تصویر شاخص
۱۵ آذر ۱۴۰۱ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

تفاوت آزمون TOLIMO و MSRT

آزمون‌های زبان انگلیسی متعددی در ایران برگزار می‌شود که هرکدام کارایی‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. برخی از این آزمون‌ها بین‌المللی هستند و کارکردشان بیشتر برای مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور است. برخی دیگر صرفا در ایران برگزار می‌شوند و برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل کشور مورد نیاز هستند. دو تا از آزمون‌هایی که در ایران برگزار می‌شوند و کارکرد داخلی دارند، آزمون TOLIMO و آزمون MSRT هستند.

این دو آزمون در واقع مختص دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در مراکز تحصیلی دولتی داخل ایران را دارند. برگزارکننده آزمون تولیمو سازمان سنجش و برگزارکننده آزمون ام اس آر تی وزارت علوم است. این دو آزمون از جهاتی به هم شبیهند و در عین حال تفاوت‌هایی هم دارند. در ادامه این مطلب به مقایسه و بررسی تفاوت آزمون TOLIMO و MSRT می‌پردازیم. اگر قصد شرکت در یکی از این آزمون‌ها را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

مقایسه آزمون TOLIMO و MSRT از لحاظ ساختاری

 

آزمون MSRT

آزمون MSRT قبل‌تر با نام MCHE شناخته می‌شد، که خود وزارت علوم نامش را تغییر داد. در این آزمون چهار مهارت درک مطلب، لغات، گرامر و لیسنینگ مورد سنجش قرار می‌گیرند. مدرک آزمون MSRT تنها در داخل کشور اعتبار دارد و برای تحصیل در مقطع دکتری رشته‌های غیر پزشکی مورد تایید است. این آزمون از سه بخش تشکیل شده:

 

۱- مهارت لیسنینگ یا شنیداری که شامل ۳۰ سوال است و ۱۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

۲ -مهارت گرامر یا دستور زبان که شامل ۳۰ سوال است و ۲۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

۳- مهارت درک مطلب، که شامل ۴۰ سوال است و ۴۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

 

تفاوت ساختاری این آزمون با آزمون تولیمو این است که بخش Writing ندارد.

آزمون TOLIMO

آزمون تولیمو همانطور که اشاره کردیم توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. این آزمون شامل دو دفترچه مجزا می‌باشد:

دفترچه تشریحی، که یک سوال تشریحی دارد و داوطلب باید ظرف سی دقیقه مقاله‌ای سیصد کلمه‌ای در جواب آن سوال بنویسد.

دفترچه تستی، که شامل ۱۴۰ سوال تستی در بخش‌های ساختار و نوشتار انگلیسی، خواندن و درک مطلب، و درک مطلب شفاهی است. تعداد سوالات و زمان اختصاصی هر بخش به این صورت است:

۱.ساختار و نوشتار انگلیسی، ۴۰ سوال و ۳۰ دقیقه زمان پاسخگویی

۲. خواندن و درک مطلب، ۵۰ سوال و ۵۵ دقیقه زمان پاسخگویی

۳. درک مطلب شفاهی، ۵۰ سوال و ۳۵ دقیقه زمان پاسخگویی

 

مقایسه آزمون TOLIMO و MSRT از لحاظ زمان پاسخگویی

زمان یکی از موارد تفاوت آزمون TOLIMO و MSRT است. اگر مهارت و سرعت تست‌زنی شما بالا نیست بهتر است در آزمون MSRT شرکت کنید چون در این آزمون وقت بیشتری برای پاسخدهی دارید. کسانی که دوره زبان MSRT را گذرانده‌اند به خوبی با این نکات آشنا هستند. در آزمون MSRT 110 دقیقه برای پاسخ به سوالات تستی وقت دارید در حالیکه این زمان در آزمون TOLIMO معادل ۸۰ دقیقه است و سی دقیقه از زمان باید برای بخش نوشتاری صرف شود.

یک تفاوت زمانی دیگر در این دو آزمون این است که در آزمون تولیمو سوالات هر بخش مدت زمان پاسخگویی مشخص و ثابتی دارند و شما نمی‌توانید آن وقت را برای پاسخدهی به سوالات بخش‌های دیگر استفاده کنید. اما در آزمون MSRT این خط‌کشی مشخص وجود ندارد و شما می‌توانید زمان را هر طور که بخواهید برای پاسخدهی به سوالات بخش‌های مختلف صرف کنید.

 

مقایسه آزمون TOLIMO و MSRT از لحاظ منابع مورد نیاز

این دو آزمون از لحاظ منابع شباهت‌های زیادی با هم دارند. هر دو آزمون نیاز به مهارت در لغات و گرامر و ساختار دارند. مطالعه کتاب‌های ۵۰۴ و کلمات ضروری تافل برای بخش لغات این آزمون‌ها توصیه می‌شود و مهارتی قابل قبول به شما می‌دهد. همچنین برای بخش گرامر خواندن کتاب‌های مرجعی مثل گرامر تافل کاغذی لانگمن و کتاب گرامر زبان انگلیسی نشر پوران پژوهش می‌تواند مفید باشد ، همچنین دوره های tolimo  و msrt  استاد عالم زاده که یکی از بهترین مدرسان در ایران هستند، را می توانید از طریق همین سایت تهیه و استفاده کنید.

برای بخش درک مطلب نیاز به تمرین و ممارست در خواندن متون انگلیسی و همچنین تسلط بر لغات است و برای بخش مهارت شنیداری مطالعه تافل کیت موثر و کارآمد است. برای آمادگی در این آزمون‌ها می‌توانید از پکیج آزمون تولیمو و همچنین MSRT استفاده کنید.

 

مقایسه آزمون TOLIMO و MSRT از لحاظ نمره قبولی

نمره قبولی در این دو آزمون بیشتر بستگی به دانشگاه انتخابی داوطلب دارد. ممکن است نمره‌ای که در دانشگاهی مورد تایید است در دانشگاه دیگری پذیرفته نشود. مثلا نمره قبولی MSRT در برخی دانشگاه‌ها ۵۰ است و در برخی دیگر پایین‌تر یا بالاتر. همینطور در مورد آزمون TOLIMO نمره قبولی در برخی مراکز تحصیلی ۵۰۰ می‌باشد و در برخی دیگر بالاتر از این میزان. داوطلبان باید با مراجعه به سایت دانشگاه انتخابی خود ببینند که نمره مورد تایید دانشگاه برای این آزمون‌ها چیست.

 

مقایسه آزمون TOLIMO و MSRT از لحاظ تاریخ اعلام نتایج

زمان اعلام نتایج یکی دیگر از موارد تفاوت آزمون TOLIMO و MSRT است. در آزمون TOLIMO نتایج معمولا حدود سی تا چهل روز بعد از آزمون مشخص می‌شود. متقاضیان می‌توانند با مراجعه با سایت سازمان سنجش نمره خود را ببینند. همچنین کارنامه کاغذی این آزمون نیز به آدرس درج‌شده در پروفایل داوطلب ارسال می‌شود.

نمره هر بخش آزمون در مقیاس معمولی محاسبه شده و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل در نظر گرفته می‌شود. دامنه نمره کل از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است. نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ ضعیف تلقی می‌شود. اما بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ تا ۶ می‌باشد که در کنار نمره کل در کارنامه ثبت می‌شود.

نتایج آزمون MSRT معمولا سه تا چهار روز بعد از آزمون از طریق سایت وزارت علوم اعلام می‌شود. داوطلبان می‌توانند به دو صورت کارنامه خود را دریافت کنند: از طریق وبسایت وزارت علوم یا از طریق مراجعه به سازمان دانشجویان خارج از کشور.

 

اگر شما هم از کسانی هستید که تازه کار هستید و زبان انگلیسی را به طور حرفه ای هنوز مطالعه نکردید و فرصت شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های حضوری زبان را ندارید، مطلب آموزش زبان انگلیسی در خانه را بخوانید.

 

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *