تصویر شاخص
۴ فروردین ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

هزینه و قیمت آزمون آیلتس به دلار و تومان ۲۰۲۴

قیمت آزمون آیلتس ( هزینه آزمون IELTS ) در ایران از اولین سوالاتی است که برای داوطلبان شرکت در آن ایجاد می‌شود. پاسخ ساده و سر راست به این سوال عددی بین هشت تا نه میلیون تومان است. به‌طور خلاصه تعرفه شرکت در آزمون‌های کاغذی و آزمون‌های کامپیوتری معمولا برابر است. همچنین آیلتس جنرال و آکادمیک از نظر تعرفه شرکت در آزمون با یک‌دیگر تفاوتی ندارند. با این حال به دلایل گوناگون لازم است تا فراتر از این پاسخ مختصر، با جزئیات بیشتری به قیمت و هزینه آزمون آیلتس بپردازیم. بر همین اساس در این نوشته ابتدا با جزئیات کامل قیمت آزمون آیلتس در ایران را بررسی می‌کنیم. سپس به بررسی هزینه شرکت در آزمون در سایر کشورها می‌پردازیم. همچنین هزینه‌های جانبی شرکت در آزمون و در واقع هزینه‌های تمام شده برای کسب مدرک آیلتس را بررسی می‌کنیم. در پایان نیز به مرور زمان‌بندی برگزاری آزمون آیلتس می‌پردازیم. اگر اطلاع از این جزئیات برای شما مهم است؛ با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

قیمت آزمون آیلتس ایران

هزینه آزمون آیلتس سازمان سنجش

قیمت آزمون آیلتس در ایران توسط سازمان سنجش و با هماهنگی مرجع اصلی این آزمون تعیین می‌شود. بنابراین فارغ از مرکزی که برای شرکت در آزمون انتخاب می‌کنید؛ مبلغ پرداختی برای ثبت نام در آزمون آیلتس در همه جا یکسان است. با این حال در نظر داشته باشید که آزمون آیلتس در چند فرمت مختلف برگزار شده و هزینه شرکت در هرکدام با دیگری اندکی تفاوت قیمت دارد. در ادامه انواع آزمون برگزار شده در ایران را معرفی کرده و هزینه شرکت در آن را نیز خواهیم گفت.

هزینه آزمون آیلتس جنرال کاغذی و کامپیوتری

آیلتس جنرال آزمونی است که معمولا نمره آن برای اهداف مهاجرتی به کشورهای انگلیسی زبان مثل کانادا و استرالیا مورد نیاز است. این آزمون به بررسی سطح مهارت عمومی داوطلبان در زبان انگلیسی می‌پردازد. منظور از فرمت کاغذی آیلتس جنرال نیز، برگزاری این آزمون به شکل سنتی به کمک قلم و کاغذ و با حضور در مرکز آزمون است. منظور از آزمون کامپیوتری نیز آزمونی است که به کمک رایانه برگزار شده و کاغذ و قلم نقشی در آن ندارند. البته در این شرایط نیز آزمون به صورت حضوری برگزار شده و باید در روز آزمون در مرکز برگزاری آزمون حاضر باشید. در حال حاضر قیمت شرکت در آزمون جنرال کاغذی و کامپیوتری هشت میلیون و چهارصد و نود هزار تومان (۸.۴۹۰.۰۰۰ تومان) است.

هزینه آزمون آیلتس آکادمیک کاغذی و کامپیوتری

آیلتس آکادمیک آزمونی است که نمره آن برای اهداف تحصیلی کاربرد دارد. به عبارت دقیق‌تر برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی زبان در سراسر دنیا، معمولا ارائه نمره مناسب در آزمون آیلتس آکادمیک یکی از پیش‌نیازهای مهم است. این آزمون نیز مانند آزمون آیلتس جنرال، در دو نسخه کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. همچنین در حال حاصر هزینه شرکت در هر دو نسخه کاغذی و کامیپوتری آیلتس آکادمیک نیز هشت میلیون و چهارصد و نود هزار تومان (۸.۴۹۰.۰۰۰ تومان) است.

هزینه آزمون آیلتس UKVI

آیلتس UKVI نوع دیگری از آزمون آیلتس است که در ایران نیز برگزار می‌شود. این آزمونِ خاص آیلتس نیز در دو قالب جنرال و اکادمیک برگزار می‌شود. با این حال هر دو مدل این آزمون از نظر ساختار و فرمت هیچ تفاوتی با آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک قبلی ندارند. اما تفاوت این آزمون‌ها در محدودتر بودن سنترهای برگزاری، سخت‌تر گرفتن اصول مراقبتی در هنگام برگزاری آزمون و از همه مهم‌تر مورد پذیرش بودن این آزمون برای دانشگاه‌ها و اداره مهاجرت بریتانیا است. بنابراین اگر بخواهید از طریق پذیرش تحطیلی و یا هر روش دیگری به کشور انگلستان مراجعه کنید؛ نمره شما در آزمون آیلتس UKVI جنرال یا آکادمیک (بنا بر مرجع درخواست‌کننده نمره آیلتس) مورد نیاز است. همچنین آزمون‌های آیلتس UKVI نیز در قالب دو حالت کاغذی و کامپیوتری قابل اجرا هستند. در حال حاضر هزینه شرکت در آزمون آیلتس UKVI آکادمیک و جنرال در ایران برابر بوده و به مبلغ هشت میلیون و نهصد و نود هزار تومان (۸.۹۹۰.۰۰۰ تومان) است.

 هزینه آزمون آیلتس Lifeskills

آخرین آزمون آیلتس برگزار شده در ایران نیز آزمون لایف اسکیل است. این آزمون نیز مختص به بریتانیا بوده و مناسب افرادی است که می‌خواهد به کشور انگلستان به چند روش خاص و غیرتحصیلی مهاجرت کنند. این آزمون مانند آیلتس اصلی، شامل آکادمیک و جنرال نمی‌شود. همچنین در این آزمون نمره مشخصی به داوطلب داده نمی‌شود. در واقع آزمون لایف اسکیل شامل دو سطح A1 و A2 است. این سطوح بر اساس سیستم بین‌المللی سطح‌بندی زبان‌های اروپایی (CEFR) طراحی شده است. بنابراین شما باید یکی از سطوح A1 و A2 را برای شرکت در آزمون لایف اسکیل انتخاب کنید. در نهایت داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون لایف اسکیل نمره قبولی یا عدم قبولی می‌گیرند؛ که نشان می‌دهد سطح مهارت زبان انگلیسی عمومی آنها برای زندگی روزمره در سطح A1 (یا A2) هست یا نیست. در حال حاضر قیمت آزمون آیلتس لایف اسکیل در ایران در هر دو سطح A1 و A2 برابر و به میزان هشت میلیون و نهصد و نود هزار تومان (۸.۹۹۰.۰۰۰ تومان) است.

قیمت آزمون آیلتس در سایر کشورها

در طول سال‌های گذشته، چند مرتبه پیش آمده که به دلایل گوناگون برگزاری آزمون‌های آیلتس در ایران تعلیق شده است. البته این موارد همیشه موقت بوده و در نهایت برگزاری این آزمون از سر گرفته شده است. با این حال این موضوع باعث شده تا برخی داوطلبان در شرایط نیاز فوری به مدرک آیلتس، به فکر شرکت در این آزمون در یکی از مراکز آزمون مستقر در کشورهای همسایه باشند. با این مقدمه باید گفت در حال حاضر قیمت آیلتس در کشورهای مختلف تا حدودی متفاوت است. به عنوان مثال در حالی که تعرفه شرکت در آزمون آیلتس در آمریکا ۲۰۰ دلار است؛ نرخ برابری تعرفه این آزمون در ایران و به دلار کمتر از ۱۵۰ دلار می‌شود. اما در سایر کشورها هزینه آزمون آیلتس چند دلار است؟

هزینه آزمون آیلتس چند دلار است؟

بر همین اساس لیست زیر شامل هزینه شرکت در آزمون آیلتس در هفت کشور همسایه ایران است:

  • ترکیه ۱۷۵ دلار
  • ارمنستان ۲۶۲ دلار
  • امارات ۳۲۷ دلار
  • آذربایجان ۲۲۷ دلار
  • عراق ۳۰۰ دلار
  • عمان ۲۵۲ دلار
  • قطر ۳۰۲ دلار

بنابراین اگر مجبور به شرکت در آزمون آیلتس در یکی از کشورهای همسایه شدید؛ با توجه به تعداد پروازها و قیمت بلیط هواپیما و…، احتمالا دو کشور ترکیه و ارمنستان گزینه‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تری هستند.

سایر هزینه‌های آزمون آیلتس

آنچه تا اینجای نوشته به آن پرداخته شد؛ تعرفه دقیق شرکت در انواع آزمون‌های آیلتس در نقاط مختلف بود. با این حال این عدد احتمالا کم‌ترین هزینه‌ای است که برای کسب نمره مناسب در آیلتس خواهید داشت. در ادامه به بررسی سایر هزینه‌های احتمالی برای رسیدن به نمره دل‌خواه می‌پردازیم.

  • آمادگی برای آزمون: طبیعتا برای رسیدن به نمره مناسب و پیش از شرکت در آزمون، باید برای آن آماده شوید. بنابراین هزینه شرکت در یک دوره ielts خوب و معتبر، اولین هزینه‌ای است که باید در نظر بگیرید. از سویی حتی اگر بخواهید به صورت خودخوان نیز برای آیلتس آماده شوید؛ باید هزینه فرصت و زمان اختصاص داده شده برای مطالعه را در نظر داشته باشید. به خصوص که اغلب داوطلبان آیلتس دارای شغل تمام وقت بوده و یا دانشجو هستند.
  • آزمون‌های آزمایشی: دومین هزینه شرکت در آزمون آیلتس، تعرفه شرکت در آزمون‌های آزمایشی یا ماک آیلتس است. این آزمون‌ها در شرایطی کاملا مشابه آزمون اصلی انجام شده و به شما اجازه می‌دهند تا با شرایط آزمون آشنا شده و با دقت کامل خود را محک بزنید. در حال حاضر هزینه شرکت در هر آزمون ماک یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان (۱.۲۵۰.۰۰۰ تومان) است. البته بعضی موسسات برگزاری آزمون ماک به صورت آنلاین را نیز پیشنهاد می‌دهند که مشابه آزمون ایلتس کامپیوتری بوده و هزینه کمتری دارد.
  • منابع مطالعاتی: هزینه دیگری که برای آمادگی شرکت در آزمون آیلتس باید در نظر بگیرید؛ خرید منابع مطالعاتی است. کتاب‌ها، فلش‌کارت‌ها، منابع صوتی و… همگی از جمله این موارد هستند. البته این بخش از هزینه آزمون آیلتس در مقابل سایر موارد کمتر است.
  • تعداد تلاش ناموفق: در نهایت اگر تلاش‌های شما برای کسب نمره مناسب در آزمون آیلتس ناموفق باشد؛ به تعداد دفعات شرکت کردن شما، زمان و هزینه ازمون ایلتس افزایش خواهد یافت.

در نهایت فراموش نکنید که در نظر گرفتن بعضی موارد موجب کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. به عنوان مثال با شرکت در یک دوره آمادگی آیلتس یا خرید یک پکیج آیلتس باکیفیت، در مقایسه با روش خودخوان، احتمالا می‌توانید در زمان دست‌یابی به هدف و هزینه‌های ناشی از آن، مانند تعداد دفعات بیشتر شرکت در آزمون‌های ماک و اصلی، صرفه‌جویی کرده و زودتر به هدف مدنظر خود یعنی نمره بالا در آزمون آیلتس برسید.

هزینه کنسلی آزمون آیلتس چقدر می باشد؟

اگر شما به هر دلیلی بخواهید آزمون رزرو شده خود را کنسل کنید تقریبا ۲۵ درصد هزینه پرداختی شما به عنوان هزینه کنسلی آزمون آیلتس کسر خواهد شد و مابقی آن را به شما عودت میدهند. البته باید در نظر داشته باشید که مانند قوانین کنسلی این مورد هم شامل قوانین خاص خود میباشد که در زیز آنها را توضیح داده ایم:

  • باید در نظر داشته باشید که تنها در صورتی میتوانید با کنسل کردن آزمون رزرو شده بعد از کسر ۲۵ درصد مابقی مبلغ خود را پس بگیرید که این زمان کنسل کردن ۵ هفته قبل از تاریخ آزمون یا بیشتر باشد. اگر کمتر از ۵ هفته به تاریخ آزمون اقدام به کنسلی کنید هیچ مبلغی به شما عودت داده نخواهد شد.
  • نکته: درست است، برای کنسلی یا تغییر زمان آزمون آیلتس، ممکن است بسته به شرایط مختلف، مانند مشکلات پزشکی جدی یا موارد خاص دیگر، امکان پذیر باشد. اگر کمتر از پنج هفته به زمان آزمون باقی مانده باشد و شما به شرایط خاصی برخورد کرده باشید که مانع شرکت در آزمون می‌شود، ممکن است با ارائه مدارک و شواهد مورد نیاز، درخواست کنسلی یا تغییر زمان آزمون را ارسال کنید.

هزینه و شرایط تغییر زمان آزمون آیلتس

  1. هزینه تغییر زمان آزمون آیلتس معادل با ۲۵ درصد هزینه آزمون اصلی آیلتس می‌باشد.
  2. شما می‌توانید حداکثر تا ۳ ماه پس از تاریخ آزمون اصلی که رزرو کرده‌اید، تغییر زمان آزمون را درخواست کنید.
  3. هر فرد فقط یکبار می‌تواند تاریخ آزمون را تغییر دهد

دریافت کمک هزینه آزمون آیلتس

چندین سازمان و مؤسسه بین المللی و ملی وجود دارد که ممکن است به داوطلبان برای پرداخت هزینه‌های آزمون آیلتس کمک مالی ارائه دهند. این سازمان‌ها معمولاً به افرادی که نیازمندی‌های خاصی دارند، مانند داوطلبان پناهنده، دانش‌آموزان و دانشجویان با درآمد کم، یا افرادی که به طور خاص در حوزه آموزش یا تحصیلات بین‌المللی فعالیت می‌کنند، کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، برخی از سازمان‌هایی که ممکن است کمک مالی برای هزینه آزمون آیلتس ارائه دهند عبارتند از:

  1. British Council: این سازمان ممکن است برای داوطلبانی که در دوره‌های آموزشی یا برنامه‌هایی که به تحصیل در بریتانیا می‌انجامد، شرایطی را فراهم کند که هزینه آزمون آیلتس آنها را پوشش دهد.
  2. موسسات آموزشی و پژوهشی: برخی از موسسات آموزشی و پژوهشی در سراسر جهان نیز ممکن است به دانش‌آموزان و دانشجویان خود کمک مالی برای پرداخت هزینه آزمون آیلتس ارائه دهند.
  3. سازمان‌های بین‌المللی کمک‌های انسانی و پناهندگان: بسیاری از این سازمان‌ها به پناهندگان و افرادی که از کشورهایی با وضعیت اقتصادی ضعیف فرار کرده‌اند کمک می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های آزمون‌های مختلف را پرداخت کنند، از جمله هزینه آزمون آیلتس.

زمان‌بندی برگزاری آزمون

در سراسر جهان، آزمون آیلتس در بیش از ۱۱۰۰ مرکز آزمون و به‌طور منظم و هفتگی برگزار می‌شود. بنابراین شما تقریبا همیشه و در فاصله کمتر از یک هفته به ثبت نام در اولین آزمون پیشِ رو دسترسی دارید. البته متاسفانه در ایران این امکان در حال حاضر مختص چند شهر بزرگ مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، ساری و… است. بنابراین اگر در این شهرها ساکن نباشید؛ باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفر به آن شهرها و شرکت در آزمون داشته باشید. بنابراین مثلا هزینه ازمون آیلتس تهران برای ساکنان سایر شهرها، علاوه بر قیمت آزمون آیلتس، شامل مخارج سفر نیز می‌شود.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *