تصویر شاخص
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

تفاوت لهجه بریتیش و آمریکن

زمانی که سخن از لهجه‌های مختلف انگلیسی به میان می‌آید، تنها دو لهجه بریتیش و امریکن است که در ذهن اکثر مردم یاداوری می‌شود. بسیاری از زبان آموزان به دنبال پیدا کردن بهترین روش یادگیری تلفظ زبان انگلیسی هستند و فکر می‌کنند با گذراندن دوره‌های آموزشی متفاوت می‌توانند به این لهجه‌ها مسلط شوند. 

باید گفت که تنها راه موجود این است که تفاوت لهجه بریتیش و امریکن را به خوبی درک کرده و خود را بیشتر در معرض شنیدن این لهجه‌ها قرار دهید. در طول این مقاله می‌خواهیم با این تفاوت‌ها بیشتر شده و در مورد اهمیت درک لهجه‌های مختلف انگلیسی بیشتر بدانیم.

لهجه های مختلف در زبان انگلیسی 

اگر اهل دیدن فیلم و سریال‌های انگلیسی زبان باشید، متوجه تفاوت لهجه بریتیش و امریکن شده‌اید و می‌دانید که این تفاوت تا چه اندازه می‌تواند گمراه کننده باشد. نکته جالب اینجاست که در سراسر دنیا لهجه‌های مختلفی از زبان انگلیسی وجود دارد و هر کشور با فرهنگ مخصوص به خود،‌ این زبان را به شکل متفاوتی بیان می‌کند.

در این بین گویش‌های بسیار متنوع و البته متداولی رواج پیدا کرد که به دلیل جمعیت استفاده کننده از این لهجه، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. لهجه بریتیش و امریکن به گوش ما ایرانی‌ها بسیار آشناتر است. در این بین لهجه‌های زیر نیز بسیار مورد استفاده هستند.

  • لهجه اسکاتلندی
  • ایرلندی
  • استرالیایی
  • نیوزلندی
  • سنگاپوری

این لیست بسیار طولانی است و با لهجه‌های رایج زیادی روبرو خواهید شد. بهترین کار این است که تا جای ممکن خود را در معرض شنیدن این لهجه‌ها قرار دهید تا بتوانید به خوبی توجه منظور افراد با این لهجه‌های مختلف بشوید. شرکت در دوره شنیداری عالم زاده  لهجه‌های مختلف نیز می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

 

اهمیت آشنایی با لهجه بریتیش و امریکن 

در تیتر بالا با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی آشنا شدیم و دیدیم که تنوع آن‌ها بسیار زیاد است. اگر بخواهید در کشورهای انگلیسی زبان زندگی کرده و یا اینکه کار شما به نحوی است که باید با افراد مختلف از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید، آشنایی با دیگر لهجه‌های انگلیسی برای شما واجب خواهد بود.

چه به قصد تحصیل و کار مهاجرت کرده باشید و چه بخواهید به صورت تلفنی با یک شخص صحبت کنید، احتمال اینکه این افراد به لهجه بریتیش یا امریکن صحبت کنند بسیار بیشتر است. جمعیت افرادی که این لهجه‌ها را دارند بیشتر بوده و از این رو احتمال رویارویی با آن‌ها بیشتر خواهد بود.

اهمیت آشنایی با تفاوت لهجه بریتیش و امریکن آنجایی خود را نشان می‌دهد که برای ارتباط بهتر با افراد و درک منظور آنها، باید تا حد مقبولی به این گویش‌ها تسلط داشته باشید. دوره درک مطلب استاد عالم زاده  از این رو بسیار کاربردی است و می‌تواند به شما کمک کند در هر حالتی متوجه مفهوم مکالمات بشوید.

 

تفاوت های لهجه امریکایی و انگلیسی

 

آشنایی با تفاوت لهجه بریتیش و امریکن 

برای آشنایی با تفاوت لهجه بریتیش و امریکن، جدا از سفر به هر دو کشور برای آشنایی با نحوه صحبت کردن،‌ راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد. این دو لهجه تفاوت‌های جالبی با هم دارند که همیشه بحث شوخی و خنده‌ را بین هر دو گروه باز می‌کند.

یکی از این تفاوت‌ها نحوه تلفظ کلمه Water است. بریتیش‌ها براساس قواعد زبانی این کلمه را به شکل «WOTE» تلفظ می‌کنند. این در حالی است که امریکن‌ها به آن «WADER» می‌گویند. در ادامه با مهم‌ترین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن آشنا خواهیم کنیم. 

 

تفاوت در تلفظ حرف R

یکی از مهم‌ترین شکل‌های تفاوت در لهجه بریتیش و امریکن، تلفظ حرف R است. بریتیش‌ها کلماتی را که در انتهای آن‌ها R وجود دارد، تلفظ نمی‌کنند. مانند عبارت How Are you که بریتش‌ها به شکل How Aa You تلفظ می‌کنند. علاوه بر این، کلماتی که حرف R بین دو صامت هم قرار بگیرند، دقیقا همین قانون برایشان صدق می‌کند. 

 

تفاوت در تلفظ حرف T

تفاوت دیگر لهجه بریتش و امریکن در تلفظ حرف T است. براساس قواعد گویش، امریکن‌ها اغلب T را به شکل D تلفظ می‌کنند. البته T هایی که بین دو حرف مصوت قرار گرفته باشند. بنابر همین قاعده کلماتی مانند Water در لهجه امریکن به شکل WADER تلفظ می‌شوند. این در حالی است که بریتیش‌ها چنین تغییری را نداده و همچنان از T استفاده می‌کنند. با این موضوع در تلفظ در دوره مکالمه استاد عالم زاده بیشتر آشنا می‌شوید. 

 

تفاوت در املای کلمات

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو لهجه در نحوه املای بعضی کلمات هم است. البته این تفاوت به شکلی بوده که اگر کسی آشنا به زبان انگلیسی آن را ببیند، متوجه تفاوت خواهد شد. با این حال در نگارش با همدیگر تفاوت دارند. در ادامه به برخی از این کلمات اشاره خواهیم کرد. 

Theatre / Theater

Neighbour / Neighbor

Travelling / Traveling

 

تفاوت در آهنگ بیان 

شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در نحوه بیان کلمات و تن صدا است. اغلب بریتیش‌ها کلمات را بیش از حد معمول می‌کشند. این در حالی است که در لهجه امریکن کلمات سریع‌تر و ساده‌تر بیان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا لهجه بریتیش به گوش بسیاری از مردم دنیا حالت سلطنتی و رویال داشته باشد، اما لهجه امریکن بیشتر شکل مردم عادی است. 

تفاوت در کوتاهی و بلندی کلمات 

در هنگام صحبت به لهجه امریکن کلمات به طرز چشمگیری کوتاه می‌شوند. اصلا آمریکایی‌ها معروف هستند به اینکه برای هر کلمه یک مخفف در جیب خود دارند. با این حال در زبان بریتیش اغلب از چنین کلمات کوتاه‌ شده‌ای اجتناب شده و کلمات به شکل کامل‌تری تلفظ می‌شوند. 

تفاوت در مصوت‌ها 

آخرین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در این است که در زبان انگلیسی بریتانیایی ۱۲ حرف صدادار وجود دارد. بنابراین تعداد صداهایی که می‌شنوید از امریکن‌ها بیشتر است. البته این صداها اغلب در زبان فارسی وجود نداشته و ما فارسی زبانان برای تسلط به آن‌ها کمی مشکل خواهیم داشت. 

 

آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر لهجه بریتیش و امریکن 

یادگیری لهجه‌ها امری الزامی نیست و شما در هر کجای دنیا می‌توانید از آن برای صحبت استفاده کنید. این در حالی است که اگر مایل به یادگیری یک لهجه خاص باشید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های زبان گویش مورد نظر خود را یاد بگیرید. البته اغلب اساتید به لهجه امریکن صحبت می‌کنند اما اساتیدی هم هستند که به هر دو مسلط بوده و آن را آموزش می‌دهند. ما در موسسه زبان عالم زاده، فرصتی را برای شما فراهم می‌کنیم تا بتوانید به هر لهجه‌ای مسلط شوید. 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *