مقاله‌ای کامل

از آنجایی که آیلتس و تافل هر دو به مقاله‌های کامل نیاز دارند؛ شرکت‌کنندگان در هر دو آزمون باید مهارت توضیح بیشتری در نگارش داشته باشند. البته شما نیازی به نگارش مقالات پیچیده ندارید؛ اما باید هدف خود را در قالب جملات درهم تنیده و منطقی ارائه دهید. از سویی توسعه مهارت‌های روایت‌گری خوب می‌تواند سخت باشد. هرچند هر میزانی که برای آن صرف کنید از آن پشیمان نخواهید شد؛ چراکه به کار آکادمیک آینده شما کمک می‌کند. با این حال اگر بخواهیم بگوییم در تفاوت رایتینگ تافل و آیلتس در این زمینه کدام ساده‌تر است؛ تجربه ثابت کرده در آزمون تافل راه ساده‌تری پیش رو دارید.

تفکر انتقادی

بخش رایتینگ یکپارچه در تافل نیاز به درک، تجزیه و تحلیل و سازماندهی دقیق ایده‌ها دارد. شرکت‌کنندگان در آزمون باید به اندازه کافی به متن و مطالب سخنرانی ارائه شده پاسخ دهند. این در حالی است که باید مراقب باشند متن خود را فقط با جملات تکراری پر نکنند. همچنین از شما خواسته می‌شود که بدانید چه نکات کلیدی‌ای وجود دارد؛ و همچنین بتوانید آنها را گسترش دهید. یک پاسخ عالی برای برآورده کردن این ویژگی، پاسخی است که دیدگاه متفاوتی را به بحث کوچک ارائه شده توسط هیئت امتحان اضافه می‌کند. از آنجا که این ویژگی در رایتینگ آیلتس کمرنگ‌تر است؛ طبیعتا پاسخ‌گویی به رایتیگ آیلتس نیاز کمتری به مهارت تفکر انتقادی خواهد داشت.

در نهایت کلید موفقیت در هریک از این آزمون‌ها، تمرکز بر یادگیری تکنیک‌های شرکت در آن از ابتدای شروع مراحل آمادگی آزمون است. از سویی در ایران شانس یافتن دوره ielts باکیفیت و مناسب، به دلیل رقابت بیشتر و داوطلبان بیشتر در مقایسه با آزمون تافل بیشتر است.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *