آزمون زبان mhle

تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان، نیازمند داشتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی است. بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی در خارج از کشور را داشته و برای دانشگاه خاصی اپلای کرده‌اند، با اهمیت این مرحله حیاتی آشنا هستند.


با این حال آزمون زبان انگلیسی، تنها مختص به تحصیل در خارج از کشور نبوده و دو وزارت معروف ایران، یعنی «وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی» و همچنین «وزارت علوم و تحقیقات و فناوری» برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل کشور، آزمون زبان انگلیسی برگزار می‌کنند.


یکی از این آزمون‌های معتبر زبان که در داخل کشور ایران برگزار می‌شود، آزمون زبان mhle یا آزمون زبان وزارت بهداشت است که متصدی اصلی آن سازمان سنجش است. این آزمون نیز مانند انواع آزمون‌های دوره ept، دوره msrt، tolimo، utept، و... مهارت‌های مختلف زبان آموزان و داوطلبان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

آزمون زبان mhle

آزمون زبان وزارت بهداشت چیست؟


آزمون زبان mhle در واقع مخفف عبارت Ministry of Health Language Examination، یکی از آزمون‌های استاندارد ایران است. مدرک این آزمون، به منظور تاییدی بر سطح زبان انگلیسی تخصصی مورد نیاز برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است.



آزمون mhle وزارت بهداشت برای چه کسانی مناسب است؟


تمامی دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور باید در این آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را در آن کسب کنند.


همچنین اگر کسی بخواهد از بورسیه‌های رسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور استفاده کند، اخذ این مدرک زبان برای او الزامی و کارآمد است.


آزمون زبان وزارت بهداشت

کاربرد آزمون زبان mhle


نمره قبولی آزمون mhle در تمامی دانشگاه‌های پزشکی معتبر ایران پذیرفته و مورد تایید است. درواقع مدرکی که از این آزمون کسب می‌کنید، در زمان مصاحبه مقطع دکترا و قبل از برگزاری آزمون دکترا، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید تایید شود.


این آزمون هر دو ماه یکبار برگزار شده و در نهایت، مدرک آن دو سال اعتبار دارد. یعنی شما پس از قبولی در این آزمون، تا دو سال فرصت دارید که برای شرکت در آزمون تخصصی پزشکی اقدام کنید.


آزمون زبان وزارت بهداشت به دو روش کاغذی و اینترنتی برگزار می‌شود؛ در آزمون اینترنتی، آزمون‌دهنده می‌تواند فایل صوتی بخش Listening را چندین بار شنیده و یا سوالات بخش‌های مختلف را با ترتیبی که دوست دارد، جواب دهد.


در مقابل اما در آزمون کاغذی، امکان شنیدن فایل صوتی، تنها یک مرتبه قابل انجام است و سوالات باید با ترتیب مشخص‌شده پاسخ داده شوند.




«به یاد داشته باشید که مدرک زبان mhle، فاقد اعتبار بین‌المللی بوده و دانشگاه‌های خارج از کشور آن را پذیرش نخواهند کرد.»



ساختار mhle exam


هر کدام از آزمون‌های زبان انگلیسی که در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شوند، ساختاری منحصربه‌فرد و ویژه دارند.

ساختار ازمون mhle نیز به عنوان آزمون زبان وزارت بهداشت، به‌گونه‌ای است که در آن به بررسی مهارت‌های مختلف زبان داوطلبان در 3 بخش اصلی شامل reading، structure و listening پرداخته می‌شود.

داوطلبان باید در مدت 85 دقیقه به 30 سوال بخش listening یا شنیداری، 20 سوال بخش structure یا ساختار و 30 سوال بخش Gramar یا قواعد و بخش Reading comprehension و همچنین 20 سوال بخش Vocabulary پاسخ بدهند.

به طورکلی، این آزمون صد سوال چهارگزینه‌ای دارد که پاسخ اشتباه شما نمره منفی در پر نخواهد داشت. این صد سوال را می‌توان در دسته‌بندی‌های یزر قرار داد.




  • 30 سوال در بخش شنیداری

  • 40 سوال در بخش واژگان، ساختار و دستور زبان

  • 30 سوال در بخش درک مطلب


ساختار آزمون

1. بخش شنیداری (listening)


در این بخش، چندین مکالمه انگلیسی با لهجه آمریکایی برای آزمون‌دهندگان پخش می‌شود. داوطلب باید به دقت مکالمه را شنیده، میان مکالمه و سوالات چهارگزینه‌ای ارتباط برقرار کرده و در نهایت با توجه به شنیده‌های خود، به سوالات چهارگزینه‌ای پاسخ دهد.




«البته پس از هر مکالمه، مکثی کوتاه برای پاسخ به سوالات وجود خواهد داشت.»



به یاد داشته باشید که در ابتدا، سوالات ساده بوده و شما باید با توجه به صدایی که پخش می‌شود، پاسخ یک کلمه‌ای نهفته در آن را پیدا کنید. با گذشت زمان و به مرور، آزمون حالت سخت‌تری به خود می‌گیرد؛ به طوری که در مراحل بعدی باید به مکالمه طولانی بین دو نفر گوش داده و از میان آن‌ها، پاسخ سوالات را استنباط کنید.



2. سوالات مربوط به Vocabulary


در حوزه واژگان، 20 سوال از شما پرسیده می‌شود. این کلمات در زمینه‌های مختلفی از جمله لغات عمومی، اقتصادی، هنری، پزشکی و محیط زیست است. برای اینکه بتوانید نمره بالاتری در این بخش کسب کنید، لازم است تا نسبت به معنای مختلف یک کلمه تسلط کافی داشته باشید.



3. سوالات مربوط به Grammar


در قسمت سوالات گرامر، شما باید به 20 سوال طرح شده، پاسخ دهید. سوالات در زمینه‌های مختلفی هستند که یک دسته شامل عبارات جای خالی بوده و دیگری پیدا کردن جایگاه اشتباه یک کلمه است. این بخش در صورتی که متوسطی در زبان داشته باشید، نسبتا ساده است.


سوالات گرامر آزمون زبان mhle

4. سوالات مربوط به comprehension


در این قسمت هم باید 4 متن بلند به زبان انگلیسی را بخوانید. این متن‌ها آکادمیک بوده و در حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی مطرح شده‌اند. از این متن‌ها 30 سوال مطرح می‌شود که پاسخ دادن به هرکدام نمره شما را بیشتر می‌کند.



مهارت‌های مورد نیاز برای آزمون زبان وزارت بهداشت


مهارت‌هایی که برای ازمون زبان mhle (آزمون زبان وزارت بهداشت) و آزمون‌های مشابه دیگر باید به آن‌ها تسلط داشته باشیم، عبارتند از:




  • خواندن

  • دستور زبان

  • تسلط بر واژگان

  • گوش دادن و درک موضوع


برای مهارت شنیداری، باید تا جای ممکن، گوش‌تان را به شنیدن زبان انگلیسی عادت دهید. گوش دادن به پادکست‌ انگلیسی، دیدن فیلم‌های انگلیسی‌زبان و همچنین شنیدن آهنگ‌هایی با زبان انگلیسی، می‌توانند به میزان زیادی در تقویت این مهارت به شما کمک کند.




«همچنین یوتیوب منبع ارزشمندی است که با هزاران ویدیوی مکالمه، می‌تواند مفید باشد.»



برای مهارت خواندن، باید هر مطلبی به زبان انگلیسی (از مطالب وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها و روزنامه‌ها) که به دستتان می‌رسد را بخوانید. سعی کنید عبارات مهم، کلیدی و واژگان بااهمیت را هایلایت کنید؛ این کار به درک مقصود و مطلب نوشته بسیار کمک کرده و سرعت خواندن شما را افزایش می‌دهد.


همچنین برای مهارت واژگان و دستور زبان، باید دایره واژگان خود را به‌مرور گسترده‌تر کنید. هر روز چند واژه جدید را بخوانید و یاد بگیرید. کلمات و عبارات مترادف را برای خودتان بنویسید. دایره واژگان وسیع، یکی از فاکتورهایی است که به شما کمک می‌کند کلمات و کاربردشان در یک متن زمینه را فهمیده و سریع‌تر مقصود نوشته یا مکالمه را درک کنید.


مهارت‌های مورد نیاز

فرق آزمون MHLE با آزمون MSRT چیست؟


آزمون MHLE شباهت‌های زیادی با آزمون‌های داخلی دیگر مانند MSRT دارد؛ اما از تفاوت‌های اساسی و قابل توجهی نیز برخوردار است.

  • این آزمون، برخلاف آزمون ام اس آر تی، توسط وزارت بهداشت برگزار شده و متولی آن نهاد پزشکی کشور است؛ درحالیکه دوره زبان msrt توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری (نهادی غیرپزشکی) برگزار می‌شود.

  • آزمون MHLE فقط برای دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی کاربرد دارد؛ درحالیکه آزمون MSRT کاربردهای بیشتری برای اکثر رشته‌های دانشگاهی دارد.

  • موضوعات و محتوای آزمون زبان دکترای وزارت بهداشت بیشتر به سؤالات و محتواهای پزشکی مربوط است؛ درحالیکه آزمون MSRT عمومی‌تر است.

  • آزمون ام اچ ال ای، دو ماه یک بار برگزار می‌شود؛ درحالیکه آزمون MSRT بیش از 10 بار در سال برگزار می‌شود.

  • این آزمون در مدت زمان 85 دقیقه برگزار می‌شود؛ در حالی که آزمون MSRT، به 100 دقیقه زمان، نیاز دارد.

  • آزمون MHLE مانند آزمون tolimo به شکل کامپیوتری برگزار می‌شود در حالی که آزمون MSRT کاغذی است.


زمان ثبت نام آزمون mhle


مرکز سازمان سنجش پزشکی، تاریخ برگزاری و ثبت نام این آزمون را با انتشار اطلاعیه‌هایی اعلام می‌کند. این سازمان آزمون را پنج یا شش بار در سال با فواصل دو ماهه برگزار می‌کند.


داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سنجش آموزش پزشکی، تاریخ آغاز و پایان ثبت نام مشاهده و اقدام کنند.


زمان ثبت نام در آزمون زبان وزارت بهداشت



اعلام نتایج آزمون زبان وزارت بهداشت


نتایج زبان دکترای وزارت بهداشت، عموما شش تا ده روز پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتیجه امتحان خود را دریافت کنند.



هزینه ثبت نام آزمون mhle چقدر است؟


هزینه‌های ثبت نام و شرکت در آزمون‌های زبان، تحت تأثیر فاکتورها و شرایط مختلفی است که دائماً در حال تغییرند. در حال حاضر هزینه‌های شرکت در آزمون زبان وزارت بهداشت حدوداً 220 هزار تومان است.

حداقل نمره قبولی آزمون MHLE چند است؟


همان‌طور که گفتیم این آزمون 100 سوال از بخش‌های مختلف گرامر، واژگان، درک مطلب و... دارد که داوطلبان با دریافت نمره 50 و بیشتر از آن می‌توانند مدرک قبولی خودشان را دریافت کنند.

حداقل نمره قبولی



منابع آزمون زبان وزارت بهداشت یا آزمون mhle چیست؟


از آنجایی که سطح آزمون وزارت بهداشت نزدیک به آزمون تافل است، منابع درس مشترکی با تافل نیز دارد. از مهم‌ترین این منابع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • TOEFL Word Flash

  • 504 Essential Words

  • TOEFL Grammar Flash

  • TOEFL Preparation KIT

  • TOEFL Reading Flash (2001)

  • 1100 Words You Need to Know

  • Barron’s Essential Words for TOEFL

  • Preparation For The Paper Tests- By Debora Philips

  • Longman Preparation for the TOEFL (The Paper – based)

  • Barron’s Barron’s- How- To- Prepare- For The TOEFL- 11th Edition


مدرک آزمون زبان وزارت بهداشت برای کجا اعتبار دارد؟


همانطور که گفتیم این آزمون برای تحصیل در خارج کشور و دانشگاه‌های جهانی معتبر نیست؛ بنابراین نمی‌تواند جایگزینی برای آزمون‌های آیلتس و تافل باشد. موارد استفاده آن، تنها به ایران و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مرتبط با رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی محدود می‌شود.


در نهایت اینکه داوطلبان باید با توجه به منابع، مهارت‌های مورد نیاز و آشنایی با شکل و شیوه آزمون زبان وزارت بهداشت، خود را برای انجام این مرحله آماده کرده و در صورت موفقیت در آن، از فرصت کافی برای شرکت در آزمون‌های پزشکی بهره ببرند.

گردونه
شانس
برای استفاده از گردونه شانس و برنده شدن جایزه، کافیست روی دکمه بگردون کلیک کنید!