تصویر شاخص
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

یادگیری زبان انگلیسی برای افراد بالای ۶۰ سال

باوری که در جامعه جا افتاده می گوید که سالمندان قادر به یادگیری زبان انگلیسی نیستند. اما بهتر است بدانید که این یک باور غلط است. یادگیری زبان هیچ محدودیت سنی نمی شناسد و هر کس از کودک گرفته تا بزرگسال و سالمند می توانند در یادگیری زبان موفق باشند.

تنها نکته قابل توجه این است که شیوه آموزش زبان به افراد در سنین مختلف باید متفاوت باشد. بنابراین شرکت در دوره های زبان و اقدام به فرا گرفتن زبان انگلیسی نه تنها برای افراد مسن خجالت آور یا بیهوده نیست، بلکه می تواند بسیار مفید و پر از مزایا نیز باشد!

در ادامه این نوشته قصد داریم درباره یادگیری زبان برای افراد مسن صحبت کنیم و تمامی جنبه های مربوط به آن را بررسی کنیم. اگر شما هم فرد مسنی هستید که می خواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید و یا فرد سالمندی را دارید که قصد یادگیری زبان دارد، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

 

یادگیری زبان برای افراد سالمند چه مزایایی دارد؟

شاید با خودتان فکر کنید یادگیری زبان برای فرد سالمندی که بیشتر عمر و تحصیلات خود را گذرانده چه فایده ای می تواند داشته باشد؟ واقعیت این است که زبان انگلیسی تنها به درد کودکان و دانشجویان و افرادی که قصد  مدرک زبان  انگلیسی برای مهاجرت به استرالیا دارند نمی خورد! هر کسی می تواند استفاده ویژه خود را از این زبان ببرد. سالمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما در این قسمت به برخی از مهم ترین مزایای یادگیری زبان برای افراد مسن اشاره می کنیم.

 

ارتباط با وسایل مدرن تکنولوژی

شاید یکی از بزرگ ترین دلایلی که افراد مسن در کار کردن با وسایلی مثل گوشی و لپتاپ و اینترنت مشکل دارند، عدم آشنایی با انگلیسی باشد. آشنایی با زبان انگلیسی می تواند به این افراد کمک کند که دنیای تکنولوژی را مثل یک غول شکست ناپذیر نبینند و با فهم عبارات و اصطلاحات انگلیسی بتوانند بهتر و راحت تر با آن انس بگیرند.

سالمندان می توانند از طریق تکنولوژی و وسایل مدرن، اجتماعی تر و به روز تر شوند و پویایی ذهنی بیشتری به دست آورند. حتی می توانند با استفاده از اسکایپ یا نرم افزارهای دیگر با فرزندان و اقوامی که از آنها دور هستند ارتباط برقرار کنند. همین خودش می تواند یک انگیزه قوی برای این افراد باشد که از یاد گرفتن انگلیسی نترسند.

ممکن است افراد مسن قصد مسافرت به خارج از کشور را دشاته باشند و آموزش مکالمه زبان انگلیسی در سفر می تواند برایشان مفید باشد.

 

آموزش زبان انگلیسی به افراد مسن

 

افزایش اعتماد به نفس 

خیلی از افراد وقتی که به سن پیری می رسند احساس می کنند قابلیت ها و کفایت لازم را برای یادگیری چیزهای جدید و انجام کارهای تازه از دست داده اند. با شروع یادگیری یک زبان جدید، این افراد می توانند از این فکر اشتباه خلاص شوند و روز به روز اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

یادگیری هر لغت تازه، ساختن هر جمله یا عبارت، و خواندن هر متن انگلیسی می تواند به اعتماد به نفس سالمندان بیفزاید و باعث شود باور کنند که همچنان می توانند یاد بگیرند.

 

پیشگیری از آلزایمر

تحیقات نشان داده اند کسانی که بیش از یک زبان بلدند کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. در واقع با بالا رفتن سن اثری از آلزایمر در این افراد مشاهده نشده است. حتی کسانی که در میانسالی شروع به یادگیری زبان برای آزمون آیلتس یا هدف دیگری می کنند می توانند روند پیر شدن مغز را تا حد قابل توجهی کند کنند.

بنابراین یادگیری زبان برای افراد مسن می تواند تا حد زیادی از بروز بیماری های ذهنی و آلزایمر در آنها جلوگیری کند. در پروسه یادگیری مغز شروع به فعالیت می کند و این فعالیت آن را زنده تر و هوشیارتر می کند.

 

جلوگیری از انزوا

روابط اجتماعی خیلی از افراد در زمان پیری کاهش می یابد. طبیعتا دیگر خبری از آن جنب و جوش و رفاقت ها و فعالیت های اجتماعی دوران جوانی نیست. این امر می تواند برای این افراد بستری برای پیامدهای منفی مثل انزوا و افسردگی شود.

شرکت در کلاس های حضوری یا آنلاین آموزش زبان انگلیسی و یادگیری زبان برای افراد مسن باعث می شود سالمندان با افراد جدیدی آشنا شوند. بنابراین آموزش زبان انگلیسی به افراد مسن مانند   تدریس زبان انگلیسی به کودکان  می تواند در میزان ارتباطات افراد مفید باشد  و فعالیت های اجتماعی آنها تقویت شود.

 

چطور باید به افراد سالمند زبان انگلیسی را آموزش داد؟

آموزش زبان به افراد مسن با آموزش زبان به کودکان و بزرگسالان تا حد زیادی متفاوت است. در واقع مدرس باید تکنیک های آموزش به این افراد را بداند و به کار گیرد. در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

صبر و حوصله

یکی از مزیت های سالمندان به کودکان این است که خودشان به شدت مشتاق یادگیری هستند و نیاز نیست برای جلب توجه آنها به درس تلاش سختی کنید. اما از طرفی درک نکات دستور زبان برای آنها زمان بیشتری می برد. در واقع ذهن آنها به پردازش و تحلیل بیشتری برای درک عمیق نکات نیاز دارد.

بنابراین اینجا صبر و حوصله شما نقش خیلی مهمی بازی می کند. اگر خسته شوید و صبرتان تمام شود سالمند به این نتیجه می رسد که توانایی لازم را ندارد و این امر هم اعتماد به نفس او را مخدوش می کند و هم موجب می شود از یادگیری زبان زده شود.

در عوض با صبر و حوصله بیشتر به او فرصت می دهید که مطلب را به شیوه خودش پردازش و جذب کند. بنابراین مهم است که مدرس آهسته و قدم به قدم با زبان آموز مسن خود پیش رود و با صبر و تشویق فرصت یادگیری را به او بدهد.

 

استفاده از روش های قدیمی

ممکن است افراد مسن نتوانند خیلی خوب با  وسایلی مثل گوشی و تبلت و غیره ارتباط برقرار کنند و با این وسایل راحت نباشند. شما می توانید در عوض از روش های قدیمی تری برای تدریس استفاده کنید. مثلا به جای اینکه مطالب را به شکل دیجیتال در اختیارشان قرار دهید می توانید از آنها پرینت بگیرید و در اختیارشان قرار دهید.

 

کمک به شنوایی و بینایی زبان آموز

خیلی از سالمندان با مشکلات بینایی یا شنوایی روبرو هستند. بنابراین باید حین تدریس حتما این نکته را در نظر داشته باشید. مثلا پرینت ها را با فونت درشت تری بگیرید تا به راحتی خوانده شوند. زمان تدریس نور کافی در مکان داشته باشید. فایل های صوتی را با صدای بیشتری پخش کنید. هر مکالمه صوتی را چندین بار پخش کنید. شمرده شمرده و واضح حرف بزنید.

 

سخن آخر

در این نوشته سعی کردیم درباره یادگیری زبان برای افراد مسن حرف بزنیم و تکنیک ها و چالش های آن را بررسی کنیم. اما نکته مهم این است که هیچگاه برای یادگیری چیزهای جدید دیر نیست. سالمندان هم می توانند با شیوه های مخصوص به خود زبان انگلیسی را یاد بگیرند و در ارتباطات دنیای امروزی موفق تر و موثر تر باشند.

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *