تصویر شاخص
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

لیسنینگ آیلتس چیست؟ صفر تا صد IELTS Listening

لیسنینگ آیلتس یکی از چهار بخش اصلی این آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است. لیسنینگ به معنای شنیدن، به‌طور کلی به مهارت شنیداری زبان آموزان می‌پردازد. این بخش یکی از مهارت‌های آزمون آیلتس است؛ که به شدت به توانایی شنیداری زبان انگلیسی فرد بستگی داشته و به همین دلیل موفقیت در آن نیازمند تمرین بسیار است. با این حال در کنار مهارت، آشنایی با جزئیات آزمون و ساختار بخش‌های مختلف و نوع سوالات آن نیز بسیار مهم است. بر همین اساس این نوشته مقدمه خوبی برای شروع آشنایی با مهارت لیسنیگ آزمون آیلتس است؛ و می‌تواند آغاز راه تمرین و یادگیری این مهارت خاص باشد.

لیسنینگ آیلتس یکی از بخش‌های آزمون آیلتس است که مهارت شنیداری زبان انگلیسی را سنجیده می‌شود. در این بخش از آزمون، شرکت‌کنندگان به تماشای فایل‌های صوتی مختلفی که در موضوعات مختلفی قرار دارند، می‌پردازند و پس از شنیدن هر فایل، سوالاتی را که مرتبط با محتوای شنیده شده است، پاسخ می‌دهند. این بخش از آزمون برای ارزیابی توانایی شنیداری و درک مطلب شنوندگان در مواقع مختلف و در موضوعات متنوعی طراحی شده است.

آزمون لیسنینگ آیلتس چیست؟

به‌طور دقیق‌تر آزمون لیسنینگ یکی از مراحل مهم آزمون آیلتس است؛ که برای ارزیابی توانایی شنیداری زبان انگلیسی زبان‌آموزان طراحی شده است. در این آزمون شنونده‌ها به تعدادی مکالمه، گفتگوهای کوتاه، مصاحبه‌ها و سایر موارد شنیداری گوش می‌دهند. سپس بر اساس شنیده‌های خود به سوالات پاسخ می‌دهند. انواع سوالات لیسنینگ آیلتس نیز از تنوع بالایی برخوردار است. این سوالات شامل فایل‌های صوتی مختلف می‌شوند؛ که از منابع مختلفی گردآوری شده‌اند. به عنوان مثال ممکن است شما به یک سخنرانی کوتاه یا یک برنامه رادیویی گوش کنید. همچنین ساختار و نوع سوالات نیز متنوع است. به عنوان مثال شامل سوالات تکمیل جمله، انتخاب گزینه صحیح، تشخیص اطلاعات خاص، تلفظ کلمات و موارد مشابه باشد.

از نظر تعداد نیز لیسنینگ آیلتس از چهار قسمت تشکیل شده است؛ که هر قسمت شامل ۱۰ سوال است. اجرای این آزمون نیز مجموعا ۴۰ دقیقه زمان دارد. در نهایت در این آزمون، تکنیک‌های شنیداری مثل تمرکز بر جزئیات، گوش دادن به تلفظ صحیح، تشخیص مفاهیم اصلی و توانایی استخراج اطلاعات از متن به زبان‌آموزان کمک می‌کند.

تا اینجا به‌طور خلاصه با مهم‌ترین نکات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آشنا شدید. در ادامه همین موضوعات را به شکلی مفصل‌تر بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با بخش اسپیکینگ این آزمون پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای اسپیکینگ آیلتس را مطالعه کنید.

سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس

 

ساختار سوالات لیسنینگ آیلتس

بخش لیسنینگ آیلتس شامل چهار قسمت مختلف است، که هر قسمت شامل یک فایل صوتی است. شما پس از گوش دادن به این فایل‌ها، باید به سوالات مربوطه پاسخ دهید.

در فایل صوتی اول، یک مکالمه بین دو نفر در مورد یک موضوع اجتماعی روزمره را خواهید شنید. در فایل دوم، یک مونولوگ یا مکالمه تک‌نفره در مورد موضوعات مختلفی اجتماعی ارائه می‌شود. دو بخش اول لیسنینگ آیلتس به موقعیت‌هایی در زمینه‌های اجتماعی و روزمره می‌پردازد، از جمله گفتگوهای مربوط به مسافرت.

در فایل صوتی سوم، یک گفتگو بین دو یا چهار نفر در مورد یک موضوع آموزشی انجام می‌شود، به عنوان مثال، گفتگوهایی میان استاد و دانشجوها. و در فایل صوتی چهارم، یک مونولوگ یا سخنرانی تک‌نفره در مورد موضوعات دانشگاهی ارائه می‌شود.

فایل‌های صوتی تنها یک بار پخش می‌شوند و شامل گویش‌های مختلف انگلیسی مانند بریتانیایی، آمریکایی و استرالیایی می‌باشند.

ممتحنان به دنبال شواهدی در مورد توانایی شما در درک اطلاعات و نظرات ارائه شده در فایل‌های صوتی، و همچنین توانایی شما در پاسخ به سوالات مربوطه، خواهند بود.

بخش لیسنینگ آیلتس زمان تقریبی ۳۰ دقیقه دارد، به اضافه ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخنامه.

سوالات این بخش شامل انواع مختلفی از سوالات مانند چند گزینه‌ای، تطبیقی، و کامل‌کردن جملات است.

نکته مهم اینکه فرمت آزمون لیسنینگ آیلتس برای داوطلبان آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال یکسان است. آزمون لیسنینگ شامل چهار بخش است؛ که هر بخش دارای یک صدای ضبط شده است. نکته حیاتی دیگر اینکه این فایل صوتی، در جلسه آزمون فقط یک مرتبه پخش می‌شود. با این مقدمه در ادامه با ۴ بخش گفته شده و ساختار آنها آشنا می‌شویم.

بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس

در بخش اول معمولا صدای ضبط شده‌ای از مکالمه حضوری یا تلفنی بین دو نفر را می‌شنوید. این مکالمه معمولا در مورد یک موضوع عمومی و روزمره تنظیم شده است. به عنوان مثال مکالمه تلفنی بین مشتری و صاحب مغازه یا مکالمه دو دوست درباره قرار آخر هفته از این جمله هستند. بنابراین برای به دست آوردن نمره مناسب در آزمون آیلتس، پاسخ‌دهی به همه یا اغلب سوالات این بخش ضروری است.

بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس

در بخش دوم آزمون، صدای ضبط شده یک مونولوگ است. به عنوان مثال این بخش می‌تواند یک سخنرانی در مورد مکانی خاص یا موضوع مشابه دیگر باشد. بنابراین در این بخش تنها صدای یک گوینده وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت این بخش نیز در مقایسه با بخش‌های سوم و چهارم آزمون ساده‌تر بوده و فرصت خوبی برای پاسخگویی به تعداد زیادی از سوالات را به زبان‌آموزان متوسط رو به بالا می‌دهد.

بخش سوم آزمون لیسنینگ آیلتس

این بخش شامل یک مکالمه در قالب بحث، بین حداکثر چهار نفر است. این بحث معمولا مربوط به برخی موضوعات آموزشی یا جلسات کاری است. به عنوان مثال در این بخش یک مربی ورزش به دانش‌آموزان خود روش اجرای یک بازی یا تمرین را توضیح می‌دهد. طبیعتا افزایش تعداد گوینده‌ها در این صدای ضبط شده باعث پیچیده‌تر شدن پاسخگویی به سوالات آن می‌شود. با این حال اگر به دنبال کسب نمره ۷ و بیشتر از آن در آزمون آیلتس هستید؛ باید بتوانید بخش زیادی از سوالات این بخش را نیز پاسخ دهید.

بخش چهارم آزمون لیسنیگ آیلتس

در نهایت در بخش چهارم نیز صدای ضبط شده به یک مونولوگ در مورد برخی از موضوعات دانشگاهی اختصاص دارد. مثلا استادی در دانشگاه سخنرانی می‌کند. این بخش از نظر ساختار و پیچیدگی صحبت کردن نسبت به مونولوگ قبلی پیچیده‌تر است. پاسخ‌گویی به بخش مهمی از سوالات این بخش به شما کمک می‌کند تا به گرفتن نمره ۸ و بالاتر در لیسنینگ آزمون آیلتس امیدوار باشید.

نکته نهایی اینکه در آزمون کاغذی آیلتس ۱۰ دقیقه و در آزمون کامپیوتری ۲۰ دقیقه اضافی برای وارد کردن پاسخ سوالات در برگه آزمون یا رابط کاربری آزمون در کامپیوتر اختصاص می‌دهند. همچنین در این زمینه بسیار مهم است که علاوه بر مهارت زبانی کافی، نحوه تست زدن لیسنینگ آیلتس را بدانید. برای این هدف شرکت در دوره ليسنينگ آيلتس می‌تواند کمک‌کننده باشد.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

در بخش قبلی با ساختار کلی چهار بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آشنا شدیم. در این بخش می‌خواهیم با نوع سوالات مطرح شده در این آزمون آشنا شویم. 

چند گزینه‌ای

در این مدل یک سوال با سه گزینه پاسخ احتمالی به شما داده خواهد شد. سوال می‌تواند در ابتدا یا بین یک جمله باشد. در نهایت شما باید یکی از گزینه‌های A، B یا C را به عنوان پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

همچنین در نوع دیگری از سوالات چند گزینه‌ای، گاهی اوقات یک لیست طولانی از پاسخ‌های ممکن به شما داده می‌شود. سپس از شما می‌خواهند که بیش از یک پاسخ را انتخاب کنید. در چنین سوالاتی باید دستورالعمل‌های داده شده را با دقت بخوانید.

هدف کلی از سوالات چند گزینه‌ای سنجش توانایی درک نکات اصلی پوشش داده شده در صدای پخش شده است.

تطبیقی

در این نوع سوالات لیستی از گزینه‌ها در برگه سوال آورده می‌شود. سپس شما باید این گزینه‌ها را با لیست موارد پخش شده مطابقت دهید. سپس باید حرف صحیح (A, B, C, D) را در پاسخنامه وارد کنید.

مهارت ارزیابی شده در این مدل سوالات توانایی شناسایی ارتباط بین حقایق با توجه به صدای ضبط شده است.

برچسب‌گذاری نقشه، پلان یا نمودار

در این مدل سوالات، یک نمودار، نقشه یا طرح دارای برچسب در برگه سؤال وجود خواهد داشت. شما باید آن برچسب ها را به یکی از روش‌های زیر تکمیل کنید:

  • پاسخ را از لیست گزینه‌ها انتخاب کنید.
  • کلمات مناسب را با توجه به صدای ضبط شده انتخاب کنید.

مهارت ارزیابی شده در این نوع سوالات توانایی درک توضیحات یک تصویر (نقشه، پلان یا نمودار) و ارتباط آن با نمایش بصری آن در برگه سوال است.

فرم، جدول، فلوچارت، یادداشت یا تکمیل خلاصه

در این مدل سوال باید جاهای خالی ارائه شده در فرم، جدول، فلوچارت، یادداشت یا خلاصه را بر اساس صدای ضبط شده پر کنید. در این مدل یا باید پاسخ خود را از لیست گزینه‌های ارائه شده در سوال انتخاب کنید؛ یا کلمات گم شده را از فایل صوتی انتخاب کنید. نکته مهم اینکه در صورت انتخاب از فایل صوتی، لازم نیست کلمات را تغییر دهید؛ و آنها را همان‌طور که هست بنویسید.

در این بخش نیز مهارت ارزیابی شده، توانایی درک نکات اصلی پوشش داده شده در صدای ضبط شده است.

تکمیل جمله

در این مدل مجموعه‌ای از جملات وجود خواهد داشت؛ که اطلاعات مهم ارائه شده در صدای ضبط شده را خلاصه می‌کند. شما باید با استفاده از اطلاعات ارائه شده در صدای ضبط شده، جای خالی موجود در هر جمله را پر کنید. در این زمینه نیز باید قبل از یادداشت کردن پاسخ‌ها، دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید.

مهم‌ترین مهارت ارزیابی شده در این بخش توانایی تجزیه و تحلیل ایده اصلی متن شنیداری و شناسایی اطلاعات مهم از فایل صوتی است.

پاسخ‌های کوتاه

در این نوع سوال، قرار است با کمک اطلاعات فایل صوتی، سوال داده شده را بخوانید و پاسخ کوتاهی به آن بدهید. همچنین گاهی ممکن است از شما خواسته شود که دو یا سه پاسخ متفاوت برای یک سوال بنویسید. در این مدل سوالات نیز حتما دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید. به عنوان مثال گاهی ممکن است پاسخ در یک یا دو کلمه یا گاهی ممکن است پاسخ بیش از یک کلمه یا عدد باشد.

مهارت ارزیابی شده در این بخش نیز توانایی تجزیه و تحلیل ایده اصلی متن شنیداری و شناسایی اطلاعات مهم در صدای ضبط شده است.

نحوه تست زدن لیسنینگ آیلتس

  • شما باید انجام کارها به صورت هم‌زمان را تمرین کنید. یعنی بتوانید سوال را بخوانید؛ به صدای ضبط شده گوش دهید؛ و پاسخ را یادداشت کنید. همچنین مراقب املای صحیح کلمات باشید. چراکه اگر املای آن اشتباه باشد؛ نمره را از دست خواهید داد.
  • وقت را تلف نکنید. اگر شانس یافتن پاسخی را از دست دادید؛ به سؤال بعدی بروید. چون معمولا در غیر این صورت پاسخ سوال بعدی را نیز از دست خواهید داد.
  • برای بهبود مهارت خود می‌توانید با کار بر روی نمونه سوالاتی که بر اساس فرمت آزمون آیلتس ساخته شده شروع کنید. همچنین می‌توانید مستقیما آزمون‌های آزمایشی لیسنینگ آیلتس را امتحان کنید؛ و آمادگی خود را برای آزمون تقویت کنید.

چند ویژگی مهم در مورد سوالات لیسنینگ

برای کسب نمره ۷ و بیشتر در لیسنینگ آیلتس، باید بدانید که از شما چه انتظاری می‌رود. اطلاعات زیر به شما کمک می کند تا بفهمید دقیقا چه چیزی از شما خواسته می‌شود. در این بخش به بررسی این موارد به‌طور خلاصه پرداخته‌ایم.

  • آزمون لیسنینگ آیلتس حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • در کل ۴۰ سوال وجود دارد.؛ و هر سوال دارای ۱ نمره است.
  • آزمون به ۴ قسمت تقسیم می‌شود. با پیش رفتن در آزمون، سوالات به تدریج سخت‌تر می‌شوند.
  • زمان‌بندی کلید موفقیت در لیسنینگ آزمون آیلتس است. در هر قسمت قبل از شروع پخش صدا وقت خواهید داشت که به سؤالات نگاه کنید. همچنین در پایان پخش صدا نیز زمان خواهید داشت تا پاسخ‌های خود را بررسی کنید.
  • در نهایت ۱۰ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود؛ تا پاسخ‌های خود را در پاسخنامه منتقل کنید.

محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس

شما می توانید نمره بخش لیسنیگ آیلتس خود را با شمارش پاسخ‌های صحیح خود از ۴۰ سوال موجود، بر اساس لیست زیر محاسبه کنید.

  • ۱۸ تا ۲۲ پاسخ صحیح نمره ۵.۵
  • ۲۳ تا ۲۵ پاسخ صحیح نمره ۶
  • ۲۶ تا ۲۹ پاسخ صحیح نمره ۶.۵
  • ۳۰ یا ۳۱ پاسخ صحیح نمره ۷
  • ۳۲ تا ۳۴ پاسخ صحیح نمره ۷.۵
  • ۳۵ یا ۳۶ پاسخ صحیح نمره ۸
  • ۳۷ یا ۳۸ پاسخ صحیح نمره ۸.۵
  • ۳۹ یا ۴۰ پاسخ صحیح نمره ۹

رازه‌های موفقیت در لیسنینگ آیلتس

در بخش نهایی این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوامل موفقیت در آزمون لیسنینگ آیلتس پرداخته‌ایم.

با طیف وسیعی از لهجه‌ها آشنا شوید

آزمون لیسنینگ آیلتس دارای طیف وسیعی از لهجه‌ها خواهد بود؛ تا ماهیت بین‌المللی زبان انگلیسی را منعکس کند. بنابراین باید با گوش دادن به لهجه‌های مختلف از کشورهای انگلیسی زبان عادت کنید.

بنابراین به جای اینکه فقط به بی‌بی‌سی گوش دهید؛ می‌توانید ایستگاه‌های رادیویی کشورهای دیگر مثل استرالیا، نیوزیلند، کانادا یا آمریکا را را امتحان کنید. همچنین می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی سایر کشورهای مختلف انگلیسی زبان را تماشا نمایید.

در طول آزمون لیسنینگ آیلتس متمرکز باشید

ممکن است دشوار باشد؛ اما اگر می‌خواهید نمره ۷ یا بالاتر را کسب کنید؛ تمرکز در این بخش از آزمون بسیار مهم است. برای بهبود تمرکز باید گوش دادن فعال را تمرین کنید. این ویژگی شامل تعیین وظایف کوچک در هنگام تمرین و در واقع انجام کاری در هنگام گوش دادن است. درست مانند آنچه در آزمون با آن روبه‌رو خواهید شد.

دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید

این موضوع به ویژه در مورد محدودیت کلمات صدق می‌کند. مثلا اگر سوال می‌گوید پاسخ بیشتر از سه کلمه نباشد؛ شما نمی‌توانید بیشتر از آن بنویسید. در واقع اگر پاسخ شما چهار کلمه‌ای باشد؛ در هر صورت نادرست محسوب می‌شود.

با انواع مختلف سوال آشنا شوید

با انجام این کار دقیقا می‌دانید روز آزمون چه رخ خواهد داد؛ و چگونه به انواع سؤالاتی که به شما داده می‌شود باید واکنش نشان دهید.

 هر آزمون لیسنینگ را یک بار تمرین کنید.

بسیاری از معلمان به زبان‌آموزان اجازه می‌دهند ۳ یا ۴ بار به یک قطعه ضبط شده گوش دهند. با این حال توصیه می‌کنیم تست‌های آزمایشی را تا جای ممکن در شرایط امتحانی تمرین کنید. یعنی فقط یک بار به آنها گوش کنید.

در نهایت شرکت در یک دوره ielt تخصصی برای بهبود مهارت‌های لیسنیگ، مهم‌ترین و بهترین کاری است که برای تقویت این مهارت می‌توان انجام داد.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *