تصویر شاخص
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

چند راه ساده برای کنترل استرس آزمون آیلتس

شرکت در آزمون آیلتس می‌تواند تجربه‌ای استرس‌زا باشد؛ به‌خصوص اگر نیاز به کسب نمره خاصی در این آزمون داشته باشید. اما مدیریت مؤثر استرس آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین نکات برای دستیابی به بهترین عملکرد است. اضطراب و تنش بیش از حد قبل و در حین آزمون می‎تواند روی تمرکز و توانایی شما برای نشان دادن مهارت‌های واقعی‌تان در زبان انگلیسی تاثیر منفی بگذارد. با این حال نیازی نیست که نگران مدیریت و کنترل این حجم از استرس باشید چرا که خیلی راحت می‌توانید با استفاده از استراتژی‎هایی که در این مقاله به آنها اشاره شده است؛ استرس خود را در این آزمون به حداقل برسانید و با اعتماد به نفس سر جلسه امتحان حاضر شوید. کنترل استرس آزمون آیلتس به شما این امکان را می‎دهد که بتوانید مهارت‎های خود را به طور کامل به کار ببرید و نمره خوبی کسب کنید. در این مقاله به عنوان یک راهنمای کاهش استرس و اضطراب برای آزمون آیلتس با بهترین راه برای غلبه بـر اضطراب در آزمون IELTS آشنا خواهید شد.

برای مشاوره در مورد شرایط شرکت در کلاس آموزش آيلتس میتوانید با مشاوران آکادمی عالم زاده در ارتباط باشید.

کاهش استرس در آزمون آیلتس

برای آماده‌سازی خود یک برنامه جامع تدوین کنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای مدیریت اضطراب و استرس در روز آزمون، داشتن یک برنامه آماده‌سازی ساختاریافته و جامع است. اگر زمان و تلاش کافی را در رسیدن به اهداف این برنامه به خرج دهید؛ می‎توانید از میزان اضطرابی که اغلب در روز آزمون به سراغ‌تان می‌آید بکاهید. بنابراین حتما برای مطالعه منابعی که انتخاب کرده‌اید برنامه‌ریزی کنید و برای تقویت هر ۴ مهارت خود وقت کافی را در نظر بگیرید. این برنامه باید طوری تدوین شود که در آن فرصت کافی برای تمرین و اصلاح مهارت‌ها در نظر گرفته شده باشد. علاوه بر این، با شرکت در دوره ielts می‌توانید به خوبی با قالب آزمون، انواع سؤالات و نحوه زمان‎بندی برای پاسخ به سوالات آشنا شوید و در روز امتحان غافلگیر نشوید.

تمرین مداوم و استفاده از منابع معتبر آیلتس، نه تنها به شما کمک می‏کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید؛ بلکه در استفاده از توانایی‎ها، اعتماد به نفس‌تان را نیز بالا می‌برد. شرکت در آزمون ماک و یا تست‌زنی به صورت منظم و تحت شرایط زمان‌بندی شده، این امکان را به شما می‌دهد که به محیط و شرایط روز آزمون عادت کنید و استرس نگیرید.

استفاده از استراتژی‌های موثر در مدیریت زمان را فراموش نکنید

مدیریت زمان آن هم به صورت موثر، برای کاهش استرس در طول آزمون آیلتس بسیار مهم است. از یک استراتژی مطمئن برای تخصیص زمان خود به بخش‌های مختلف آزمون پیروی کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای پاسخ دادن به تمام سوالات، بدون احساس عجله یا استرس دارید. با تست‌زنی و تجزیه و تحلیل زمانی که برای هر آزمون نیاز دارید شروع کنید. به این ترتیب می‌توانید مهارت‌ها تا تیپ‌های سوالی که زیاد وقت‌تان را می‌گیرد را شناسایی کرده و روی بهبود آنها تمرکز کنید. با محدودیت‎های زمانی هر بخش از آزمون نیز آشنا شوید و رعایت آنها را تمرین کنید تا بتوانید در طول آزمون واقعی ریتم ثابتی داشته باشید. در روز آزمون، حواس‌تان به ساعت باشد و به طور دوره‎ای پیشرفت خود را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که از برنامه زمان‌بندی شده خود عقب افتاده‏اید به جای اینکه استرس بگیرید؛ به سراغ پلن B خود بروید. هدف این پلن باید افزایش سرعت در پاسخگویی باشد.

به سراغ فعالیت‌هایی بروید که کاهش‏دهنده استرس هستند

شرکت در فعالیت‏های کاهش استرس می‎تواند به طور قابل توجهی ذهن و جسم‌تان را برای شرکت در آزمون آماده کند. برای کمک به مدیریت اضطراب و حفظ تمرکز، در طول دوره آماده‌سازی خود علاوه بر مطالعه، یوگا، مدیتیشن یا فعالیت‎های بدنی سبک انجام دهید. برای آرام کردن ذهن و کاهش تنش نیز به سراغ تکنیک‏های تمرکز حواس مانند تمرینات تنفس عمیق بروید. این تمرین‌ها می‌توانند به‌ویژه در لحظات آخری که سرجلسه نشسته‌اید ولی هنوز آزمون شروع نشده است؛ برای کنترل استرس مفید باشند. علاوه بر این حتما شب قبل استراحت کافی داشته باشید و زود بخوابید. بهتر است از چند روز قبل رژیم غذایی خود را نیز تنظیم کرده و از خوردن غذاهای ناسالم و تنقلات دوری کنید. استراحت کافی و تغذیه مناسب می‎تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی و تاب‎آوری ذهنی شما در برابر استرس داشته باشد.

راهنمای کاهش استرس برای آزمون آیلتس

ذهنیت مثبت در خود ایجاد کنید

طرز فکر شما می‎تواند تاثیر عمیقی روی توانایی‌هایتان، برای مدیریت استرس در روز آزمون داشته باشد. به جای تمرکز بر نقاط ضعف یا عدم گرفتن نتیجه دلخواه در آزمون، روی نقاط قوت و میزان پیشرفتی که در طول دوره آمادگی داشته‌اید تمرکز کنید. به این شیوه می‌توانید نگرش مثبت و مطمئنی در ذهن خود ایجاد کنید. سعی کنید هر روز به خودتان یادآوری کنید که چقدر پیشرفته کرده‌اید و خودتان را از قبل برنده این آزمون بدانید. این تمرین ذهنی می‎تواند به افزایش اعتماد به نفس شما و کاهش اضطراب و استرس‌تان در روز آزمون کمک کند. علاوه بر این سعی کنید تا جای ممکن از الگوهای فکری منفی پیروی نکنید. اگر در طول آزمون با چالش‌هایی مواجه شدید؛ به جای وحشت کردن یک نفس عمیق بکشید؛ ذهن خود را دوباره متمرکز کنید و به مهارت‎هایی که از طریق شرکت در دوره ielts به دست آورده‎اید اعتماد کنید.

از تکنیک‎های آرامش‌بخش استفاده کنید

از چند وقت قبل از آزمون، زمانی از روز را برای انجام تکنیک‏های تمدد اعصاب اختصاص دهید. این تکنیک‌ها که برخی از آنها را در این بخش آموزش داده‌ایم می‏توانند به شما در مدیریت استرس آزمون آیلتس و حفظ آرامش‌تان کمک کند.

تنفس عمیق: چند لحظه قبل از آزمون را به تنفس عمیق و آهسته اختصاص دهید. از طریق بینی هوا را وارد ریه‌ها کنید؛ نفس خود را نگه دارید و به آرامی آن را از طریق دهان بازدم کنید. این کار می‎تواند به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک در بدن‌تان کمک کند و باعث ایجاد آرامش شود.

شل کردن عضلانی: با کشش و سپس آزاد کردن گروه‌های مختلف ماهیچه‌ای در بدن، عضلات خود را آرام کنید. این تکنیک می‏تواند به کاهش تنش فیزیکی و کاهش سطح کلی استرس کمک کند.

تجسم: در طول دوره آمادگی، چند دقیقه از برنامه زمانی خود را صرف تجسم یک صحنه آرام‌بخش در ذهن کنید. گوش دادن به موسیقی آرام و بی‌کلام هم می‌تواند احساس آرامش در شما ایجاد کند؛ هم تمرکزتان را بالا ببرد و هم استرس آزمون آیلتس را کم کند.

خواندن جملات تاکیدی مثبت: روز آزمون در مسیر رسیدن به سنتر جملات تاکیدی مثبت مانند “من به اندازه کافی آماده آزمون هستنم و اعتماد به نفس دارم” یا “من می‎توانم از پس این چالش بر بیایم” را با خودتان چند بار تکرار کنید. تایید روی توانایی‌ها می‎تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

این تکنیک‌های را در طول دوره آماده‌سازی خود برای شرکت در آزمون آیلتس مدام تمرین و تکرار کنید و در صورت نیاز حتی آنها را در روز آزمون نیز به کار ببرید.

در روز آزمون اولویت را به خودتان بدهید

در روز امتحان، مهم است که مراقب سلامت جسم و ذهن‎‌تان باشید و آن را در اولویت قرار دهید. شب قبل خوب استراحت کنید؛ غذای کافی و مغذی بخورید و حتما به اندازه مورد نیاز بدن‌تان آب بنوشید. چند ساعت زودتر از خانه خارج شوید تا استرس گیر کردن در ترافیک را تجربه نکنید. دیر رسیدن یا لب مرزی رسیدن به سنتر و محل برگزاری آزمون می‎تواند استرس و اضطراب شما را تشدید کند. در لحظات منتهی به آزمون، تکنیک‌های آرامش‌بخشی که قبلا آنها را آموزش دادیم مانند تنفس عمیق یا تجسم افکار مثبت را فراموش نکنید. فکرهای مثبت کنید و به خودتان یادآوری کنید که چقدر در این مسیر تلاش کرده‌اید و چقدر توانایی‌هایتان بیشتر شده است. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که آزمون آیلتس برای ارزیابی مهارت‌های شما در زبان انگلیسی طراحی شده است و عملکردتان سر جلسه آزمون نشان‎دهنده ارزش شما به عنوان یک شخص نیست. با ذهنیت مثبت به سراغ آزمون بروید و به آن به شکل فرصتی برای نشان دادن مهارت‎های خود نگاه کنید تا احتمال شکست‌تان به شدت کم شود.

نتیجه‌گیری

نحوه صحیح مدیریت استرس آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید قبل از آزمون روی آن اشراف کامل داشته باشید. همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد؛ با تدوین یک برنامه آمادگی جامع، اجرای استراتژی‎های مدیریت زمان، شرکت در فعالیت‎های کاهش‌دهنده استرس، ایجاد ذهنیت مثبت در خود و در نهایت استفاده از تکنیک‏های تمدد اعصاب می‌توانید تاثیر استرس را روی عملکردتان در این امتحان به حداقل برساند.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *