تصویر شاخص
۲ اسفند ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

نحوه نمره دهی آزمون MHLE

یکی از آزمون های داخلی ایران آزمون MHLE است. آزمون های داخلی در واقع با هدف ادامه تحصیل در مقطع دکتری در مراکز آموزشی ایران انجام می گیرند. ارائه مدرک این آزمون ها برای مقطع دکتری لازم است و می تواند تاثیر بسیار مثبتی در مصاحبه دکتری داشته باشد.

سالانه بسیاری از متقاضیان آزمون دکتری، در یکی از آزمون های زبان داخلی شرکت می کنند تا بتوانند نمره مورد قبول را کسب کنند. آزمون MSRT، آزمون تولیمو و آزمون UTEPT از دیگر آزمون های زبان داخلی هستند. مدرک این آزمون ها برای خارج از کشور و مهاجرت اعتبار ندارد و تنها برای ارائه به دانشگاه های داخل کشور معتبر و مورد قبول است.

در این نوشته قصد داریم نحوه نمره دهی آزمون MHLE  را بررسی کنیم. اگر شما هم قصد شرکت در این آزمون را دارید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

 

آشنایی با آزمون MHLE

آزمون MHLE همان طور قبلا توضیح آن را داده ایم ،  آزمونی است که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود و مخصوص آن دسته از دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای رشته های پزشکی یا پیراپزشکی را در داخل ایران دارند. آشنایی با زبان آزمون دکتری نیز برای این دانشجویان الزامی است.

مدرک این آزمون از طرف تمامی دانشگاه های علوم پزشکی در داخل ایران پذیرفته و معتبر است. چنانچه قصد شرکت در آزمون پرشکی و همچنین مصاحبه پزشکی را دارید مدرک این آزمون می تواند کمک قابل توجهی به قبولی شما کند.

همچنین آزمون‌ های زبان انگلیسی دیگری مثل  MSRT، EPT  و TOLIMOوUTEPT  نیز در داخل کشور برای داوطلبان دکتری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار می‌شود که شباهت ‌ها و تفاوت ‌هایی با آزمون MHLE  دارند. این تفاوت ها است که آنها را از هم متمایز می ‌کند. مثلا مدرک آزمون UTEPT مختص دانشجویان دانشگاه تهران است.

اعتبار آزمون MHLE   دو سال می ‌باشد و پیش از اتمام این زمان مجاز به ارائه مدارک قبولی خود در مصاحبه دانشگاه ‌ها و یا شرکت در آزمون‌ دکتری می‌ باشید. علاوه بر این آزمون MHLE   به طور معمول شش بار در سال، هر دو ماه یک بار، توسط سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی www.sanjeshp.ir برگزار می‌شود. اما نحوه نمره دهی آزمون MHLE چگونه است؟ در ادامه این نوشته این موضوع را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

هر بخش از آزمون MHLE چند سوال و نمره دارد؟

برخی از مهارت ها در همه آزمون ها، از زبان آزمون کارشناسی ارشد گرفته تا دکتری، سنجیده می شوند. ساختار آزمون MHLE به این صورت است : این آزمون شامل ۱۰۰ پرسش چهار گزینه‌ ای است که به سه بخش reading ، Grammar و listening تقسیم می‌شوند. ۳۰ سؤال مربوط به بخش شنیداری، ۴۰ سؤال مربوط به بخش ساختار و نگارش و واژگان و ۳۰ سؤال مربوط به بخش درک مطلب است.  مدت زمان برگزاری آزمون MHLE یک ساعت و بیست و پنج دقیقه می باشد.

بخش شنیداری ۳۰ سوال:

در این بخش از آزمون MHLE، داوطلب چند مکالمه‌ با لهجه آمریکایی و با موضوعات مختلف را می ‌شنود و بلافاصله باید به سؤالات مربوطه آنها پاسخ دهد.

بخش درک مطلب ۳۰ سوال:

در این بخش معمولاً چهار متن آکادمیک و دانشگاهی در اختیار داوطلب قرار داده می شود که داوطلب باید به سؤالاتی راجع به آ‌نها پاسخ دهد. موضوعات استفاده شده در این بخش بیشتر شامل موضوعات پزشکی و سلامتی می شود.

بخش واژگان ۲۰ سوال:

در این بخش واژگان گوناگونی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و پزشکی مورد پرسش قرار می ‌گیرند. موضوعات پزشکی و مترادف‌ های واژگان حیطه سلامتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

بخش گرامر ۲۰ سوال:

در این بخش سوالاتی از دستور زبان انگلیسی مطرح می‌ شوند و پاسخگویی به آنها نیازمند تسلط کامل بر گرامر زبان انگلیسی می ‌باشد.

 

نحوه نمره دهی آزمون MHLE به چه شکل است؟

همانطور که گفتیم در این آزمون صد سوال چهار گزینه ای مطرح می شود. هر سوال یک نمره دارد و هیچ تفاوتی در ارزشیابی بخش های مختلف وجود ندارد. این آزمون نمره منفی ندارد، مگر اینکه به یک سوال دو پاسخ داده شده باشد.

بخش شنیداری: ۳۰ نمره
بخش درک مطلب: ۳۰ نمره
بخش واژگان: ۲۰ نمره
بخش گرامر: ۲۰ نمره

جمع نمرات: ۱۰۰

 

حد نصاب نمره قبولی در آزمون MHLE چقدر است؟

طبق اعلام وزارت بهداشت نمره مشروط قبولی در این آزمون ۵۵ تا ۵۹ و نمره قطعی قبولی ۶۰ در نظر گرفته شده است. با توجه به این اطلاعیه وزارت بهداشت داوطلبان آزمون دکتری تخصصی باید حداقل نمره ۵۵ را کسب نمایند.

کسب مدرک آزمون MHLE از سال ۱۳۹۹ به بعد برای ارشد وزارت بهداشت اجباری شده است. کاربرد مدرک آزمون mhle همانطور که گفتیم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در داخل ایران است. البته می‌توان به جای  مدرک MHLE در سایر آزمون‌های زبان انگلیسی نیز شرکت کرد و نمره آن را معادل سازی نمود. آزمون MHLE هر دو ماه یک بار برگزار می‌ شود و داوطلبان می ‌توانند در صورت عدم قبولی در یک آزمون در آزمون بعدی شرکت نمایند. نتایج تقریباً پس از ۱۰ روز از برگزاری آزمون منتشر می ‎‌شوند. آزمون MHLE یک آزمون داخلی بوده و هیچ اعتبار بین‌ المللی ندارد و اعتبار مدرک قبولی در این آزمون دو سال است. بنابراین داوطلب دو سال فرصت دارد که برای قبولی در آزمون دکتری برای دانشگاه های داخل ایران اقدام کند.

 

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره نحوه نمره دهی آزمون MHLE صحبت کنیم و شما را بیشتر با این آزمون و جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم. شرکت در دوره های مخصوص آزمون MHLE می تواند کمک شایانی به شما در قبولی این آزمون و کسب نمره ایده آل کند.

برای هریک از مهارت های مورد نیاز در این آزمون می توانید علاوه بر خواندن منابع مفید، در دوره های آموزشی شرکت کرده و به پیشرفت خود سرعت قابل توجهی ببخشید.

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *