تصویر شاخص
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

میزان اعتبار مدرک تافل و آیلتس

آزمون تافل یا آیلتس دو آزمون بین المللی بسیار مهمی هستند که در سراسر دنیا برگزار می‌شوند. همه افرادی که در کشورهای غیر انگلیسی زبان زندگی می‌کنند، برای مهاجرت باید این آزمون را با نمره خوبی سپری کنند. به این منظور شرکت در دوره آیلتس vip زیر نظر یک استاد حرفه‌ای، الزامی است. 

 

دلیل برگزاری آزمون های بین المللی زبان انگلیسی 

زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی در تمام دنیا صحبت می‌شود. بنابراین شما چه قصد مهاجرت تحصیلی و کاری داشته باشید، چه فقط بخواهید سفر بروید، حداقل زبانی که باید به آن مسلط باشید، انگلیسی است. برای افرادی که انگلیسی زبان مادریشان نیست، نیاز به یک سیستم سنجش بوده تا توانایی‌های زبانی آن‌ها را بسنجد. این موضوع به خصوص در رابطه با افرادی که قصد تحصیل یا کار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

این موارد دلایلی بوده که آزمون ‌های بین المللی زبان انگلیسی در سراسر دنیا برگزار می شود. البته آزمون‌های بین المللی، محدود به زبان انگلیسی نبوده و در تمام زبان‌ها از جمله فرانسوی، چینی، آلمانی، اسپانیایی و غیره هم برگزار می‌شود. 

شما با نمره آزمون خود می‌توانید سطح تسلط به زبان را به دیگران نشان دهید. هنگامی که برای یک شرکت یا دانشگاه اپلای می‌کنید، از شما مدرک زبان درخواست می‌شود. علاوه بر این در مصاحبه سفارت هم نیاز به اثبات مهارت زبانی خود دارید. 

 

معتبرترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی 

 آزمون‌های مختلفی برای سنجش سطح زبان شما به انگلیسی وجود دارد. مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین آزمون‌ها تافل یا آیلتس است. علاوه بر این دو آزمون، آزمون‌هایی مانند CELTA و DELTA هم برگزار می‌شود اما هیچکدام به اندازه آیلتس یا تافل اعتبار ندارند.

 این دو آزمون از چند جهت مهم هستند. اول از همه اینکه تقریبا در سراسر دنیا پذیرفته می‌شوند. علاوه بر این آزمون‌های بسیار مناسبی هستند که شرکت کنندگان را از جنبه‌های مختلف زبانی مورد بررسی قرار می‌دهند. در نهایت هم نکته مهم دیگر این بوده که هر دو این آزمون‌ها در ایران برگزار می‌شوند. همه این موارد باعث شده تا به دو تا از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی تبدیل شوند. حالا برویم با این دو آزمون کمی بیشتر آشنا شویم.

 

مقایسه مدرک آیلتس و تافل

 

آزمون آیلتس

آیلتس معتبرترین آزمون بین المللی زبان انگلیسی بوده که توسط سه انجمن بریتانیایی و استرالیایی برگزار می‌شود. این آزمون در حال حاضر در بیش از ۱۴۰ کشور جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد. اغلب دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف برای اینکه اجازه تحصیل به شما بدهند، نیازمند مدرک آزمون زبان آیلتس هستند. 

در این آزمون لهجه اولویت نبوده و بخش‌های مختلف آن با لهجه‌های گوناگون برگزار می‌شود. به عنوان مثال در بخش Listening یا همان شنیداری، ممکن است بخشی از مکالمه با لهجه بریتیش و بخشی از آن با لهجه استرالیایی باشد. 

 

آزمون تافل

تافل هم مانند آزمون آیلتس آزمونی بوده که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، استرالیا و انگلستان مورد قبول قرار می‌گیرد. این آزمون در دانشگاه‌های برتر دنیا به خصوص دانشگاه‌های ایالات متحده مورد پذیرش است، زیرا اساسا طراحی آن توسط این کشور انجام می‌شود. 

در آزمون تافل یا آیلتس مهارت زبان شما سنجیده می‌شود، بنابراین نمره شما در هرکدام از این آزمون‌ها می‌تواند معادلی در آزمون دیگر داشته باشد. این در حالی بوده که چنین سیستمی برای آزمون‌های دیگر وجود ندارد. با این حال برای اینکه بتوانید درک درستی از اعتبار این دو آزمون داشته باشید، لازم است تا تفاوت‌های آن را در قالب تفکیک شده‌ای مشاهده کنید. در ادامه مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

تفاوت تافل یا آیلتس در چیست؟

با اینکه آزمون تافل یا آیلتس هر دو بیانگر تسلط شما به زبان انگلیسی هستند، با این حال تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برای شناخت بهتر این دو آزمون، آن‌ها را باید از جنبه‌های مختلفی از جمله ساختار هرکدام بررسی کنیم. 

مهارت Listening

مهارت Listening یا شنیداری در آیلتس به این صورت بوده که شما باید در مدت زمان نیم ساعت به ۱۰ سوال پاسخ دهید. این سوال‌ها در بستر گفتگو‌های مختلفی گنجانده شده‌اند. ترتیب آزمون هم از آسان به سخت است، به این صورت که سوالات ابتدایی راحت‌تر پاسخ داده شده اما هرچه جلوتر می‌رود؛‌ سخت‌تر می‌شود. 

همین مهارت در آزمون تافل بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در این آزمون هم سوالات از دل گفتگوها و لکچرها طراحی شده‌اند. شما باید به دقت به صدای پخش شده گوش دهید تا بتوانید سوالات را به درستی پاسخ دهید. 

 

مهارت Speaking

مدت زمان آزمون اسپیکینگ در آیلتس بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. در این مهارت که معمولا یک روز بعد از مهارت‌های دیگر برگزار می‌شود، شما باید به سوالاتی که پرسیده می‌شود؛ پاسخ دهید. در بخش ابتدایی باید خودتان را معرفی کنید. سپس اگزمینر سوالاتی را درباره کار، درس و زندگی شخصی می‌پرسد. در بخش بعدی یک کلو کارت به شما داده می‌شود که چند سوال درباره یک موضوع وجود دارد و باید به آن‌ها پاسخ دهید.

در آزمون تافل کمی نحوه پرسش فرق می‌کند. اول از همه اینکه سوالات را باید با کامپیوتر پاسخ دهید و هیچ فردی در مقابل شما نمی‌نشیند. علاوه بر این Speaking در تافل به ۶ بخش مختلف تقسیم می‌شود. در هر بخش از شما سوالاتی پرسیده شده و باید صدای خود را ضبط کنید. در نهایت این صداهای ضبط شده توسط اساتید زبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

 

تفاوت مدرک آیلتس و تافل

 

مهارت Writing

مهارت Writing در آزمون آیلتس شامل دو بخش است. در یک بخش موظف به نوشتن یک مقاله ۱۵۰ کلمه‌ای و در دومی مقاله ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه‌ای هستید. مدت زمان این بخش از آزمون ۶۰ دقیقه بوده و بعد از لیسنینگ و ریدینگ انجام می‌شود. 

این مهارت در آزمون تافل بسیار مشابه آیلتس است با این تفاوت که علاوه بر متن، برای شما صدایی هم پخش می‌شود. با گوش دادن به صدا و مطالعه متن باید دو مقاله با تعداد کلماتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ بنویسید. 

مهارت Reading

در مهارت Reading آزمون آیلتس در مدت زمان یک ساعت باید به ۴۰ سوال پاسخ دهید. برای پاسخ دهی هم لازم است تا چند متن مختلف را مطالعه کنید. البته مطالعه کامل این متون در مدت زمان آزمون عملی نبوده بلکه با یادگیری برخی تکنیک‌‌ها، باید به این سوالات پاسخ دهید. 

آزمون تافل در بخش ریدینگ شامل ۳ تا ۵ متن بوده که با مطالعه آن‌ها باید به سوالات پاسخ دهید. در این بخش هم سوالات به صورت چهار گزینه‌ای پرسیده می‌شود.

 

زمان آزمون 

یک تفاوت دیگر آزمون تافل و آیلتس در زمان آن‌ها است. آزمون آیلتس در تمام دنیا از جمله ایران برگزار می‌شود. مدت زمان آن هم بین ۲ ساعت و نیم تا ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. نکته مهمی که در مورد آیلتس وجود دارد این است که معمولا آزمون در دو روز برگزار می‌شود. روز اول مهارت‌های Listening، Reading و Writing برگزار شده و روز دوم به مهارت Speaking اختصاص دارد. 

آزمون تافل هم مانند آیلتس در سراسر جهان و کشور ایران هم برگزار می‌شود. این آزمون مدت زمان بیشتری نسبت به آیلتس داشته و حدودا ۴ ساعت است. بنابراین باید استقامت نسبتا بالایی داشته باشید. با این حال چون در تمام بخش‌ها با سیستم سروکار دارید، احتمالا بار اضطراب آزمون برایتان کمتر باشد.

 

سیستم نمره دهی 

نمره دهی در آزمون آیلتس براساس پاسخ‌های درست بوده و مانند کنکور امتیاز منفی ندارد. بنابراین نیازی به هیچ نگرانی در این مورد نخواهید داشت. ابتدا هر درس براساس پاسخ‌های صحیح شما نمره‌ای داشته و در نهایت میانگین نمره‌های هر چهار مهارت با هم سنجیده می‌شوند. یک نکته جالب در مورد آیلتس این بوده که نمره شما هرچه باشد، به سمت بالا گرد خواهد شد. 

این سیستم نمره دهی در آزمون تافل کمی فرق می‌کند. هر چهار مهارت در تافل هر کدام بین ۰ تا ۳۰ امتیاز دارند. در نهایت هم نمره‌ای که در هر مهارت کسب کرده‌اید با هم جمع شده و نمره نهایی شما را مشخص می‌کند. بنابراین موضوعی به نام میانگین گرفتن دیگر مطرح نمی‌شود. با این حال مانند آیلتس با شمردن پاسخ‌های صحیح هر بخش نمی‌توانید به نمره نهایی دست پیدا کنید، بلکه باید این کار توسط سیستم و با یک فرمول انجام شود. 

هزینه آزمون تافل یا آیلتس

یک تفاوت دیگر این دو آزمون هم هزینه آن‌ها است. هزینه ی آزمون تافل در کشورهای مختلف بین ۱۶۵ تا ۳۰۰ دلار است. این در حالی بوده که هزینه آزمون آیلتس بین ۲۱۵ تا ۲۴۵ دلار است. به عنوان مثال اگر برای آزمون آیلتس به ترکیه بروید هزینه کمتری را نسبت به کشور امارات پرداخت می‌کنید. به همین دلیل قبل از ثبت نام آزمون به این مساله توجه کنید. 

 

تافل یا آیلتس، کدام آزمون معتبرتر است؟

با توجه به تمامی توضیحاتی که در خصوص معروف‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سطح دنیا داده شد، حال به این جایگاه می‌رسم که ببینیم کدام یک از این موارد، تافل یا آیلتس، برای شما گزینه بهتری است و اعتبار بیشتری دارد. باید دقت داشته باشید که اعتبار آزمون را باید با توجه به مقصد خودتان بسنجید. یعنی اینکه هر آزمون ممکن است در یک کشور معتبر بوده و در یک کشور دیگر اعتباری نداشته باشد.

با توجه به این موضوع، برای مطالعه زبان انگلیسی و شرکت در آزمون، انتخاب کردن مقصد از اهمیت بالایی برخوردار است. کشور آمریکا بیشتر از همه به آزمون تافل اهمیت داده و کشور انگلیس، استرالیا و دیگر کشورهای مربوطه به سمت آزمون آیلتس تمایل دارند. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته و یا بخواهید زبان آزمون دکتری شرکت کنید، دانشگاه انتخابی شما و شرایط ادامه تحصیل از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

در این حالت باید بررسی کنید که اعتبار آزمون تافل یا آیلتس در دانشگاه مقصد شما بالاتر است و مسیر تحصیلی خود را نیز بر پایه همین اطلاعات بنا کنید. در برخی کشورها هر دو آزمون از اعتبار خوبی برخوردار است. کشور کانادا از این دست کشورها است. البته سفارت این کشور برای آزمون آیلتس احترام بیشتری قائل است.

آمادگی برای آزمون تافل یا آیلتس

برای آمادگی آزمون تافل یا آیلتس لازم است تا در دوره‌های زبان زیر نظر اساتید حرفه‌ای شرکت کنید. استاد عالم زاده دوره‌های تخصصی آیلتس و تافل را با جدیدترین متدهای آموزشی تدریس می‌کند. در صورتی که قصد مهاجرت یا گسترش سطح دانش خود دارید، می‌توانید با شرکت در کلاس‌های موسسه ما توانایی‌های خود را در هر مهارت افزایش دهید. 

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *