تصویر شاخص
۲۶ آذر ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

مدرک کدام آزمون بهتر است: utept یا mhle ؟

هر ساله تعداد زیادی آزمون زبان انگلیسی در ایران برگزار می‌شود که زبان‌آموزان و دانشجویان در آنها شرکت می‌کنند. این آزمون‌ها هرکدام ویژگی‌ها، کارکردها و اهداف خود را دارند. مثلا کسانی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند بسته به دانشگاه انتخابی خود در آزمون‌های آیلتس یا تافل شرکت می‌کنند.
اما آزمون‌هایی هم در ایران برگزار می‌شود که مخصوص آن دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های داخل ایران را دارند. آزمون MSRT و آزمون MHLE و آزمون UTEPT از جمله این آزمون‌ها هستند.
از دیگر آزمون‌های داخلی و بین‌المللی که در ایران برگزار می‌شود می‌توان به آزمون تولیمو و آزمون ept اشاره کرد. در ادامه این نوشته اما قصد داریم دو آزمون MHLE و UTEPT را با هم مقایسه کرده و ببینیم مدرک آزمون MHLE و مدرک آزمون UTEPT برای کجاها و چه اهدافی مناسب هستند.

تعریف آزمون MHLE و آزمون UTEPT

آزمون زبان MHLE توسط وزارت بهداشت و برای سنجش زبان انگلیسی آن دسته از دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را دارند، برگزار می‌شود. یعنی اگر قصد شرکت در مقطع دکترای تخصصی پزشکی را دارید، بایستی خود را برای شرکت در این آزمون و کسب حداقل نمره مورد قبول آماده کنید.
آزمون UTEPT مخصوص دانشجویان متقاضی دکتری یا کارشناسی ارشد است و توسط دانشگاه تهران به منظور سنجش سطح زبان عمومی متقاضیان آن برگزار می شود. تمامی دانشجویان دکتری و دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس‌های دانشگاه تهران در صورتی که مدرک بین‌المللی زبان نداشته باشند، موظف به شرکت در آزمون UTEPT و کسب حداقل نمره قبولی (معمولا شصت از صد) هستند.

مقایسه آزمون MHLE و آزمون UTEPT از لحاظ ساختاری

آزمون MHLE شامل ۱۰۰ سوال چهارگزینه‌ای می‌باشد. ۳۰ سوال لیسنینگ یا شنیداری، ۲۰ سوال گرامر یا ساختار زبان انگلیسی، ۳۰ سوال درک مطلب، و ۲۰ سوال واژگان.
آزمون UTEPT نیز شامل صد سوال چهارگزینه‌ای است. ۳۰ سوال گرامر و دستور زبان، ۳۰ سوال لغات و ۴۰ سوال درک مطلب.
در واقع تفاوت این دو آزمون از لحاظ ساختاری این است که آزمون UTEPT سوالات بخش لیسنینگ و شنیداری را دارا نمی‌باشد و تمرکزش بر سه مهارت دیگر است.
برای کسب مهارت در هریک از این بخش‌ها شما می‌توانید در دوره آزمون MHLE یا دوره آزمون UTEPT شرکت کنید.

مقایسه آزمون MHLE و آزمون UTEPT از لحاظ زمان پاسخگویی به سوالات

برای پاسخگویی به سوالات آزمون MHLE متقاضی ۹۰ دقیقه زمان دارد. این زمان برای پاسخگویی به سوالات آزمون UTEPT شامل ۱۰۰ دقیقه است.

 

مقایسه mhle و utept

 

مقایسه آزمون MHLE و آزمون UTEPT از لحاظ مدت اعتبار

هر دوی این آزمون‌ها به مدت دو سال اعتبار دارند و پس از کسب نمره قبولی متقاضی تا دو سال مهلت دارد که برای تحصیل در مقطع دکتری اقدام کند.

مدرک آزمون MHLE و آزمون UTEPT برای کدام دانشگاه‌ها معتبر است؟

مدرک به دست آمده در آزمون MHLE که به مدت ۲ سال اعتبار دارد، معمولا هنگام مصاحبه دکترا و یا قبل از برگزاری آزمون جامع دکترا، توسط کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل پذیرش است و اعتبار دارد. این آزمون به آزمون زبان وزارت علوم یعنی آزمون MSRT خیلی شباهت دارد و سطح آن مشابه آزمون های تافل کاغذی است.
مدرک آزمون UTEPT تا دو سال برای شرکت در آزمون‌ های دکتری تخصصی دانشگاه تهران و برخی از دانشگاه‌های دیگر تحت نظارت وزارت علوم از جمله دانشگاه های خوارزمی، صنعتی شریف، اصفهان و مازندران پذیرفته می‌شود. همچنین برای داوطلبان شرکت در برخی رشته‌ها مثل زبان و ادبیات فارسی کسب حداقل ۵۰ درصد از کل نمره کافی می‌باشد.

ثبت نام برای آزمون MHLE و آزمون UTEPT

آزمون MHLE تقریبا ۶ بار در سال برگزار می شود و برای شرکت در آن داوطلب باید به سامانه برگزاری آزمون وزارت بهداشت به نشانی www.sanjeshp.ir مراجعه نماید.
آزمون UTEPT هر ساله ۶ نوبت و در فواصل زمانی مشخص (اردیبهشت، تیر، شهریور، آبان، دی و اسفند) برگزار می شود. ثبت نام آزمون زبان عمومی دانشگاه تهران در سایت مرکزی این آزمون به نشانی ltc.ut.ac.ir انجام می شود.

مقایسه آزمون MHLE و آزمون UTEPT از لحاظ نمره قبولی

برای آزمون MHLE پاسخ صحیح به حداقل ۵۰ درصد سؤالات آزمون مورد تایید است. اگر داوطلبی نتواند به نیمی از سؤالات پاسخ صحیح بدهد، مهارتش در زبان انگلیسی کافی نیست و باید با تمرین و ممارست بیشتر، خود را برای شرکت در آزمون بعدی آماده کند و همچنین مهارت تست‌‌زنی خود را تا مدت ‌زمان برگزاری آزمون ارتقا دهد.
اما حداقل نمره قبولی در آزمون UTEPT معمولا شصت از صد است. البته برای متقاضیان مدرک آزمون UTEPT برای تحصیل در برخی رشته‌ها مثل زبان و ادبیات فارسی کسب نمره پنجاه کافی است.
برای آشنایی با سریع ترین راه آموزش زبان انگلیسی می‌توانید این مطلب را بخوانید.

سخن آخر

در این مطلب دو آزمون MHLE و UTEPT را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کردیم. لازم به ذکر است که مدرک این دو آزمون تنها برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور معتبر و مورد تایید است و برای تحصیل در خارج از کشور اعتبار ندارد.
اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه تهران را دارید بهتر است در آزمون مخصوص این دانشگاه شرکت کنید و مدرک آزمون UTEPT را بگیرید. اما مدرک آزمون MHLE در تمامی دانشگاه‌های پزشکی کشور قابل تایید است.
هزینه ثبت نام در این دو آزمون هر ساله در سایت‌های مربوطه اعلام می‌شود. متقاضیان باید کمی پیش‌تر از موعد مقرر به سایت مراجعه کرده و اطلاعات کافی را بیابند. همچنین برای دریافت نتایج این دو آزمون هم باید از طریق سایت پیگیری کنید. معمولا نتایج تا یک هفته پس از انجام آزمون اعلام می‌شوند.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *