تصویر شاخص
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان 

کودکان به دلیل ذهن هوشیار و توانمند خود قابلیت بالایی برای یادگیری زبان انگلیسی دارند، به همین دلیل خیلی از اساتید زبان توصیه کرده اند که یادگیری زبان انگلیسی را از سنین کودکی آغاز کنید. ذهن کودک آمادگی فوق العاده ای دارد برای دریافت موج گسترده ای از لغات و جملات و عبارات…

اما از طرفی آموزش زبان انگلیسی به کودکان کار بسیار حساسی است. چرا که اگر این کار با روش درست انجام نشود ممکن است کودک را از یادگیری زبان به کلی زده کند. باید این نکته را در نظر گرفت که کودکان با افراد بزرگسال فرق دارند و باید برای آموزش آنان از تکنیک های مخصوص استفاده کرد تا نتیجه مطلوبی گرفت. تکنیک هایی که مناسب ذهن و حال و هوا و سن کودک باشد و یادگیری را برایش به تجربه ای شیرین تبدیل کند.

در ادامه این نوشته قصد داریم درباره روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان صحبت کنیم و تعدادی از این روش ها را مرور و بررسی کنیم. اگر شما هم قصد آموزش زبان انگلیسی به کودک خود دارید، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

 

روش تدریس زبان انگلیسی به کودکان

اساتید زبان هر روز تلاش می کنند در دوره های مختلف خود مثل دوره مکالمه و لیسنینگ و غیره، با ابداع روش های نوین و استاندارد برای آموزش زبان به کودکان، این فرآیند را برای آنان دلپذیرتر کرده و سطح یادگیری کودکان را بالاتر ببرند. یک مدرس زبان خوب و کاربلد، روش های مناسب برای چگونگی تدریس زبان انگلیسی به کودکان را می داند. در این قسمت به تعدادی از این روش های خلاقانه اشاره می کنیم.

 

ترانه های کودکانه انگلیسی

 

sining children

 

همه می دانیم که بچه ها عاشق آوازهای کودکانه و شعر و آهنگ هستند. بنابراین استفاده از این تکنیک می تواند فوق العاده در یادگیری کودک تاثیرگذار باشد. شما می توانید از ترانه های انگلیسی کودکانه استفاده کنید و همراه با کودکان این ترانه ها را بخوانید. بچه ها ترانه را خیلی زود یاد می گیرند.

برای اینکه تاثیر ترانه را بیشتر کنید می توانید علاوه بر همخوانی، حرکاتی را به آن اضافه کنید. حرکاتی در راستای معنای ترانه و همچنین حرکاتی مثل رقص و دست زدن و پایکوبی. یادگیری به این روش برای کودکان به تجربه ای بسیار شیرین و به یاد ماندنی تبدیل می شود. تجربه ای که به واسطه آن کلی کلمه و جمله جدید یاد می گیرند. یادگیری متن ترانه ها برای کودکان می تواند تاثیری مثل گذراندن دوره درک مطلب برای بزرگسالان داشته باشد.

 

کلیپ های آموزشی کودکانه 

یکی دیگر از فعالیت هایی که بچه ها خیلی دوست دارند، دیدن برنامه کودک است. بنابراین یک ویدیو جذاب می تواند ساعت ها بچه ها را پای تلویزیون نگه دارد. در بسیاری از مراکز آموزشی زبان این ویدیوهای آموزشی کودکانه برای تدریس زبان انگلیسی به کودکان موجود است.

شما می توانید تعدادی از این کلیپ ها یا کارتون های آموزشی را دانلود کرده و برای کودکان نمایش دهید. بچه ها هم از دیدن آنها لذت می برند و هم در فرآیند تماشا کلی چیز جدید یاد می گیرند. این کلیپ ها می تواند مثل یک دوره لیسنینگ موثر برای کودکان عمل کند.

 

teaching to kids

 

بازی های کودکانه

هر چیزی را از طریق بازی می شود بهتر یاد گرفت. بازی می تواند هر پروسه خشک و خسته کننده ای را به تجربه ای شیرین و هیجان انگیز تبدیل کند. به خصوص برای کودکان. کودکان از طریق بازی به وجد می آیند و قوه یادگیری آنان بیشتر ترغیب می شود. در این حین چیزهایی را حفظ می شوند ویاد می گیرند که شاید با یک تدریس معمولی هرگز نتوانید به آنها یاد دهید!

بازی های جذاب زیادی برای آموزش انگلیسی به کودکان وجود دارد که مهارت های یادگیری واژگان، مهارت لیسنینگ و مهارت اسپیکینگ را در آنها تقویت می کند. بازی های مثل Simon Says، Mother May I، Memory…

 

انیمیشن های کودکانه به زبان انگلیسی

کیست که نداند بچه ها عاشق کارتون هستند؟ بچه ها می توانند ساعت ها کارتون های مختلف را تماشا کنند، ادای شخصیت های محبوب کارتونی خود را درآورند و جملات و تکه کلام های آنها را حفظ کنند… بعد از پدر و مادر، چه کسی بیشتر از مرد عنکبوتی و گارفیلد و باب اسفنجی بین بچه ها محبوب است؟

بنابراین دیدن کارتون به زبان انگلیسی می تواند تکنیک بسیار هوشمندانه ای باشد برای تحریک یادگیری زبان در کودکان. این روش می تواند بچه ها را با اصطلاحات انگلیسی آشنا کند و همچنین لهجه انگلیسی آنها را تقویت کند. و تمام این اتفاقات به صورت ناخودآگاه در آنها صورت می گیرد. انیمیشن های Ice Age Series، Sponge Bob، Shrek و Toy Story جزو جذاب ترین کارتون های کودکانه انگلیسی زبان هستند.

 

نقاشی و رنگ آمیزی

نقاشی و رنگ آمیزی همواره برای اکثر کودکان فعالیتی سرگرم کننده و لذت بخش بوده است. این کار به کودک حس خلاق بودن می دهد و اعتماد به نفس او را بالا می برد. بسیاری از کتاب های تدریس زبان انگلیسی به کودکان دارای طرح هایی هستند که بچه ها می توانند در کنار یادگیری لغات و جملات، آنها را رنگ کنند.

علاوه بر این می توانید خودتان حین آموزش به کودکان از آنها بخواهید که نقاشی در رابطه با مطلب بکشند و رنگ کنند. این کار باعث می شود مطلب آموزش داده شده ملکه ذهن کودک شود و در خاطرش باقی بماند.

 

teaching to children

 

گردش و تنوع

همیشه بودن در یک مکان تکراری می تواند خیلی زود بچه ها را خسته کند. شما می توانید برای ایجاد تنوع بعضی از روزهای تدریس را در محیطی غیر از کلاس یا خانه برگزار کنید. این کار هم برای کودکان متنوع است و هم آنها را هیجان زده و مشتاق می کند. هیچ بچه ای وجود ندارد که از پیشنهاد گردش استقبال نکند.

می توانید با توجه به موضوعی که قصد آموزش آن را دارید، مکانی را برای تدریس انتخاب کنید. مثلا اگر موضوع شما باغ وحش و یادگیری نام حیوانات است، پس بچه ها را به باغ وحش ببرید! یا اگر قرار است درباره پارک و وسایل بازی آموزش دهید، بردن بچه ها به یک پارک واقعی بهترین ایده است.

 

پیشنهاد مطالعه : اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید می توانید مطلب مفید  مکالمه زبان انگلیسی در سفر را مطالعه کنید.

 

سخن آخر

در این نوشته سعی کردیم تعدادی از بهترین و موثرترین ایده هایی را که برای آموزش زبان به بچه ها کارآمد است، به شما معرفی کنیم. استفاده از روش های خلاقانه در تدریس زبان انگلیسی به کودکان می تواند به میزان یادگیری آنها سرعت و کیفیت قابل توجهی ببخشد. همچنین مدرسان معتبر زبان انگلیسی راهکارها و تکنیک های فراوانی برای تدریس می دانند که شما می توانید با در نظر گرفتن هزینه تدریس زبان انگلیسی به کودکان آنها را به کلاس ها و دوره های مفید این اساتید بفرستید. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید و راهگشا بوده باشد.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *