تصویر شاخص
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

استراتژی پاسخ به سوالات ریدینگ آیلتس

در این پست نکات ارزشمندی را در مورد نحوه پاسخگویی به انواع سوالات بخش ریدینگ در آزمون آیلتس به شما ارائه خواهیم کرد. اما قبل از شروع، ضروری است که با انواع مختلف سوالات ریدینگ آیلتس آشنا شوید. آشنایی با این سوالات می‎تواند انتخاب تکنیک صحیح برای پاسخ دادن به آنها را برای شما ساده‌تر کند.

استراتژی پاسخ به سوالات True, False, Not Given

سوالات True, False, Not Given از آن دسته سوالات رایجی است که در آزمون ریدینگ آیلتس بسیار پرتکرار بوده و پاسخ به آنها می‌تواند گاهی دردسرساز شود. اما با انتخاب رویکرد صحیح، می‏توانید شانس خود را برای دادن پاسخ صحیح به این سوالات افزایش دهید. این رویکرد یا همان استراتژی شامل مراحل زیر است:

به دنبال پاراگراف درست باشید

از آنجایی که سوالات True, False, Not Given به ترتیب اطلاعات موجود در متن هستند؛ ابتدا باید پاراگرافی که این سوال از آن استخراج شده است را پیدا کنید.

به دنبال کلمات کلیدی باشید

در آن پاراگراف به دنبال کلمات کلیدی بگردید که به شما کمک می‎کنند متن را با کارایی بیشتری اسکن کنید. این واژه‌ها می‎توانند کلمات یا عبارات خاصی باشند که با سوال مرتبط هستند. سپس کلمات کلیدی و مترادف آنها را در متن اسکن کنید. این تکنیک می‎تواند به شما کمک کند تا اطلاعات مربوطه را سریع‎تر پیدا کنید.

عبارات ربطی را شناسایی کنید

پس از خط کشیدن زیر کلمات کلیدی در پاراگراف مربوطه، یک بار دیگر سوال و جمله‌ای از متن که احتمال می‌دهید پاسخ در آن باشد را با دقت بخوانید و به واژه‌های ربط مانند هر، همه، برخی، اکثر، گاهی، چند، همیشه، اغلب و غیره توجه کنید.

جمله را از ابتدا بخوانید

حال باید به جمله‌ای که شامل کلمات کلیدی است برگردید و آن را از همان ابتدا بخوانید. این کار به شما کمک می‎کند تا اطلاعات اصلی را پیدا کرده و تشخیص دهید که آیا این عبارت درست است یا نادرست و یا اصلا اطلاعاتی در مورد آن در متن وجود دارد یا خیر؟

تصمیم بگیرید

در نهایت بر اساس اطلاعاتی که جمع‏آوری کرده‎اید تصمیم خود را بگیرید. به یاد داشته باشید که هنگام تصمیم‏گیری، موضوع پاراگراف و عبارات ربط را در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره ريدينگ آيلتس میتوانید با مشاوران آکادمی عالم زاده در ارتباط باشید.

جدیدترین متدهای پاسخگویی به سوالات ریدینگ آیلتس در 2024

استراتژی پاسخ به سوالات تکمیل جمله (Completion)

سوالات Sentence Completion نوعی سوال در آزمون ریدینگ آیلتس است که طی آن از شما خواسته می‌شود تا جمله‎ای را با کلمه یا کلمات مناسب کامل کنید. استراتژی پاسخ به این سوال نیز شامل مراحل زیر است:

نوع کلمه مورد نیاز برای پر کردن جای خالی جمله را شناسایی کنید

ابتدا باید نوع کلمه‌ای که با استفاده از آن می‌توانید جمله را به صورت صحیح از نظر گرامری تکمیل کنید را مشخص کنید. این کلمه می‎تواند یک اسم، فعل، صفت و… باشد. این کار به شما کمک می‎کند تا جستجوی خود را برای یافتن پاسخ صحیح محدود کنید.

در عبارات پاراگراف مورد نظر به دنبال کلمات کلیدی باشید

پس از شناسایی نوع کلمه مورد نیاز، به دنبال کلمات کلیدی در تک تک جملات پاراگراف بگردید. این کلمات می‏توانند شامل واژگان یا عبارات خاصی باشند که با سوال مرتبط هستند.

زیر کلمات کلیدی خط بکشید

پس از تعیین مکان کلمات کلیدی در متن، زیر آنها خط بکشید تا بتوانید جزئیات مهمی که در مورد آنها وجود دارد را زودتر پیدا کنید.

جمله ناقص سوال را دوباره با دقت بخوانید

هنگامی که کلمات کلیدی را شناسایی کردید و زیر آنها خط کشیدید؛ یک بار دیگر سوال را با دقت بخوانید. این کار به شما کمک می‏کند تا اطلاعات بیشتری به دست آورید و کلمه مناسب برای پر کردن جای خالی سوال را پیدا کنید.

جمله را از ابتدا بخوانید

به جمله‌ای از پاراگراف که شامل کلمات کلیدی است برگردید و آن را از ابتدا بخوانید تا کلمه مناسب برای پر کردن جای خالی سوال را انتخاب کنید. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که جمله باید از نظر گرامری صحیح باشد.

به تعداد کلماتی که در پاسخ مجاز است توجه کنید

در نهایت به یاد داشته باشید که برای هر جای خالی، می‌توانید از تعداد کلمات محدودی استفاده کنید. بنابراین دستورالعمل پاسخ به سوال را بخوانید تا از نوشتن کلمات غیر ضروری که می‏توانند پاسخ شما را اشتباه کنند اجتناب کنید.

استراتژی پاسخ به سوالات تطبیق پایان جملات (Matching)

برای پاسخ به سوالات Matching Sentence Endings باید شروع جملات را با پایان جملات مطابقت دهید. اگر همیشه جواب دادن به این تیپ از سوالات ریدینگ آیلتس برای‌تان سخت بوده؛ کافیست از این به بعد از دستور زیر برای پاسخ دادن استفاده کنید:

زیر کلمات کلیدی که در جمله شروع وجود دارد خط بکشید

جمله ابتدایی را اسکن کنید و زیر کلمات کلیدی که ممکن است برای یافتن جمله انتهای درست مفید باشند خط بکشید. این کار به شما کمک می‏کند تا جستجوی خود را روی یافتن پاسخ صحیح متمرکز کنید.

برای اینکه موضوع این جملات دست‌تان بیاید؛ به جملات انتهایی نیز نگاهی بیاندازید

در مرحله بعد، انتهای جملات را مرور کنید تا موضوع اصلی آنها دست‌تان بیاید. وقتی بدانید محتوای جملات پایانی چیست؛ می‌توانید بهتر ارتباط آنها با جملات شروع را پیدا کنید.

به دنبال ارتباط بین جملات باشید

هنگام خواندن عبارت‌هایی که به عنوان انتهای جمله کاربرد دارند؛ به دنبال روابط بین جملات، مانند مثال یا علت و معلول باشید. این کار به شما کمک می‏کند تا جملات را با دقت بیشتری مطابقت دهید.

پاسخ‌ها را پیش‎بینی کنید

بر اساس روابطی که شناسایی کرده‏اید و احتمال هماهنگی جملات با هم، پاسخ‏ها را پیش‎بینی کنید. جملات پایانی که با جمله آغازین اول شما مطابقت ندارند را از بین گزینه‌ها حذف کنید. به عنوان مثال، اگر شروع جمله به چیزی اشاره دارد که نمی‏تواند به پایان خاصی مربوط شود؛ آن گزینه را حذف کنید.

پاسخ نهایی را پیدا کنید

بعد از حذف جملاتی پایانی که کمترین ارتباط را با جمله آغازین دارد؛ از کلمات کلیدی برای یافتن قسمتی از متن که سوال از آنجا طرح شده است و پیدا کردن پاسخ درست سوال استفاده کنید. حتما باید کل جمله را در متن پیدا کنید تا مطمئن شوید که پاسخ درست است.

به استثناها توجه کنید

توجه به استثنائات در مورد این تیپ از سوالات ریدینگ آیلتس بسیار مهم است. بنابراین جمله را با دقت بخوانید و هرگونه استثنا یا اطلاعات خاصی را که ممکن است موجب عدم تطابق دو جمله با هم شوند را در نظر بگیرید.

استراتژی پاسخ به سوالات چند گزینه‌ای (Multiple Choice)

سوالات چند گزینه‏ای یکی از پرتکرارترین سوالات در آزمون آیلتس هستند. در این تیپ از سوالات باید بهترین گزینه را از بین چند گزینه برای پاسخ انتخاب کنید. برای افزایش شانس خود جهت پاسخگویی صحیح به سوالات چند گزینه‏ای توصیه می‌کنیم از راهنمای زیر استفاده کنید.

سوال را اسکن کرده و کلمات کلیدی آن را پیدا کنید

این واژه‌ها، کلمات یا عبارات مهمی هستند که به شما کمک می‎کنند اطلاعات مربوطه را در متن پیدا کنید.

به دنبال کلمات کلیدی سوال در متن باشید

با استفاده از کلمات کلیدی که در سوال مشخص کردید؛ می‌توانید پاراگرافی که سوال از آن استخراج شده است را پیدا کنید.

سوال را دوباره بخوانید

قبل از خواندن گزینه‏ها، سوال را مجددا بخوانید تا مطمئن شوید که به طور کامل منظور آن را متوجه شده‌اید.

معنی متن را با عبارت صحیح مطابقت دهید

تک تک گزینه‌ها را با دقت بخوانید و آنها را با معنی آن قسمت خاص از متن مطابقت دهید. این گزینه‌ها ممکن است پارافریز یا خلاصه‌ای از متن باشند.

پاسخ‎های اشتباه را حذف کنید

اگر در مورد پاسخ صحیح مطمئن نیستید؛ سعی کنید پاسخ‏های اشتباه را حذف کنید. با این کار شانس شما برای انتخاب پاسخ صحیح از بین گزینه‏های باقی‎مانده بیشتر می‌شود.

استراتژی پاسخ به سوالات پاسخ کوتاه (Short Answer)

در سوالات پاسخ کوتاه شما باید اطلاعات خاصی را در متن پیدا کرده و از طریق آنها به سوالات پاسخ‏های کوتاه بدهید. تعداد کلماتی که مجاز به استفاده در پاسخ‎ها هستید نیز در دستورالعمل قبل از سوالات ذکر شده است.

زیر کلمات کلیدی سوال خط بکشید

برای شروع، کلمات کلیدی داخل سوال را پیدا کنید و زیر آنها خط بکشید. این کار به شما کمک می‎کند تا قسمتی از متن که سوال از آنجا طراحی شده است را راحت‌تر شناسایی کنید.

پاراگراف مورد نظر را برای پیدا کردن کلمه کلیدی اسکن کنید

بعد از اینکه کلمات کلیدی سوال و پاراگراف مربوط به آنها را شناسایی کردید؛ برای یافتن کلمه کلیدی داخل متن، آن پاراگراف خاص را اسکن کنید.

سوال و کلمات قبل و بعد از کلمات کلیدی را بخوانید

پس از تعیین مکان کلمات کلیدی، سوال و سپس واژه‌های اطراف کلمات کلیدی را بخوانید تا پاسخ را زودتر پیدا کنید.

سوال بعدی را مرور کنید

از آنجایی که سوالات پاسخ کوتاه به ترتیب از متن پرسیده می‌شوند؛ اگر نتوانستید پاراگراف یک سوال را پیدا کنید؛ به سراغ سوال بعدی بروید و به دنبال اطلاعات آن در متن باشید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که پاسخ سوال قبلی، قبل از پاراگراف سوال بعدی است.

به غیر از این تیپ سوالات، مدل‌های دیگری از سوالات ریدینگ آیلتس وجود دارد که بهتر است برای یادگیری استراتژی صحیح پاسخ به آنها، در یک دوره ريدينگ آيلتس شرکت کنید.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *