تصویر شاخص
۹ خرداد ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟ کدامیک بهتر است؟

ماژول جنرال و آکادمیک آزمون آیلتس از دو منظر هدف شرکت‌کنندگان و مکانی که قرار است این مدارک برای اثبات مهارت‌های زبانی به آنجا ارائه شود با هم تفاوت دارند. نسخه آکادمیک این آزمون معمولا برای داوطلبانی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در سطح دانشگاهی به زبان انگلیسی را دارند. این در حالی است که نسخه عمومی آزمون بیشتر برای دیگر روش‌های مهاجرت مانند مهاجرت کاری کارایی دارد.

برای اطلاع از شرایط تهیه دوره آموزش آیلتس آکادمی عالم زاده میتوانید با مشاوران مجموعه در ارتباط باشید.

بر اساس تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک می‌توان گفت که انتخاب بین این دو بستگی به جایی دارد که قصد دارید از نمره آزمون خود در آنجا استفاده کنید. دانشگاه‎ها معمولا برای ثبت‌نام از دانشجویان آیلتس آکادمیک می‌خواهند؛ ولی اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی برای مهاجرت کاری و یا سایر روش‌های مهاجرتی از متقاضی آیلتس جنرال را نیز می‌پذیرند. با این حساب مهم است که قبل از رزرو آزمون، مطمئن شوید که نیاز به شرکت در کدامیک از این ماژول‌ها را دارید.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک از نظر فرمت آزمون

آزمون آیلتس در دو قالب آکادمیک و عمومی یا همان جنرال برگزار می‌شود. در هر دو نسخه، هدف اصلی، ارزیابی مهارت زبانی داوطلب در گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن است. یکی از عمده‌ترین تفاوت‌هایی که بین نسخه آکادمیک و جنرال آزمون آیلتس وجود دارد؛ استفاده از دو روش کمی متفاوت برای ارزیابی مهارت‌های داوطلب و با تمرکز روی محتوایی کمی متنوع‌تر است. در زیر جدول جزئیات هر دو فرمت آیلتس را می‌توانید مشاهده کنید.

بخش‌های آزمون

آیلتس آکادمیک

آیلتس جنرال

خواندن (ریدینگ)

شامل ۴۰ سوال استخراج شده از ۳ مقاله که برای پاسخ به آنها ۶۰ دقیقه زمان در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد شامل ۴۰ سوال استخراج شده از ۳ بخش که برای پاسخ به آنها ۶۰ دقیقه زمان در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد

نوشتن (رایتینگ)

شامل ۲ تسک (Graphs Essay) است که برای نوشتن آنها به داوطلب ۶۰ دقیقه زمان داده می‌شود شامل ۲ تسک (Letter Essay) است که برای نوشتن آنها به داوطلب ۶۰ دقیقه زمان داده می‌شود

گوش دادن (لیسنینگ)

شامل ۴۰ سوال در قالب ۴ بخش است که داوطلب باید ظرف ۳۰ دقیقه به آنها پاسخ دهد. ضمن اینکه ۱۰ دقیقه زمان نیز برای انتقال پاسخ‎ها به برگه پاسخنامه به داوطلب داده می‌شود.

صحبت کردن (اسپیکینگ)

شامل مصاحبه حضوری طی ۳ بخش Introduction، Cue Card و Discussion است که بسته به جواب داوطلب می‌تواند بین ۱۱ الی ۱۴ دقیقه طول بکشد.

آیلتس آکادمیک بهتر است یا آیتس جنرال

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس شامل چهار بخش Writing، Reading، Listening و Speaking است. مدت زمان برگزاری بخش کتبی آزمون که شامل ۳ مهارت ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ می‌شود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. بسته به زمان‎بندی مرکز آزمون، بخش اسپیکینگ می‎تواند در همان روز یا حداکثر یک هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی برگزار شود.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش ریدینگ

  • در بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک ۴۰ سوال استخراج شده از سه مقاله ریدینگ طولانی وجود دارد که موضوع و سطح دشواری آنها متناسب با سطح مطالب دانشگاهی است. منابع این متون بسیار متنوع است و از کتاب گرفته تا مجلات و روزنامه‌ها را شامل می‌شود.
  • در بخش ریدینگ آیلتس جنرال یا همان ماژول عمومی ۴۰ سوالی که داوطلب باید به آنها پاسخ دهد از پنج تا شش متن کوتاه‌تر استخراج شده است. موضوعات این متون از منابع روزمره مانند تبلیغات و کتاب‌های راهنمای شرکت‌ها و مواردی از این دست برگرفته شده است.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش لیسنینگ

بخش لیسنینگ برای هر دو ماژول آیلتس یعنی آکادمیک و جنرال یکسان است. سوالات این بخش از چهار متن ضبط شده، دو مونولوگ و دو مکالمه که با لهجه‌های مختلف مانند بریتیش، استرالیایی، نیوزیلندی و آمریکن خوانده شده‌اند استخراج می‌شود. موضوع فایل‌های صوتی بخش لیسنینگ شامل ترکیبی از موضوعات اجتماعی، روزمره و آموزشی است که در مجموع ۴۰ سوال از دل آنها طراحی می‌شود.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش رایتینگ

  • در بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک دو تسک وجود دارد که طی آنها از داوطلب خواسته می‌شود که اطلاعات بصری از نمودار، گراف یا دیاگرامی که در اختیارش قرار گرفته است را به صورت مقاله‌ای کوتاه توصیف کند.
  • بخش رایتینگ آیلتس جنرال شامل وظایف یا همان تسک‌هایی مانند نوشتن نامه در پاسخ به یک موقعیت خاص است.

هر دو بخش آزمون Writing از داوطلبان خواسته می‌شود تا مقالاتی را در مورد موضوعات یا استدلال‌های داده شده بنویسند.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش اسپیکینگ

درست مانند بخش لیسنینگ در بخش اسپیکینگ این دو ماژول از آزمون نیز تفاوتی وجود ندارد. اسپیکینگ تنها بخش از آیلتس است که به صورت شفاهی برگزار شده و اگزمینر طی ۱۱ الی ۱۴ دقیقه با پرسیدن سوالات مختلف در قالب ۳ بخش مختلف سعی می‌کند تا توانایی داوطلب را در برقراری ارتباط موثر ارزیابی کند. در بخش اولیه اسپیکینگ از داوطلب سوالات کلی در مورد علایق شخصی پرسیده می‌شود و در بخش‎های بعدی سوالاتی مطرح می‌شود که پاسخ به آنها نیاز به بحث عمیق‎تر در مورد موضوعات دارد و داوطلب باید بیشتر از ایده‎های انتزاعی برای پاسخ دادن استفاده کند. این تفکیک دقیق بخش‌های مختلف آیلتس به داوطلبان کمک می‌کند تا بفهمند در هر بخش چه سوالی را باید جواب بدهد و چگونه برای هر بخش از آزمون خود را آماده کند. تشریح بیشتر این بخش‌ها دقیقا همان چیزی است که در دوره ielts به زبان‌آموزان ارائه می‌شود.

کدامیک بهتر است؛ آیلتس جنرال یا آکادمیک؟

انتخاب بین آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در درجه اول به هدف شما از شرکت در آزمون و بعد از آن به الزامات تعیین شده توسط موسسه یا سازمانی که قصد دارید مدرک‌تان را به آنجا ارائه دهید بستگی دارد. در ادامه مناسب‌ترین گزینه برای داوطلبان مختلف را توضیح داده‌ایم.

آیلتس آکادمیک مناسب چه داوطلبانی است؟

اگر یکی از شرایط زیر را دارید حتما باید در ماژول آکادمیک این آزمون شرکت کنید:

  • اگر در حال برنامه‎ریزی برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یک کشور انگلیسی زبان هستید و می‌خواهید مهاجرت تحصیلی کنید.
  • شغل‌تان پزشک و پرستار است و به دنبال دریافت مجوز کار یا گواهی طبابت در یک کشور انگلیسی زبان هستید.
  • می‎خواهید برای یک سازمان حرفه‎ای در یک کشور انگلیسی زبان کار کنید. متقاضیان مشاغلی که دارای الزامات قانونی برای مهارت انگلیسی هستند نیاز به آیلتس آکادمیک دارند.

آیلتس جنرال مناسب چه داوطلبانی است؟

اگر جزء افراد زیر هستید نیازی ندارید در ماژول آکادمیک آزمون شرکت کنید و همان آیلتس جنرال کافی است:

  • در حال برنامه‎ریزی برای تحصیل در دبیرستان یا کالج در یک کشور انگلیسی زبان هستند. به طور کلی متقاضیانی که قصد انجام فعالیت‎های آموزشی غیر آکادمیک در کشورهای انگلیسی زبان را دارند باید آیلتس جنرال بگیرند.
  • به فکر مهاجرت کاری هستید و یا می‌خواهید دوره‌های آموزشی مرتبط با کار یا حرفه‌تان را در یک محیط انگلیسی زبان بگذرانید. آیلتس جنرال برای کسانی که به دنبال کسب تجربه کاری عملی یا توسعه مهارت‌های شغلی خود هستند مناسب است.
  • قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان مانند استرالیا، کانادا، نیوزیلند یا بریتانیا را دارید و اداره مهاجرت کشور مقصد به دلیل نوع ویزای درخواستی، از شما مدرک زبان می‌خواهد. یکی از الزامات دریافت برخی از ویزاهای خاص در این کشورها، تسلط به زبان انگلیسی است. به عنوان مثال اگر قرار است بر اساس مهارت‌تان بعد از مهاجرت، شغلی در کشور مقصد پیدا کنید که در آن تسلط به زبان الزامی است؛ طبق لیست الزامات اداره مهاجرت، قطعا نیاز به ارائه مدرک زبان دارید.

آیا تفاوتی در امتیازدهی بین این دو مدل آزمون وجود دارد؟

نحوه امتیازدهی برای هر دو ماژول آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش رایتینگ یکسان است. در واقع اینکه چقدر خوب به سوال پاسخ می‎دهید؛ چقدر توانایی این را دارید که ایده خود را به‌خوبی سازماندهی کنید و از چه سطح واژگان و دستور زبانی استفاده می‌کنید اصلی‌ترین عواملی هستند که روی نمره رایتینگ شما تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این لحن متنی که در رایتینگ آیلتس جنرال می‌نویسید نیز روی نمره نهایی شما در این بخش اثر می‌گذارد. شما باید به دقت به این موضوع مهم فکر کنید که قرار است نامه را برای چه کسی و چرا بنویسید. بعد از پاسخ دادن به این سوالات، باید سطح رسمیت لحن، دشواری واژه‌ها و حتی گرامر جملات را تعیین و بر اساس آن شروع به نوشتن کنید. متون ریدینگ آزمون آکادمیک گاهی اوقات حاوی واژگان دشوارتری بوده و یا از نظر سبک پیچیده‌تر از آیلتس جنرال هستند. در نتیجه، ممکن است مجبور شوید برای رسیدن به نمره دلخواه‌تان به سوالات بیشتری در ماژول عمومی به نسبت به ماژول آکادمیک پاسخ دهید. به عنوان مثال اگر در آزمون آکادمیک با پاسخ دادن به ۲۵ سوال می‌توانید نمره ۶.۵ در بخش ریدینگ بگیرید؛ برای آزمون جنرال شاید نیاز باشد برای رسیدن به این نمره به بیش از ۲۵ سوال پاسخ صحیح بدهید.

نتیجه‌گیری

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی یا همان IELTS برای ارزیابی مهارت یک فرد در زبان انگلیسی بر اساس چهار عامل گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن طراحی شده است. آزمون آیلتس به دو دسته آکادمیک و عمومی تقسیم می‎شود. این دو مدل آزمون از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. اصلی‌ترین تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در دو بخش رایتینگ و ریدینگ است. اینکه کدامیک از این دو مدل آیلتس بهتر است؛ بستگی به دو فاکتور مهم هدف شما از شرکت در آزمون و الزامات جایی که می‌خواهید مدرک خود را به عنوان اثبات مهارت‌تان در درک زبان انگلیسی ارائه دهید دارد. اگر برای مهاجرت کاری به دنبال مدرک زبان هستید؛ آزمون آموزش آیلتس جنرال برای‌تان کفایت می‌کند. اما اگر قصد دارید در یک کشور انگلیسی زبان به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه دهید؛ حتما باید در ماژول آکادمیک این آزمون شرکت کنید.

 

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *