تصویر شاخص
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

اسپیکینگ آیلتس چیست؟ راهنمای آزمون IELTS Speaking

اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking) یکی از بخش‌های چهارگانه آزمون زبان انگلیسی آیلتس است؛ که مهارت فرد را در زمینه صحبت کردن به این زبان می‌سنجد. این آزمون به صورت رو در رو با ممتحن و طی یک گفتگوی چند دقیقه‌ای انجام می‌شود. به همین دلیل نیز آمادگی ذهنی برای شرکت در این بخش از آزمون آیلتس بسیار مهم بوده و هرچه شما بیشتر بر مهارت صحبت کردن تسلط داشته باشید؛ شانس بیشتری برای موفقیت و کسب نمره مناسب از بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس خواهید داشت. بر همین اساس در اولین قدم بسیار مهم است که با جزئیات کامل درباره روش سنجش این مهارت در آیلتس اطلاعات لازم را داشته باشید. با این مقدمه در این نوشته به سراغ این مهارت رفته و به بررسی جزئیات آن پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تهیه پکیج آموزش آیلتس از مبتدی تا پیشرفته با آکادمی عالم زاده در تماس باشید.

اسپیکینگ آیلتس یکی از بخش‌های آزمون آیلتس است که برای سنجش مهارت صحبت کردن در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش، آزمون‌دهنده با یک ممتحن مواجه می‌شود و به او پرسش‌هایی دربارهٔ موضوعات مختلف می‌شود. آزمون‌دهنده باید به طور کامل و موشکافانه به سوالات پاسخ دهد و مهارتهای مختلف زبانی از جمله واژگان، گرامر، تلفظ و ساختارهای جملات را نشان دهد. این بخش از آزمون دارای چهار بخش است و به طور کلی طی چهارده دقیقه برگزار می‌شود.

آزمون اسپیکینگ آیلتس چیست؟

آزمون اسپیکینگ آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس به‌طور کلی سطح درک زبان و همچنین عبارات نوشتاری و شفاهی شما را ارزیابی می‌کند. به‌طور تخصصی بخش اسپیکینگ این آزمون توانایی شما را در صحبت کردن و گفتگو می‌سنجد. این بخش با حضور ممتحن برگزار می‌شود. در نتیجه از این نظر با سایر آزمون‌های رسمی انگلیسی مانند TOEIC و TOEFL متفاوت است.

شما در طول آزمون اسپیکینگ به سوالات یک ممتحن معتبر پاسخ می‌دهید. همین‌طور یک مکالمه برنامه‌ریزی شده با او خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که در این گفتگو شما آن فردی هستید که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین طبیعتا بیشتر از ممتحن صحبت خواهید کرد؛ زیرا ممتحن عمدتا برای گوش دادن به شما حضور دارد. به‌طور کلی برای برای کسب نمره خوب در آزمون اسپیکینگ باید مهارت‌های زبانی خاصی را کسب کنید. علاوه بر این برای لهجه و تلفظ مناسب خود نیز در این آزمون امتیاز کسب خواهید کرد. در بخش‌های بعدی به‌طور دقیق‌تر درباره این موارد صحبت خواهیم کرد.

ساختار و بخش‌های آزمون اسپیکینگ در آیلتس

امتحان اسپیکینگ زبان چگونه است؟ در مجموع انجام آزمون اسپیکینگ آیلتس کمتر از ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. اما همین مدت کم در صورت عدم آمادگی و ناشناخته بودن بخش‌های آن بسیار انرژی‌بر و سخت خواهد بود. بنابراین بهتر است با ساختار بخش‌های آن آشنا باشیم. آزمون اسپیکینگ در سه بخش یا پارت انجام می‌شود. 

بخش اول آزمون اسپیکینگ در آیلتس

بخش اول این آزمون مانند یک مصاحبه شخصی است. این قسمت حدود ۴ الی ۵ دقیقه طول می‌کشد. در این بخش شما در پاسخ به سوالات ممتحن خود را معرفی کرده و در مورد موضوعات مرتبط با زندگی و تجربیات خود صحبت خواهید کرد. این تعامل را به عنوان گفتگوهای کوتاه در نظر بگیرید. از نظر فرم و نوع سوالات، این سوالات اغلب شامل مواردی است که معمولا در ملاقات اول با سایر اشخاص رد و بدل می‌کنید.

بخش دوم آزمون اسپیکینگ در آیلتس

بخش دوم اسپیکینگ آیلتس طولانی‌ترین بخش آن است. در این بخش یک سوال در مورد یک موضوع و چند نکته فرعی که باید در صحبت خود مطرح کنید، به شما داده می‌شود. پس از آن شما یک دقیقه برای آماده کردن پاسخ فرصت خواهید داشت. در نهایت هدف این است که شما حدود ۲ دقیقه درباره موضوع خواسته شده صحبت کنید. پس از آن نیز هنگامی که سخنرانی کوتاه خود را به پایان می‌رسانید؛ ممتحن معمولا از شما چند سوال مرتبط با موضوع می‌پرسد.

بخش سوم آزمون اسپیکینگ در آیلتس

در قسمت پایانی یا بخش سوم این آزمون نیز درباره مضوع مطرح شده در بخش دوم، با ممتحن گفتگو خواهید کرد. این بخش نیز مانند بخش اول حالت یک بحث دو طرفه دارد. البته سوالات از بخش یک پیچیده‌تر و تخصصی‌تر هستند. در واقع تلاش ممتحن در این بخش این است که نظرات تحلیلی شما را دریافت کند. به عنوان مثال اگر بخش دوم آزمون «توصیف یک خاطره بد در دوران کودکی» بوده است؛ در این بخش متحن می‌تواند بپرسد که «چه کارهای مهمی هستند که والدین برای رخ ندادن خاطرات بد در کودکان باید انجام دهند؟». در واقع در اینجا موضوع رخ ندادن خاطرات بد متصل‌کننده این دو بخش است.

ساختار و بخش_های آزمون اسپیکینگ در آیلتس

زمانبندی اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking)

  1. بخش اول (معرفی و مصاحبه): در این بخش، ممتحن به طور کلی در مورد مواردی مثل نام، مکان تولد، شغل و سوالات مشابه سایر موارد سوال می‌کند. این بخش تقریباً ۴-۵ دقیقه طول می‌کشد.
  2. بخش دوم (توصیف یک موضوع عمومی): در این بخش، آزمون‌دهنده از شما می‌خواهد تا به مدت ۱-۲ دقیقه در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. این موضوع معمولاً با یک کارت کشیده شده ارائه می‌شود.
  3. بخش سوم (مکالمه دربارهٔ موضوع عمومی): در این بخش، آزمون‌دهنده با شما در مورد موضوعی مشترک صحبت می‌کند و از شما خواسته می‌شود در مورد آن صحبت کنید. این بخش تقریباً ۴-۵ دقیقه طول می‌کشد.
  4. بخش چهارم (بحث دربارهٔ موضوعات تخصصی): در این بخش، شما و آزمون‌دهنده دربارهٔ موضوعات تخصصی مختلفی صحبت می‌کنید. این بخش تقریباً ۴-۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

بنابراین، مجموع زمان بخش Speaking آزمون آیلتس حدوداً ۱۱-۱۴ دقیقه است.

معیارهای نمره‌دهی در اسپیکینگ آیلتس

در نهایت ممتحنین خبره، صحبت کردن شما را ارزیابی می‌کنند. همچنین مصاحبه شما ضبط و گاهی بعدا ارزیابی خواهد شد. به ممتحنانی که به صدای ضبط شده شما گوش می‌دهند؛ معیارهای امتیازدهی داده شده است. نمره اسپیکینگ آیلتس نیز مانند سایر بخش‌ها بین ۰ تا ۹ است. برای افزایش شانس خود برای کسب حداکثر امتیاز در این بخش، مهم است که معیارهای تعیین‌کننده امتیاز خود را بدانید. در ادامه برای کمک به درک بهتر ساختار نمره‌دهی در آزمون اسپیکینگ آیلتس نگاهی به هر معیار می‌اندازیم.

روانی و انسجام

تسلط بر روانی و انسجام، به معنای اندازه‌گیری توانایی شما برای برقراری ارتباط منطقی، واضح و بدون مشکل در زبان انگلیسی است. به عبارت دیگر این جنبه از آزمون، مهارت و اعتماد به نفس کلی شما را در مقایسه با به یک فرد با زبان مادری انگلیسی می‌سنجد. در حالی که این نکته می‌تواند کمی ترسناک به نظر برسد؛ اما در عمل تنها یک معیار نمره‌دهی است. همچنین ما در دوره اسپيكينگ آيلتس به موضوع تسلط بر روانی و انسجام اسپیکینگ دانشجویان نیز پرداخته‌ایم.

دایره واژگانی

این معیار توانایی شما را در استفاده موثر از کلمات می‌سنجد. به عبارت دیگر این معیار تسلط شما بر واژگان گفتاری انگلیسی را بررسی می‌کند. برای به دست آوردن امتیاز مناسب بر اساس این معیار، استفاده صحیح از کلمات در متن و ساختن جملات بامعنی مهم است. همچنین استفاده از دایره واژگانی شما فقط در سطح کلمات منفرد آزمایش نمی‌شود؛ بلکه در سطح اصطلاحات و عبارات نیز بررسی می‌گردد. در این مورد نیز استفاده از یک دوره ielt معتبر و همچنین منابع معتبر لغات پر کاربرد می‌تواند بسیار موثر باشد.

تسلط بر گرامر

برای کسب امتیاز خوب در معیار گرامر، نه‌تنها باید استفاده دقیقی از گرامر داشته باشید؛ بلکه باید از گرامرهای متنوع و در عین حال طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال اینکه تنها از زمان‌های حال و گذشته ساده استفاده کنید؛ با وجود دقت بالا، موجب بالا رفتن امتیار شما در این بخش نمی‌شود. بلکه باید نشان دهید که می‌توانید از گرامرهای پیچیده‌تر نیز، البته در جای درست و به همان دقت گرامرهای ساده استفاده کنید.

تلفظ

ممتحن این آزمون تلفظ شما را نیز می‌سنجد. به خاطر داشته باشید که تلفظ چیزی بیش از بیان صحیح کلمات  منفرد است. چراکه بسیاری از افراد اغلب در سطح جمله، مشکلات تلفظی بزرگ‌تری دارند. این مشکلات زمانی رخ می‌دهند که زبان‌آموز احساسی نسبت به ریتم‌های بومی زبان انگلیسی یا الگوهای لحن صدا در این زبان ندارد. البته متاسفانه هیچ راه حل آسانی برای این سبک از مشکلات تلفظ وجود ندارد. اما به‌طور کلی بهترین راه برای بهبود آن، استفاده از زبان انگلیسی در زندگی روزمره است.

همچنین اگر نمی‌توانید به‌طور منظم از انگلیسی استفاده کنید؛ گوش دادن به صدای انگلیسی‌زبانان می‌تواند مفید باشد. این صداها می‌تواند هرچیزی باشد. از پادکست‌ها گرفته تا رادیو و تلویزیون و…. در این مسیر گه‌گاه صدا را متوقف کنید؛ و سعی کنید که جملات را دقیقا به همان شیوه گوینده تلفظ کنید. همچنین سعی کنید لحن گوینده، مثلا افزایش یا کاهش تن صدا را کپی کنید. از سویی بکوشید نحوه افزایش سرعت، کاهش سرعت و مکث گوینده را نیز در طول جملات کپی کنید. حتی در موارد پیشرفته‌تر سعی کنید احساسات گوینده را تقلید کنید. ممکن است انجام این تمرین کمی احمقانه به نظر برسد؛ اما این در واقع نشانه این است که شما آن را به درستی انجام می‌دهید. با انجام این تمرینات و با گذشت زمان، توانایی گوش خود را برای شنیدن صداهای انگلیسی و بازتولید آنها با دقت بیشتری توسعه می‌دهید.

در نهایت این ۵ نکته را نیز در نظر داشته باشید:

  • برای به دست آوردن امتیاز کامل یا ۹ در هریک از معیارها، باید تسلط بر طیف کاملی از مهارت‌های مربوط به آن حوزه امتیازدهی را نشان دهید.
  • اگر در هرکدام از معیارهای امتیازدهی خطاهای انگشت شماری مرتکب شوید؛ همچنان شانس گرفتن نمره ۸ را دارید.
  • تردید بیش از حد و اشتباهات زیاد، امتیاز شما را به نمره ۷ در برخی از معیارها کاهش می‌دهد.
  • اگر در آزمون حاضر شوید و بتوانید حداقل کمی صحبت کنید؛ حداقل نمره‌ای که کسب می‌کنید ۲ است.
  • در نهایت فقط در صورت عدم حضور در آزمون اسپیکینگ نمره صفر دریافت می‌کنید.

عوامل موثر در نمره دهی بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس

عوامل مختلفی در نمره‌دهی بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس تأثیرگذار هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. روان بودن و پیوستگی در مکالمه با ممتحن.
  2. داشتن دایره واژگان گسترده و متنوع.
  3. استفاده صحیح از ساختارهای گرامری و جملات پیچیده.
  4. داشتن تلفظ صحیح و قابل فهم.
  5. توانایی پاسخگویی به سوالات با دقت و کامل.
  6. ارائهٔ ایده‌ها و اطلاعات منطقی و مرتبط با موضوعات مطرح شده.
  7. استفاده از اصطلاحات و عبارات مناسب و تنوع در زمان مکالمه.
  8. ارائهٔ نظرات شخصی و توانایی دفاع از آنها با دلایل معقول.
  9. مهارت در ایجاد فضای مکالمه مودبانه و دوستانه با ممتحن.

این عوامل همه در تعیین نمرهٔ بخش اسپیکینگ تأثیرگذار هستند و می‌توانند به بهبود عملکرد و کسب نمرهٔ بهتر کمک کنند.

موضوعات بخش اول اسپیکینگ آیلتس

بخش اول معمولا ۴-۵ دقیقه طول می‌کشد. در این بخش از شما سوالات کلی در مورد خودتان، موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، مطالعات و علایق پرسیده می‌شود. در ادامه چند مثال از سوالات معمول این بخش آورده شده است.

سوال: محل تولد شما کجاست؟

پاسخ: من در ایران متولد شدم. در شهر کرج که نزدیک تهران، پایتخت ایران است.

سوال: آیا تفریحات مناسبی برای انجام دادن در شهر شما وجود دارد؟

پاسخ: تقریبا بله. مثلا طبیعت اطراف تهران برای کوهنوردی خوب است. همچنین زندگی شبانه در کرج رونق دارد؛ و رستوران‌ها و فروشگاه‌های زیادی در طول شب فعال هستند.

سوال: در حال حاضر مشغول تحصیل هستید؟

پاسخ: من در دانشگاه فیزیک می‌خوانم. این دوره در سطح کارشناسی و چهار ساله است. من آن را سال پیش شروع کردم؛ بنابراین سه سال دیگر برای اتمام آن فرصت دارم. من معمولا از مباحث فیزیک خیلی از آن لذت می‌برم.

سوال: شغل شما چیست؟

پاسخ: من در حال حاضر به عنوان مدیر دفتر در یک شرکت بازاریابی بزرگ کار می‌کنم. الان حدود پنج سال است که در این کار هستم. معمولا وظیفه من کار کردن با یک کسب‌وکار خاص است؛ تا از طریق استراتژی‌های بازاریابی مختلف، فروش آنها را بهبود بخشم.

سوال: آیا در این شغل باید با افراد دیگر کار کنید؟

پاسخ: تقریبا همیشه. آنجا یک دفتر بزرگ است؛ و همه ما باید به عنوان یک تیم کار کنیم. من همکارانی دارم که باید با آنها ارتباط برقرار کنم. مثلا طراحان گرافیک و همچنین نویسندگان محتوا که زیر نظر من کار می‌کنند.

سوال: دوست دارید در اوقات فراغت خود چه کار کنید؟

پاسخ: من ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهم. بیشتر فوتبال بازی می‌کنم. اغلب به‌طور منظم در روزهای چهارشنبه صبح و یکشنبه بعدازظهر در یک تیم محلی. همچنین در صورت امکان تنیس و اسکواش بازی می‌کنم. البته هر هفته برای این بازی‌ها وقت ندارم. در واقع از آنجایی که در حال حاضر خیلی سخت کار می‌کنم؛ متاسفانه وقت آزاد زیادی ندارم.

سوال: آیا فعالیت‌های اوقات فراغت شما از دوران کودکی تغییر کرده است؟

پاسخ: زمانی که جوان بودم هم عاشق فوتبال بازی کردن بودم. مثلا در مدرسه زیاد بازی می‌کردم. البته من تمام کارهای دیگری را که بچه‌ها دوست داشتند را هم انجام می‌دادم. مثلا دوچرخه‌سواری بعد از مدرسه و کارهای مشابه دیگر.

موضوعات بخش دوم اسپیکینگ آیلتس

بخش دوم ۳ الی ۴ دقیقه طول می‌کشد. همچنین قبل از صحبت کردن یک دقیقه فرصت دارید تا موضوع را آماده کنید. سپس ممتحن برای اتمام این بخش از آزمون یک یا دو سوال در مورد همان موضوع می‌پرسد. سطح این سوالات مانند مثال‌های زیر است:

سوال: تصمیم مهمی که در زندگی خود گرفته اید را شرح دهید.

در پاسخ باید بگویید: تصمیم چه بود. چه انتخاب‌های دیگری در دسترس شما بود. چرا این تصمیم گرفته شد. آیا فکر می‌کنید تصمیم خوبی بود؟

پاسخ: تصمیم واقعا مهمی که اخیرا گرفته‌ام، مهاجرت به خارج از کشور است. به همین دلیل است که اکنون اینجا هستم و با شما صحبت می‌کنم. تا امروز هیچ‌کس از اعضای خانواده من فرصت انجام این کار را نداشته‌اند. پیش از این والدین من علاقه داشتند که من بعد از فارغ‌التحصیلی در کسب‌وکار خانوادگی خودمان کار کنم. اما من فکر می‌کنم باید کارهای بزرگ‌تری انجام دهم. من می‌خواهم کسب‌وکار شخصی خودم را در خارج از ایران راه بیندازم؛ تا بتوانم محصولات شرکت خود را به خریدارانی در سراسر جهان بفروشم. در مورد اینکه آیا این تصمیم درست بوده یا نه، من کاملا مطمئن هستم که این تصمیم درست بوده است. البته دیگر نمی‌توانم نظرم را هم تغییر دهم؛ زیرا مقدمات این کار را انجام داده و هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت کرده‌ام. من تمام تلاشم را می‌کنم تا در این راه موفق باشم؛ و با توانایی بیشتری به کشورم بازگردم.

موضوعات بخش سوم اسپیکینگ آیلتس

قسمت سوم نیز ۴ الی ۵ دقیقه طول می‌کشد. در این بخش سؤالات بیشتری در ارتباط با موضوع مطرح شده در قسمت دوم پرسیده می‌شود. این سؤالات به شما امکان می‌دهد؛ در مورد ایده‌ها و موضوعات انتزاعی بیشتری بحث کنید. در ادامه مثالی علمی در زمینه می‌آوریم.

به نظر شما آیا می‌توان روش‌های تصمیم‌گیری صحیح را آموزش داد؟

پاسخ: در تئوری اگر به یک کتابفروشی سر بزنید؛ کتاب‌های خودیاری زیادی خواهید دید که ادعا می‌کنند روش‌های تصمیم‌گیری را آموزش می‌دهند. اما من مطمئن نیستم که آنها موثر باشند. من فکر می‌کنم این موضوع بستگی به نوع تصمیم شما دارد. مثلا اگر تصمیم‌گیری درباره استراتژی تجاری است؛ من مطمئن هستم که برخی از تصمیمات بهتر از سایرین هستند؛ و مدارس کسب‌وکار روش یافتن آن را آموزش می‌دهند. اما اگر تصمیم‌گیری درباره یک موضوع اخلاقی است؛ مطمئن نیستم که کسی بتواند ادعا کند که تصمیم درست را می‌داند. در نتیجه آموزش آن نیز ممکن نیست.

در آزمون آیلتس چطور در زمان محدود به تمام سوالات Cue Card پاسخ دهیم؟

برای پاسخ به تمام سوالات Cue Card در زمان محدود، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. برنامه‌ریزی مسبق: پیش از آزمون، به طور دقیق زمان بندی کنید و برای هر سوال مدت زمان مشخصی را در نظر بگیرید.
  2. تمرین و آمادگی: با تمرین مکرر، به سوالات متنوع پاسخ دهید و زمانبندی خود را بهبود بخشید.
  3. ایجاد ساختار: برای هر سوال یک ساختار پیش‌فرض تعیین کنید که به شما کمک کند تا پاسخ خود را به صورت منطقی و سازمان‌یافته ارائه دهید.
  4. تمرکز بر اصل موضوع: به سوال مطرح شده تمرکز کنید و از وارد شدن به مسائل جانبی خودداری کنید.
  5. کوتاه کردن زمان پاسخ: سعی کنید پاسخ خود را به صورت مختصر و مفید ارائه دهید تا بتوانید به تمام سوالات پاسخ دهید.
  6. تمرین با زمانبندی: با استفاده از تمرین‌های زمانبندی، مهارت خود را در ارائه پاسخ در زمان محدود تقویت کنید.

با رعایت این نکات و تمرین مداوم، می‌توانید به بهترین شکل ممکن به تمام سوالات Cue Card پاسخ دهید.

لهجه فرد ممتحن در اسپیکینگ آزمون آیلتس

لهجه فرد ممتحن در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس معمولاً به لهجه استاندارد بین‌المللی انگلیسی نزدیک است. این به این معناست که ممتحن به طور کلی از لهجه‌ای استفاده می‌کند که در اکثر نقاط جهان، به عنوان لهجهٔ استاندارد و قابل فهم شناخته می‌شود. با این حال، برخی ممتحنان ممکن است از لهجهٔ بومی خود یا لهجهٔ منطقه‌ای خاصی استفاده کنند. اما در کل، این لهجه ممتحن برای ارتباط بهتر و فهم بهتر مکالمات شما با شما در زمان آزمون اسپیکینگ انتخاب می‌شود.

چه کسانی بهترین نمره را در آزمون آیلتس کسب می‌کنند؟

افرادی که بهترین نمره در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس کسب می‌کنند، معمولاً از مهارت‌های زبانی و ارتباطی برجسته‌ای برخوردارند. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  1. داشتن دایره واژگان گسترده و متنوع که امکان استفاده از واژگان مناسب در مکالمه را فراهم می‌کند.
  2. استفاده از ساختارهای گرامری صحیح و منطقی که به پیوستگی مکالمه کمک می‌کند.
  3. داشتن تلفظ صحیح و قابل فهم که ارتباط موثر با مخاطب را تسهیل می‌کند.
  4. توانایی پاسخگویی به سوالات با دقت، کاملیت و به صورت موشکافانه.
  5. ارائهٔ ایده‌ها و نظرات منطقی و مرتبط با موضوعات مطرح شده در سوالات.
  6. استفاده از اصطلاحات و عبارات مناسب و تنوع در زمان مکالمه.
  7. توانایی برقراری ارتباط موثر با ممتحن و پاسخ به سوالات و اعلام نظرات با اعتماد به نفس.
  8. حفظ آرامش و تمرکز در هنگام مکالمه حتی در شرایط استرس‌زا.
  9. استفاده از تکنیک‌های موثر برای ایجاد ساختار مکالمه و جلب توجه ممتحن.

این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کند تا بهترین عملکرد ممکن را در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس از خود نشان دهند.

در نهایت امیدواریم با خواندن این مقاله درک دقیق‌تری از مسیر پیش رو در آزمون اسپیکینگ آیلتس داشته باشید.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *