تصویر شاخص
۴ مرداد ۱۴۰۲ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

انواع آزمون زبان انگلیسی معتبر بین المللی و داخلی

زبان انگلیسی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین زبان‌های بین‌المللی است که غالب تعاملات با استفاده از آن انجام می‌شود؛ ما نیز با تمام محدودیت‌هایی که برایمان وجود دارد، از این قائده مستثنی نیستیم. همین موضوع باعث شده است تا هر ساله به تعداد کسانی که قصد آموزش زبان انگلیسی دارند، اضافه شود. برای آزمودن سطح آگاهی افراد، انواع آزمون زبان انگلیسی وجود دارد که هرکس می‌تواند با توجه به در نظر گرفتن موارد متفاوت، بهترین گزینه را انتخاب کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع آزمون های زبان انگلیسی آشنا کنیم تا در نهایت بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

ept از آن دست آزمون‌هایی است که در داخل کشور برگزار شده و برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما هم از داوطلبان این آزمون هستید و به دنبال پکیج ept هستید تا بتوانید درصد موفقیت خود را افزایش دهید، عالم زاده می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. برای آشنایی با شرایط این دوره، می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۰۹۳۳۳۴۸۵۷۱۳ تماس بگیرید.

انواع آزمون های زبان انگلیسی معتبر

انواع آزمون زبان انگلیسی

به طور کلی، آزمونهای زبان انگلیسی را می‌توان در دو دسته تقسیم کرد: آزمونهای بین المللی زبان انگلیسی و آزمون‌های داخلی. 

بسیاری از کسانی که در آزمون‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، قصد مهاجرت کاری یا ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. داوطلبان در این آزمون‌ها، مهارت‌های رایتینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و گرامر و لغات خود را می‌سنجند.

در مقابل اما آزمون‌هایی که فقط در ایران برگزار می‌شوند، اعتبار جهانی نداشته و هدف از شرکت در آن‌ها متفاوت است؛ این آزمون‌ها عموما به قصد ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی در برخی رشته‌های خاص برگزار می‌شوند. به طوریکه برای ادامه تحصیل در آن رشته‌ها ضروری است که مهارت دانشجو در زبان انگلیسی تخصصی سنجیده شود.

آزمون های بین المللی زبان انگلیسی

آزمون بین المللی زبان انگلیسی متعددی وجود دارند که می‌تواند برای اهداف متفاوتی مناسب باشند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این آزمون‌ها را بررسی خواهیم کرد:

۱. تافل TOEFL

این آزمون توسط موسسه ETS برگزار شده و هدف آن سنجش تسلط بر زبان انگلیسی افراد است. نکته بسیار مهم در مورد آزمون تافل این است که در بسیاری از مراکز تحصیلی و مهاجرتی جهان قابل پذیرش بوده و اعتبار دارد. همچنین این آزمون، به صورت کاغذی یا اینترنتی برگزار می‌شود و چهار مهارت در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ ریدینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و راتینگ.

«مدت اعتبار این آزمون دو سال و بازه نمره آن از ۰ تا ۱۲۰ است.»



پیشنهاد مطالعه: یادگیری هر زبانی، متدهای خاص خود را دارد که آشنایی و استفاده از هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری، سطح خود را ارتقا دهید. به همین دلیل ما در مقاله متد یادگیری زبان، در وبلاگ آکادمی عالم زاده شما را با بهترین این روش‌ها آشنا کنیم.



آزمون تافل

۲. آیلتس IELTS

آزمون آیلتس تقریبا مهم‌ترین و رایج‌ترین آزمون زبان انگلیسی است که مهارت کسانی را که قصد مطالعه و کار در کشورهای انگلیسی‌زبان دارند را می‌سنجد. این آزمون، در حال حاضر بالاترین اعتبار را در سطح جهان داشته و بیش از ده هزار مرکز آموزشی آن را می‌پذیرند.

«لازم به ذکر است که بخش مصاحبه این آزمون به صورت رو در رو با یک متخصص آیلتس انجام می‌گیرد.»

این آزمون در دو نوع عمومی و آکادمیک وجود دارد، مدت اعتبار آن دو سال است و هر چهار مهارت زبان در آن مورد سنجش قرار می‌گیرد. همچنین مدت زمان آن، دو ساعت و چهل و پنج دقیقه و حداکثرنمره در هر بخش ۹ است.

۳. دولینگو DUOLINGO

دولینگو یکی از آزمون‌هایی است که به تازگی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث این محبوبیت شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنلاین بودن آزمون
  • ارزان و قیمت اقتصادی
  • سهولت شرکت در آزمون
  • و…

مدت زمان این آزمون یک ساعت است و داوطلبان می‌توانند پس از سی روز، در این آزمون شرکت کنند. دولینگو به صورت تطبیقی طراحی شده و با توجه به مهارت شرکت‌کننده درجه سختی آن تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که این آزمون به صورت آنلاین و از طریق سیستم شخصی انجام شده و هر چهار مهارت در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

همچنین مدت اعتبار آن، دو سال است که عموما تنها برای مقطع لیسانس یا نهایتا فوق لیسانس از طرف تعدادی از دانشگاه‌های دنیا مورد تایید است.



پیشنهاد مطالعه: تقویت ریدینگ انگلیسی کار سختی نیست و تنها به تمرین و تکرار نیاز دارد. ما در مقاله روش تقویت ریدینگ انگلیسی شما را با بهترین راه‌های این کار آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم محتوای مفید این مقاله را از دست ندهید.



دولینگو

۴. پی تی ای PTE

آزمون دانشگاهی PTE از سال ۲۰۰۵ به میدان آمده و به مرور محبوب شد. شاید جالب باشد که بدانید، این آزمون توسط هوش مصنوعی تصحیح و ارزیابی شده و مراکز آموزشی زیادی آن را تایید می‌کنند. آزمون پی تی ای در دو مدل آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود که نوع آکادمیک دو سال اعتبار داشته و در مقابل نوع جنرال آن منقضی نمی‌شود.

«درست است که آزمون PTE به صورت اینترنتی برگزار می‌شود؛ اما باید آن را در کشورهای دیگری مانند امارات، ترکیه، گرجستان یا آذربایجان انجام دهید.»

۵. جی آر ای GRE

این آزمون زبان انگلیسی هم مانند آزمون تافل، توسط موسسه ETS برگزار می‌شود. به طورکلی، متقاضیان این آزمون، خواهان ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی و اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آمریکای شمالی در مقاطع دکتری و ارشد هستند.

GRE شباهت زیادی با آزمون‌های تافل و آیلتس ندارد و بیشتر روی لغات تخصصی تمرکز دارد. همچنین مدت اعتبار آن، پنج سال است.

جی آر ای

انواع آزمون زبان انگلیسی معتبر داخلی 

بعد از بررسی آزمون‌های بین‌المللی معتبر قصد داریم به معرفی آزمون‌هایی بپردازیم که صرفا در ایران برگزار می‌شوند. با اینحال برای دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه‌های معتبر داخلی، ادامه تحصیل دهند، ارزش بسیاری بالایی دارند:

۱. MSRT

MSRT مخفف عبارت Ministry of Science, Research and Technology است. این آزمون تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عموما ۷ الی ۹ بار در سال برگزار می‌شود که اعتباری دو ساله دارد. لازم به ذکر است که این آزمون مختص دانشجویان متقاضی مقطع دکتری در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی است و زمان برگزاری و نتایج آن هر سال توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود.



پیشنهاد: اگر قصد شرکت در آزمون MSRT را دارید، استفاده از آموزش‌های درست به شما کمک می‌کند تا زمان و سرمایه خود را در جای درست هزینه کنید. پکیج آزمون msrt عالم زاده به شما کمک می‌کند تا دیگر نگرانی بابت قبولی در آزمون خود نداشته باشید.



آزمون های زبان انگلیسی داخلی

۲. MHLE

MHLE مخفف عبارت Ministry of Health Language Examination بوده و توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود. آزمون زبان mhle مختص دانشجویانی است که متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش پزشکی سراسر کشور هستند.

۳. آزمون EPT

به طورکلی، داوطلبان رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، در آزمون EPT شرکت می‌کنند. لازم به ذکر است که کسب نمره قبولی در این آزمون به نسبت آزمون‌های دیگر ساده‌تر است؛ زیرا برخلاف آزمون‌های دیگر که چهار مهارت اصلی را ارزیابی می‌کنند، در این آزمون تنها دو مهارت گرامر و ریدینگ مورد سنجش قرار می‌گیرد.



پیشنهاد مطالعه: شرکت‌های بسیاری هستند که در زمان استخدام، سطح زبان زبان آموزان برای آن‌ها ارزش بالایی دارد. اگر می‌خواهید بدانید در این آزمون‌ها چه مواردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: زبان انگلیسی آزمون های استخدامی.



آزمون EPT

۴. آزمون ETPNU

این آزمون مخصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور است. آزمون ETPNU به شکل دوره‌ای برگزار می‌شود و برای دانشجویان مقطع دکتری مناسب است. قبولی در این آزمون برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب و شرکت در جلسه مصاحبه دکتری کارآمد است و امتیاز خوبی به حساب می‌آید. آزمون ETPNU بخش‌های گرامر، درک مطلب و لغات را در بر می‌گیرد.

۵. آزمون UTEPT

UTEPT مخفف عبارت University of Tehran’s English Proficiency Test است. این آزمون مختص دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه صنعتی شریف، و چند دانشگاه دیگر در اصفهان و مازندران است.

«دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در صورت دارا نبودن مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی با نمره مورد قبول دانشگاه، موظف به شرکت در آزمون utept و کسب حداقل نمره قبولی هستند.»

 

هزینه آزمون زبان انگلیسی چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه آزمون‌های معتبر بین‌المللی و ایرانی که در کشور برگزار می‌شود، از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود. این سازمان تنها مرجع رسمی صادرکننده مجوز برای برگزاری آزمون است. از آنجا که هزینه آزمون‌های آیلتس و تافل کم نیست، متقاضی بهتر است با تسلط و آمادگی کافی برای شرکت در این آزمون‌ها اقدام کند.هزینه آزمون‌های آنلاین مثل آزمون دولینگو کمتر از نصف هزینه تافل و آیلتس است و از این جهت به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد. قیمت روز ارز به‌ویژه دلار در تعیین هزینه آزمون‌ها تاثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع آزمون زبان انگلیسی معتبر داخلی و بین المللی آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *