تصویر شاخص
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

راه های تقویت مهارت درک مطلب انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی نیازمند یادگیری مهارت های مختلف است. در تمامی دوره ها و کلاس ها و کتاب های آموزش زبان روی یادگیری تک تک این مهارت ها کار می شود. مواردی که یادگیری آنها برای یک زبان آموز با هر هدفی که از آموختن زبان داشته باشد، ضروری است.

اما یاد گرفتن هر مهارتی، چه اسپیکینگ باشد و چه رایتینگ، روش ها و تکنیک های خودش را دارد. تکنیک ها و راه هایی که از طریق آنها زبان آموز می تواند روند یادگیری خود را سرعت و کیفیت بیشتری ببخشد.

یکی از مهارت های زبان انگلیسی «درک مطلب» است. مهارتی که با درک معنا و مفهوم متون، گفتگوها و غیره سر و کار دارد و از این رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع اگر درک مطلب خوبی نداشته باشید، نمی توانید در مهارت های دیگر هم موفق شوید.

چون نیاز به درک معنا چیزی است که در هر زمینه ای ضروری است. اما چه راهکارها و تکنیک هایی برای پیشرفت در این مهارت وجود دارد؟ در ادامه این نوشته قصد داریم راه های تقویت مهارت درک مطلب انگلیسی را به شما آموزش دهیم.

 

دایره لغت خود را گسترش دهید

برای درک متون یا جملات یک گفتگو پیش از هر چیز لازم است که با لغات و معانی آنها آشنایی داشته باشید. هرچه دایره لغات شما گسترده تر باشد توانایی شما برای درک معنا و مفهوم بیشتر است. البته تنها حفظ کردن لغت و معنی آن نمی تواند برای شما کاربردی باشد. شما باید علاوه بر لغت و مفهومش، با نحوه به کار رفتن آن در جمله نیز آشنایی داشته باشید.

سعی کنید هر روز تعدادی لغات جدید یاد بگیرید. برای خودتان زنجیره ای با تعداد روزهای معین انتخاب کنید. پنجاه روز، صد روز… و تلاش کنید این زنجیره از وسط قطع نشود. هر روز از این زنجیره را تعداد معینی کلمه جدید بخوانید و یاد بگیرید. شرکت در دوره لغت انگلیسی نیز می تواند شما را تا حد زیادی کمک کند.
تقویت درک مطلب زبان انگلیسی

متون متنوع انگلیسی بخوانید

خواندن نقش مهمی در تقویت درک مطلب دارد. در واقع یکی از موثر ترین راه های تقویت مهارت درک مطلب انگلیسی «خواندن» است. وقتی می خوانیم ناگزیریم که معنای متن خوانده شده را درک کنیم و بفهمیم. هرجا که به کلمه ناآشنایی بربخوریم آن را در دیکشنری پیدا می کنیم. معنی بعضی از لغات را می توانیم بر اساس بقیه جملات و عبارات حدس بزنیم و بدین ترتیب لغات بیشتر و بیشتری یاد می گیریم.

هر روز بخوانید. می توانید روزی یک متن انگلیسی بخوانید. سعی کنید متن ها متنوع باشند، از متون رسمی روزنامه وار گرفته تا داستان و گفتگو و مطالب سایت ها و شبکه های اجتماعی. با خواندن هر متن هم با کلی لغات و اصطلاحات جدید آشنا می شوید و هم مهارت خواندن و درک مطلب را در خود تقویت می کنید. شرکت در دوره درک مطلب انگلیسی نیز می تواند با تکنیک های ویژه خود در خواندن متون، مهارت شما را تقویت کند.

 

یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری به عنوان یکی از راه های تقویت مهارت درک مطلب انگلیسی می تواند خیلی موثر باشد. این کار کمک فراوانی می کند که مطالب جدید در ذهن شما حک بشوند. هنگام خواندن متون سعی کنید که حتما قلمی در دست داشته باشید. کلیدواژه ها را هایلایت کنید و عبارات و کلمات و اصطلاحات جدید را در دفتر یادداشتی برای خود جداگانه بنویسید. هنگامی که کار خواندن و فهمیدن متن تمام شد، بروید سراغ دفتر یادداشت خود و دوباره آن کلمات و اصطلاحات جدید را مرور کنید. این کار باعث می شود که این مطالب جدید به صورت پررنگ و برای مدت طولانی در ذهن شما ثبت شوند. از طرفی می توانید هر زمان که نیاز بود دوباره به دفتر یادداشت خود مراجعه کنید و مطالب را مرور و بازخوانی کنید.

 

از فیلم و سریال و انیمیشن غافل نشوید

یکی دیگر از راه های تقویت مهارت درک مطلب انگلیسی دیدن فیلم و سریال است. دیدن فیلم و سریال انگلیسی هم می تواند برای شما سرگرم کننده باشد و هم منبعی برای یادگیری. در واقع با یک تیر دو نشان می زنید. حالا وقتش شده که مهارت درک مطلب خود را در شنیدن نیز بسنجید و تقویت کنید.

هنگام شنیدن گفتگوهای انگلیسی هم با کلی اصطلاح عامیانه آشنا می شوید و هم گوشتان به شنیدن زبان و لهجه انگلیسی عادت می کند. و کم کم می توانید معنای آنچه می شنوید را دریابید. یک سریال یا فیلم جذاب را انتخاب کنید و به تماشای آن بنشینید. اگر قسمتی از مکالمات را متوجه نشدید می توانید از زیرنویس فیلم استفاده کنید.

سعی کنید یک فیلم را دو بار ببینید. بار دوم کاملا بدون زیرنویس و با دقت بیشتر به گفتگوها گوش دهید. حالا دیگر آنچه می شنوید ملکه ذهن شما می شود. همچنین شرکت در دوره لیسنینگ هم می تواند تا حد زیادی به تقویت مهارت لیسنینگ و درک مطلب شما کمک کند.

 

راه های تقویت درک مطلب

 

برای دیگران یک داستان تعریف کنید

آنچه تعریف می کنید می تواند یک حادثه واقعی باشد یا یک داستان تخیلی. می توانید یک اتفاق روزمره را برای آنها تعریف کنید یا کتابی را که جدیدا خوانده اید. وقتی سعی می کنید که مرحله به مرحله داستان را برای طرف مقابل تعریف کنید، این کار باعث می شود که خودتان هم بهتر و عمیق تر آن را درک کنید و بفهمید و توانایی درک مطلب شما تقویت می شود.

لازم نیست کل یک کتاب یا نوشته را تعریف کنید، می توانید قسمت مهم تر و تحلیلی تر آن را برگزینید و برای دیگران تعریف کنید. اگر کسی را دم دست نداشتید که برای او ماجرایی را تشریح کنید، می توانید آن ماجرا را جلوی آینه برای خودتان تشریح کنید و بدین ترتیب روی مهارت خود تمرین کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمون MSRT می توانید مطلب نمره قبولی در آزمون msrt را مطالعه نمایید.

 

سخن آخر

در این نوشته سعی کردیم درباره اهمیت مهارت درک مطلب حرف بزنیم و راه های تقویت مهارت درک مطلب انگلیسی را به شما معرفی کنیم. بدیهی است که هرچه این مهارت را بیشتر در خود تقویت کنید تسلط شما بر زبان انگلیسی بهتر و قوی تر می شود.

همانطور که گفتیم مهارت درک مطلب با تمامی مهارت های دیگر در ارتباط تنگاتنگ است و بدون آن نمی توانید مثلا در اسپیکینگ یا رایتینگ و لیسنینگ نیز پیشرفت کنید. در هر زمینه ای لازم است که بتوانید معنای آنچه با آن مواجهید را دریابید. با انجام تکنیک هایی که در این نوشته به شما معرفی کردیم می توانید تا حد زیادی این مهارت را در خود تقویت کنید و بهبود بخشید.

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *