تصویر شاخص
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

مهارت هایی که برای قبولی در آزمون TOLIMO باید کسب کنیم

آزمون های بین المللی و داخلی متعددی در هر سال در ایران برگزار می شود. از جمله معروف ترین این آزمون ها می توان به آزمون های بین المللی آیلتس و تافل و آزمون های داخلی MSRT و MHLE اشاره کرد.

فرق اساسی آزمون های داخلی این است که تنها برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در داخل ایران اعتبار دارند و فاقد اعتبار جهانی هستند. اما هر ساله بسیاری از دانشجویان متقاضی دکتری در آزمون های زبان انگلیسی مخصوص این مقطع شرکت می کنند تا نمره مورد قبول را به دست آورند.

یکی از آزمون های معروف داخلی آزمون TOLIMO نام دارد. در ادامه این نوشته قصد داریم درباره آزمون تولیمو و مهارت های قبولی در آزمون TOLIMO صحبت کنیم. اگر شما هم فصد شرکت در آزمون تولیمو یا دیگر آزمون های مقطع دکتری را دارید حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

 

آزمون Tolimo  چیست؟

تولیمو در واقع مخفف عبارت the Test of Language by the Iranian Measurement Organizations  می باشد. این آزمون زبان انگلیسی است که در ایران و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می ‌شود. متقاضیان این آزمون را داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری تشکیل می‌دهند چون کسب نمره زبان تولیمو، تافل، یا آزمون زبان UTEPT برای قبولی در آزمون دکترا ضروری است.

بازه نمره آزمون تولیمو از ۳۱۰ تا ۶۷۷ می ‌باشد. این آزمون مثل تافل هم به صورت کاغذی و هم به صورت اینترنتی برگزار می شود. مدت اعتبار این آزمون دو سال است و داوطلب باید در این مدت برای شرکت در مقطع دکتری رشته تحصیلی خود اقدام کند. نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می شود. لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می شود.

اگر داوطلبان قصد انصراف از شرکت در آزمون تولیمو را داشته باشند و بخواهند در تاریخ دیگری در این آزمون شرکت کنند باید درخواست کتبی خود را مبنی بر تغییر زمان آزمون حداکثر تا ۱۵ روز قبل از برگزاری هر آزمون به واحد آزمون‌ های زبان انگلیسی اداره‌ ثبت ‌نام در مرکز اجرای آزمون‌ های سازمان سنجش ارسال کنند. در ادامه با ساختار آزمون تولیمو و مهارت های قبولی در آزمون TOLIMO آشنا می شویم.

 

ساختار آزمون تولیمو چگونه است؟

این آزمون می تواند هم سطح آزمون های بین المللی مثل آزمون تافل باشد زیرا هر چهار مهارت زبان انگلیسی در این آزمون سنجیده می شود. مهارت هایی که در آزمون تولیمو مورد سنجش قرار می گیرند از این قرار اند:

  • مهارت نوشتاری
  • مهارت ساختار و نوشتار زبانی
  • مهارت خواندن و درک مطلب
  • مهارت شنیداری

این آزمون شامل ۱۴۰ سؤال چهارگزینه ‌ای و یک سؤال در بخش نوشتاری می باشد که مدت پاسخگویی به آن ۳۰ دقیقه است.

  • ساختار و نوشتار زبانی ( ۴۰ سؤال و مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه )
  • خواندن و درک مطلب ( ۵۰ سؤال و مدت پاسخگویی ۵۵ دقیقه )
  • بخش شنیداری ( ۵۰ سؤال و مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه )

نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می‌شود.

 

مهارت های قبولی در آزمون TOLIMO

همانطور که اشاره کردیم مهارت های ساختار و نوشتار زبانی، خواندن و درک مطلب، شنیداری و نوشتاری در این آزمون مورد سنجش قرار می گیرند.

 

دایره لغت خود را گسترده تر کنید

برای موفقیت در این آزمون ، مانند همه آزمون های دیگر مثل آزمون و دوره EPT ،  نیازمند دانستن لغات زبان انگلیسی در حد مناسب هستید. هر روز ساعتی را به یادگیری لغات جدید اختصاص دهید. دوره لغت استاد عالم زاده و حالا کتاب ۵۰۴ لغت ضروری انگلیسی می تواند در این زمینه بسیار برای شما مفید باشد. چون هم لغات و معانی آنها را به شما آموزش می دهد و هم می توانید نحوه به کار گیری لغات در جمله را یاد بگیرید. چیزی که برای تمامی مهارت های قبولی در آزمون تولیمو می تواند به درد شما بخورد. تا وقتی که لغات را بلد نباشید و نحوه استفاده از آنها را ندانید نمی توانید بخوانید یا بنویسید. مهارت هایی که برای قبولی در این آزمون ضروری اند.

متون انگلیسی بخوانید

برای بخش خواندن و درک مطلب شما باید توانایی درک مطلب را در خود تقویت کنید. شرکت در دوره درک مطلب استاد عالم زاده می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. همچنین باید روزانه به خواندن متون انگلیسی بپردازید. سعی کنید هر روز متنی، کوتاه یا بلند را بخوانید و سعی کنید معنای آن را با توجه به دانسته های خود دریابید. به این روش می توانید لغات و اصطلاحات جدید یاد بگیرید و توانایی خواندن خود را تقویت کنید.

 

متنی به زبان انگلیسی بنویسید

از آنجایی که مهارت نوشتاری در این آزمون مورد سنجش قرار می گیرد بهتر است نوشتن به زبان انگلیسی را تمرین کنید. می توانید تمرین های نوشتاری کتاب های آموزش زبان را انجام دهید تا مهارت شما تقویت شود. یا اینکه موضوعی را انتخاب کنید و سعی کنید درباره آن بنویسید. مهم نیست که اشتباه و ایراد داشته باشید، اما تا وقتی که سعی نکنید نمی توانید تسلط کافی را در نوشتن پیدا کنید.

 

تست زنی را فراموش نکنید

توانایی تست زنی برای شرکت در آزمون های مختلف بسیار مهم و الزامی است. حتی اگر همه مهارت های مورد نیاز را تقویت کنید اما تکنیک ها و سرعت تست زنی شما ضعیف باشد ممکن است موفق نشوید. بنابراین سعی کنید هر روز تعدادی تست بزنید. می توانید از نمونه سوالات آزمون های سال های قبل استفاده کنید و یا نمونه سوالات مربوط به مهارت قبولی در آزمون TOLIMO را از اینترنت بیابید و از آنها بهره بگیرید.

 

منابع مورد نیاز برای آزمون تولیمو

سوالات دیگری که درباره این آزمون وجود دارد مربوط به هزینه و منابع آزمون می شوند. مثل هزینه  آزمون تافل در کشورهای مختلف و سایت مربوط به آن، برای آشنایی با هزینه آزمون تولیمو نیز می توانید  تمامی اطلاعات را از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور بیابید. اما برای شرکت در این آزمون منابع خوبی وجود دارد که از طریق خواندن و تمرین آنها می توانید مهارت نسبی را به دست آورید. در این قسمت بهترین کتاب هایی را که برای کسب مهارت های قبولی در آزمون TOLIMO مفید و موثر هستند به شما معرفی می کنیم:

دوره های استاد عالم زاده

کتاب ۵۰۴ واژه ضروی   absolutely essential words504

کتاب واژگان ضروری تافل essential word for the toefl

کتاب ۱۱۰۰ واژه بارونز   words you need to know1100

کتاب ۵۰۰۰ کلمه آکادمیک

مجموعه نمونه سوالات گرامر

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *