تصویر شاخص
۷ آذر ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

چگونه نمره قبولی را در آزمون Ept  بگیریم ؟

با آزمون‌های زبان انگلیسی تا چه حد آشنایی دارید؟ هر ساله تعداد زیادی از افرادی که دوره‌های یادگیری زبان انگلیسی را گذرانده‌اند، متقاضی شرکت در آزمون هستند. از آزمون آیلتس و تافل و دولینگو گرفته تا آزمون‌های داخلی مثل آزمون MSRT و EPT.

اغلب کسانی که قصد مهارجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند باید در آزمون آیلتس یا تافل شرکت کنند و نمره قبولی بگیرند. چرا که اغلب دانشگاه‌های خارج از کشور مدرک قبولی یکی از این دو نوع آزمون را تایید کرده و می‌پذیرند.

اما برخی از آزمون‌ها صرفا مختص ایران و برای افرادی هستند که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل ایران را دارند. یکی از این آزمون‌ها آزمون EPT است. قبولی در آزمون EPT دغدغه بسیاری از داوطلبان مقطع دکتری است. در ادامه این مطلب بیشتر درباره این آزمون حرف می‌زنیم.

 

آزمون EPT چیست؟

آزمون EPT که مخفف عبارت English Proficiency Test است، در واقع آزمونی مخصوص دانشگاه آزاد است و به منظور سنجش میزان مهارت دانشجو در زبان انگلیسی برگزار می‌شود. آزمون ای پی تی معمولا هر ۴۵ روز یک بار تکرار شده و در سال ۱۰ بار برگزار می‌شود.

برگزاری این آزمون از سال ۸۶ آغاز شد و اوایل به صورت فصلی برگزار می‌شود. اما حالا تقریبا هر ماه برگزار می‌شود. اوایل برگزاری ای پی تی فقط مخصوص دانشجویانی بود که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه علوم و تحقیقات را داشتند. اما چیزی نگذشت که ارائه مدرک قبولی EPT یا شرکت در دوره آزمون EPT برای همه داوطلبان مقطع دکتری دانشگاه آزاد الزامی شد.

این آزمون بر این مبنا شکل گرفت که مهارت و تسلط داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد را مثل همه داوطلبان دکتری در دانشگاه‌های دیگر، در زمان مصاحبه بسنجد. بنابراین متولی برگزاری این آزمون دانشگاه آزاد است.

مدرک ای پی تی تا دو سال اعتبار دارد و صرفا برای ایران. یعنی این مدرک برای خارج از کشور اعتباری ندارد. ای پی تی شامل صد سوال است و توانایی داوطلب را در سه زمینه درک مطلب، واژگان و گرامر می‌سنجد. در ضمن این آزمون نمره منفی ندارد.

 

شرایط آزمون EPT

بسیاری از دانشجویان مایلند بدانند که شرایط شرکت در این آزمون چیست. در اینجا سعی می‌کنیم به اختصار در این باره توضیح دهیم.

تمامی دانشجویانی که قصد دارند در مقطع دکتری دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند باید مدرک زبان انگلیسی از یکی از مراجع معتبر کشوری یا بین‌المللی ارائه دهند. در صورت نداشتن مدرک معتبر، می‌توانند در آزمون ای پی تی شرکت کنند.

همانطور که اشاره کردیم این آزمون تقریبا ده بار در سال برگزار می‌شود و دفعات شرکت در آن محدودیت ندارد. یعنی داوطلب می‌تواند تا وقتی که موفق به کسب حد نصاب نمره شود در این آزمون شرکت کند.

 

حد نصاب نمره در آزمون EPT

همانطور که گفتیم این آزمون نمره منفی ندارد و شامل صد سوال است. بیست و پنج سوال واژگان، چهل سوال گرامر و سی و پنج سوال درک مطلب. نمره کل این آزمون ۱۰۰۰ و نمره قبولی در آن ۵۰۰ است. متقاضیان می‌توانند تا وقتی که آزمون جامع دکتری را پشت سر بگذارند در این آزمون شرکت کنند و نمره مشروط را که نمره ۴۰۰ می‌باشد به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه کنند. اما زمانی که بخواهند از رساله دفاع کنند باید حتما نمره ۵۰۰ را ارائه بدهند.

از این رو در طی این مدت داوطلب باید به شرکت در دوره EPT روی آورد. برای دانشجویان سهمیه شاهد و ایثارگران، نمره قبولی ۴۰۰ است و نمره مشروطی ۳۵۰ در نظر گرفته می‌شود.

 

ساختار آزمون EPT چگونه است؟

بسیاری از آزمون‌ها مثل آیلتس و تافل و آزمون Tolimo توانایی داوطلب را در چهار بخش می‌سنجند. اما آزمون ای پی تی دارای سه بخش سوالات Vocabulary (واژگان)، سوالات Grammer (دستور زبان)، و سوالات Reading (درک مطلب) می‌باشد. تمامی این سوالات به صورت تستی طراحی شده‌اند. در بخش واژگان داوطلب باید کلمه صحیح را از بین گزینه‌ها انتخاب کند. در قسمت گرامر باید گزینه‌ای را که از لحاظ دستوری در جمله صحیح می‌باشد برگزیند و در بخش درک مطلب باید با مطالعه دقیق چند متن ارائه شده، به سوالات چهار گزینه‌ای مربوط به متن‌ها پاسخ دهد.

 

هزینه ثبت نام در آزمون ای پی تی

هزینه این آزمون متغیر است و هر سال از طرف سایت سازمان سنجش و سایت دانشگاه آزاد اعلام می‌شود. داوطلب می‌تواند با مراجعه به این سایت‌ها از هزینه این آزمون مطلع شود.

 

منابع آزمون EPT

برای یادگیری زبان انگلیسی و همچنین قبولی در  آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی در ایران منابع گوناگون و فراوانی وجود دارند. اما در اینجا سعی می‌کنیم به جامع‌ترین و ضروری‌ترین منابعی که برای آزمون ای پی تی احتیاج دارید اشاره کنیم.

برای کسب نمره قبولی در بخش واژگان می‌توانید منابع زیر را مورد مطالعه قرار دهید:

  • ۱۱۰۰ Words You Need to Know
  • Barron’s Essential Words for TOEFL
  • ۵۰۴ Essential Words

مطالعه و تمرین روی این کتاب‌ها می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند که در بخش واژگان آزمون ای پی تی با موفقیت عمل کنید.

اما برای بخش گرامر کتاب‌های مفیدی وجود دارند که خیلی خوب و جامع و منظم گرامر انگلیسی را توضیح داده‌اند، مثل:

Longman Preparation for the TOEFL (The Paper – based)

همچنین برای بخش درک مطلب می‌توانید از کتاب مفید زیر بهره ببرید:

TOEFL Reading Flash

 

کلام آخر

برای موفقیت در این آزمون ضروری شما می‌توانید علاوه بر پیگیری منابع و مطالعه شخصی، در کلاس‌ها و دوره‌های مخصوص ای پی تی شرکت کنید . این دوره‌ها با به کار گیری و آموزش تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی پیشرفت شما را تا حد زیادی جلو می‌اندازند. دوره آزمون ای پی تی با تدریس استاد عالم‌زاده یکی از مفیدترین این دوره‌هاست.

همچنین شما می‌توانید با تهیه پکیج آزمون EPT ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین موارد و نکات برای این آزمون را فرا بگیرید و زودتر به نتیجه دلخواه که همانا کسب حد نصاب نمره در آزمون EPT است برسید.

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *