تصویر شاخص
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟ تفاوت آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری

آیلتس (IELTS) یک سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی و از محبوب‌ترین آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی در جهان برای افراد غیر انگلیسی زبان است. بسیاری از کسانی که قصد دارند به یک کشور انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا، انگلستان، ایرلند، نیوزیلند و… مهاجرت کنند؛ و همچنین مهاجران دانشجویی، آزمون آیلتس را به عنوان بخشی از فرآیند مهاجرت خود پیش رو خواهند داشت. این آزمون توسط گروه بزرگی از متخصصان برجسته زبان طراحی و توسعه یافته است. همچنین این آزمون در چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن اجرا می‌شود. شکل برگزاری آزمون آیلتس به صورت سنتی کاغذی بوده است؛ اما امروزه این آزمون به صورت کامپیوتری نیز اجرا می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری در استفاده از کاغذ یا رایانه برای ارائه سوالات و دریافت پاسخ از داوطلب است. با این حال این دو انتخاب تفاوت‌های جزئی بیشتری داشته و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین آزمون آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری این است که در آیلتس کاغذی، داوطلبان پاسخ‌های خود را روی کاغذ نوشته و پاسخ‌های نوشتاری و شنیداری آن‌ها توسط ارزیابان دستی بررسی می‌شود، در حالی که در آزمون آیلتس کامپیوتری، داوطلبان پاسخ‌های خود را به صورت الکترونیکی وارد سیستم کامپیوتری می‌کنند و نمرات آن‌ها توسط سیستم اتوماتیکاً ارزیابی می‌شود. این تفاوت باعث می‌شود که در آزمون آیلتس کامپیوتری، نتایج سریع‌تر دریافت شود و همچنین رفتار و واکنش‌های داوطلبان به سوالات نیز به صورت دقیق‌تر و قابل اندازه‌گیری‌تر ثبت شود.

آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟

آزمون آیلتس کامپیوتری یک نسخه از آزمون آیلتس است که به صورت آنلاین و با استفاده از رایانه برگزار می‌شود. در این نسخه از آزمون، اجزای مختلف آزمون از جمله بخش‌های شنیداری، خواندن، نوشتاری و مکالمه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. آیلتس کامپیوتری مزایایی از قبیل امکان ثبت نتایج سریع‌تر، امکان دسترسی به نمرات آزمون به صورت آنلاین و امکان انتخاب تاریخ و مکان برگزاری آزمون را فراهم می‌کند.

آزمون کامپیوتری آیلتس چگونه است؟

آزمون کامپیوتری آیلتس به‌طور کلی شامل دو بخش نوشتاری و گفتاری است. در بخش نوشتاری، داوطلبان با استفاده از کامپیوتر پاسخ‌های خود را وارد می‌کنند، که شامل تمرین‌هایی مانند توضیح تصاویر، نوشتن مقالات و توضیح نمودارها است. در بخش گفتاری، داوطلبان به سوالاتی که توسط یک رایانه پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهند، و صدای آن‌ها ضبط می‌شود تا توسط ارزیابان بعداً بررسی شود. استفاده از رایانه در آزمون کامپیوتری آیلتس منجر به ارائه نتایج سریع‌تر و دقیق‌تر می‌شود و به داوطلبان این امکان را می‌دهد که در محیط الکترونیکی با شرایط واقعی آزمون آیلتس آشنا شوند.

آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه آموزش آيلتس میتوانید از ما بصورت دقیق و رایگان مشاوره بگیرید.

آیلتس کامپیوتری در مقابل آیلتس کاغذی

تفاوت اصلی این دو آزمون این است که در آزمون کاغذی آیلتس داوطلب باید پاسخ‌ها را در برگه امتحانی بنویسد؛ در حالی که در آزمون آیلتس کامپیوتری، داوطلب پاسخ‌ها را در رایانه تایپ می‌کند. بنابراین وقتی صحبت در مورد تفاوت آزمون آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری است؛ باید گفت فرمت آزمون، انواع سؤالات و تخصیص زمان به آنها در هردو کاملا مشابه است. در نتیجه تنها تفاوتی که احساس می‌کنید؛ تجربه روز آزمون شماست. اگر آزمون کاغذی آیلتس را ترجیح می‌دهید؛ در هر سه مهارت، ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ باید به جای کامپیوتر از کاغذ برای پاسخ‌گویی استفاده کنید. این در حالی است که آزمون اسپیکینگ در هر دو شکل برگزاری یکسان بوده و به کمک ممتحنین خبره به صورت حضوری برگزار می‌شود. بنابراین در انتخاب دوره اسپيكينگ آيلتس نیز کامپیوتری یا کاغذی بودن آزمون تاثیری ندارد. همچنین چه آزمون آیلتس کاغذی و چه آزمون کامپیوتری، هر دو به صورت حضوری و در محل برگزاری آزمون اجرا می‌شوند. بنابراین منظور از آزمون کامپیوتری، انجام آن به صورت آنلاین و از خانه نیست.

جنبه‌های کلیدی تفاوت آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری

به داوطلبانی که در آزمون کاغذی آیلتس شرکت می‌کنند؛ یک پاسخ‌نامه و یک خودکار یا مداد برای یادداشت پاسخ‌های خود در بازه زمانی تعیین شده ارائه می‌شود. در مقابل و در آیلتس مبتنی بر کامپیوتر، شرکت‌کنندگان در آزمون باید روی صفحه کامپیوتر و در کادر مربوطه پاسخ خود را وارد کنند.

برای هر دو آزمون کاغذی و کامپیوتری آیلتس، هر سه بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ در یک روز بدون وقفه انجام می‌شوند. اما بخش اسپیکینگ ممکن است قبل یا بعد از آزمون و در تاریخ دیگری برگزار شود. بنابراین آزمون اسپیکینگ آیلتس کامپیوتری بر روی کامپیوتر نیست. در نتیجه شما این آزمون را رو در رو، در یک اتاق ساکت، با یک ممتحن آیلتس با تجربه و در فضایی دوستانه انجام می‌دهید. این ویژگی اجازه می‌دهد تا تجربه صحبت کردن در دنیای واقعی را داشته باشید. علاوه بر این، یک انسان واقعی لهجه شما را درک می‌کند. بنابراین نگران درک نشدن صدای خود و جریمه شدن به دلیل لحجه خاص نباشید. این در حالی است که سایر آزمون‌های انگلیسی رایانه‌ای شما را وادار می‌کنند با رایانه صحبت کنید. در نتیجه حتی انگلیسی‌زبانان بومی نیز ممکن است ضعیف‌تر از حد انتظار عمل کنند. .همچنین در اینجا شما می‌توانید از ممتحن بخواهید که یک سوال را روشن کرده یا تکرار کند.

در قالب آیلتس کاغذی و در بخش لیسنینگ، ۱۰ دقیقه زمان در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد تا تمامی پاسخ‌ها را به برگه پاسخ‌نامه رسمی منتقل کند. در قالب آزمون کامپیوتری، این زمان پخش شده است. در نتیجه تمامی پاسخ‌های شما به صورت هم‌زمان تایپ می‌شوند؛ و در پایان ۲ دقیقه مهلت برای بررسی دقیق پاسخ‌های تایپ شده در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شرکت در دوره ليسنينگ آيلتس و افزایش مهارت شنیداری برای داوطلبان آزمون کامپیوتری تا حدودی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

جدول تفاوت آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری

 

تفاوت کلیدی آیلتس مبتنی بر قلم و کاغذ آیلتس مبتنی بر کامپیوتر
فرمت امتحان بخش‌های خواندن، نوشتن و شنیدن به صورت کاغذی انجام می‌شود.

بخش صحبت کردن، به صورت حضوری با ممتحن آیلتس انجام می‌شود.

بخش‌های خواندن، نوشتن و شنیدن با استفاده از رایانه انجام می‌شود.

بخش صحبت کردن، به صورت حضوری با ممتحن آیلتس انجام می‌شود.

رزرو  هنگام رزرو برای آزمون، نماد کاغذ را جستجو کنید. هنگام رزرو برای آزمون، نماد رایانه را جستجو کنید.
نتایج نتایج ۱۳ روز پس از تاریخ انجام آزمون اعلام خواهد شد. نتایج ۳ تا ۵ روز پس از تاریخ انجام آزمون اعلام خواهد شد.
ثبت‌نام در آزمون تعداد روزهای بیشتری در سال در دسترس است. تعداد روزهای کمتری در سال در دسترس است.
طول آزمون شنیدن: ۳۰ دقیقه
خواندن: ۶۰ دقیقه
نوشتن: ۶۰ دقیقه
صحبت کردن: ۱۱ تا ۱۴ دقیقه
شنیدن: ۳۰ دقیقه
خواندن: ۶۰ دقیقه
نوشتن: ۶۰ دقیقه
صحبت کردن: ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

تفاوت آیلتس کاغذی و آیلتس کامپیوتری

مزایای آزمون آیلتس مبتنی بر کامپیوتر

  • به داوطلبان هدفون شخصی برای آزمون لیسنینگ ارائه می‌شود. بنابراین میزان صدا را می‌توان تنظیم کرد؛ و به وضوح دلخواه شنید.
  • در آزمون ریدینگ، پاسخ‌نامه و سوالات هم‌زمان و با دو قسمت شدن صفحه نمایش، نشان داده می‌شوند. همچنین هر طرف را می‌توان به صورت جداگانه با موس پیمایش (اسکرول) کرد. این ویژگی به مشاهده بهتر و درک بیشتر متن کمک می‌کند. در واقع وجود سوالات در کنار پاسخ‌های احتمالی، از نیاز به ورق زدن صفحه جلوگیری می‌کند.
  • برخلاف آزمون کاغذی آیلتس، داوطلبان می‌توانند بدون نیاز به یادداشت‌برداری و خط کشیدن و…، پاراگراف‌های خود را در بخش رایتینگ آیلتس، به راحتی کپی، پیست، حذف یا ویرایش کنند. همچنین در این بخش از آزمون صفحه نمایش تعداد کلمات نوشته شده را نیز نشان می‌دهد؛ که باعث صرفه‌جویی در وقت شما در شمارش کلمات نوشته شده در بخش رایتینگ می‌شود.
  • کیفیت پایین دست‌خط هیچ مشکلی در نمره آزمون آیلتس کامپیوتری ایجاد نمی‌کند.

معایب آزمون آیلتس کامپیوتری

  • پس از پایان آزمون لیسنینگ، داوطلبان زمان کمتری برای بررسی پاسخ‌ها خواهند داشت. بنابراین امکان رخ دادن غلط‌های املایی بیشتر است.
  • زمان و توجه داوطلبان بین نوشتن (تایپ کردن) پاسخ‌ها و گوش دادن، به‌طور هم‌زمان تقسیم می‌شود. این موضوع برای برخی افراد سخت و چالش‌برانگیز است.
  • خواندن روی صفحه نمایش در مقایسه با خواندن روی کاغذ برای برخی استرس‌زا و سخت است.
  • داوطلبانی که تجربه کمتری در تایپ کامپیوتری دارند؛ سرعت کمی در ورود متون خواهند داشت.
  • امکان ایجاد حواس‌پرتی به دلیل صدای تایپ کردن با کیبورد نیز می‌تواند برای برخی وجود داشته باشد.

مزایای آزمون آیلتس کاغذی

  • در بخش رایتینگ، داوطلبان در حین نوشتن پاراگراف‌ها می‌توانند نمایشی واقعی از محتوای خود داشته باشند.
  • روش‌های استاندارد مانند هایلایت کردن، خط‌کشی و غیره در آزمون کاغذی امکان‌پذیر است؛ اما در آزمون‌های آیلتس کامپیوتری قابل انجام نیست.
  • داوطلبان در پایان بخش شنیداری ۱۰ دقیقه وقت اضافی خواهند داشت تا راه‌حل‌های خود را با اجتناب از اشتباهات املایی به برگه پاسخ منتقل کنند.
  • آزمون کاغذی برای داوطلبان بدون دانش اولیه کامپیوتر و مهارت‌های تایپ، بسیار مفید است.

معایب آزمون آیلتس کاغذی

  • ویرایش یا تغییر پاسخ‌ها در آزمون کاغذی پیچیده است؛ زیرا تنها با خط زدن یا پاک کردن متون ممکن است.
  • حفظ محدودیت‌های زمانی امتحان، شمارش کلمات در حین نوشتن و مسائل مربوط به کیفیت دست‌خط چالش‌برانگیز و سخت است.
  • سالن‌های امتحان با تعداد داوطلبان بیشتر در آزمون کاغذی منجر به حواس‌پرتی می‌شود.

آیلتس کامپیوتری یا کاغذی؟ کدام فرمت بهتر است؟

اگرچه تفاوت بین آزمون کاغذی آیلتس و آزمون کامپیوتری کاملا مشهود است؛ اما شما آن را در روز امتحان خود بیشتر احساس خواهید کرد. فرمت آزمون کامپیوتری آیلتس برای داوطلبانی که دانش کامپیوتری خوب، مهارت‌های تایپ و کامپیوتری مناسب دارند، ایده‌آل است. با این حال داوطلبانی که به تمرین و نوشتن روی کاغذ عادت دارند؛ ممکن است فرمت کاغذی آزمون آیلتس را ترجیح دهند.

از سویی تفاوت دیگر بین این دو در دسترس بودن سریع‌تر نتایج آزمون است. نتایج آزمون کامپیوتری آیلتس در عرض ۳ تا ۵ روز پس از شرکت در آزمون در دسترس است. در حالی که نتایج آزمون کاغذی ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد. از این رو بسیاری آزمون مبتنی بر رایانه را به آزمون مبتنی بر کاغذ ترجیح می‌دهند.

آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران

در حال حاضر، آزمون آیلتس کامپیوتری در برخی از شهرهای ایران ارائه می‌شود. این آزمون با استفاده از رایانه برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند بخش‌های گفتاری و نوشتاری را با استفاده از کامپیوتر انجام دهند. آیلتس کامپیوتری همچنین به داوطلبان امکان می‌دهد نتایج خود را سریع‌تر دریافت کنند و با راحتی بیشتری به اطلاعات مربوط به آزمون دسترسی داشته باشند. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره مکان‌ها و زمان‌های برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران، به وب‌سایت رسمی آزمون مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. آیلتس کامپیوتری یا کاغذی؟ کدام بهتر است؟

هم آزمون‌های آیلتس جنرال و هم آزمون‌های آکادمیک را می‌توان بر اساس فرمت‌های کامپیوتری یا کاغذی انجام داد. محتوا، فرمت آزمون و زمان اختصاص داده شده برای هر بخش آزمون یکسان است. بنابراین تنها تفاوت در تجربه روز آزمون شما نهفته است. معمولا اغلب دانش‌آموزان احساس می‌کنند که آزمون کامپیوتری قابل کنترل‌تر است. به خصوص اگر سرعت تایپ مناسبی داشته باشند.

  1. آیا استفاده از قلم و کاغذ در آیلتس کامپیوتری مجاز است؟

در آزمون آیلتس بر روی کامپیوتر، پاسخ‌ها را در کادرهای مربوطه روی صفحه نمایش خود تایپ می‌کنید. با این حال همچنان یک خودکار یا مداد و کاغذ در اختیار شما قرار می‌گیرد تا نکات مهم را یادداشت کنید. البته توصیه می‌شود تا حد ممکن کار خود را با کامپیوتر پیش ببرید.

  1. برای آزمون کاغذی آیلتس خودکار بهتر است یا مداد؟

نوشتن با مداد برای بخش‌های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ آیلتس توصیه می‌شود. زیرا به‌راحتی می‌توانید پاسخ‌های خود را پاک کرده و بازنویسی کنید. اگر فراموش کردید مداد خود را بیاورید؛ مرکز آزمون آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  1. آیا دوره ielts برای این دو آزمون متفاوت است؟

محتوای دوره‌های آموزشی برای هر دو آزمون یک‌سان است. بنابراین در این زمینه تفاوتی نیست. با این حال برای انجام تمرینات، بر اساس نوع آزمون خود اقدام کنید. مثلا اگر می‌خواهید در آیلتس کامپیوتری شرکت کنید؛ بهتر است تمرینات خود را نیز با رایانه انجام دهید.

در پایان پیش از شروع تمرین برای آمادگی آزمون آیلتس توصیه می‌کنیم روش دل‌خواه خود را برای شرکت در آن بر اساس شرایط، تجارب و مهارت‌های خود انتخاب کنید.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *