تصویر شاخص
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

بهترین و سریعترین روش های یادگیری لغات انگلیسی ۲۰۲۴

بسیاری از زبان‌آموزان برای یادگیری لغات انگلیسی، هزینه و زمان زیادی را صرف خرید و خواندن کتاب‌های آموزش واژگان انگلیسی می‎کنند. درست است که اکثر این کتاب‌ها بر مبنای اصول استاندارد آموزشی تدوین شده‌اند و مطالعه آنها می‌تواند به افزایش دایره لغات شما کمک کند؛ اما روش‌های دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید از زمان و انرژی خود به نحو موثرتری برای یادگیری لغات جدید استفاده کنید. در واقع منظور ما این نیست که خواندن این منابع بی‌فایده است؛ بلکه منظور این است که باید از آنها به روش صحیح استفاده کنید. در این مقاله ۷ روش خارق‎العاده را توضیح داده‌اید که اگر از آنها استفاده کنید می‌توانید خیلی سریع دایره لغات خود را گسترش دهید و از واژه‌های جدیدی که یاد می‌گیرید در جای درست استفاده کنید و بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی را معرفی کرده ایم. ئس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تهیه دوره آموزش آیلتس میتوانید با مشاورین آکادمی زبان عالم زاده در ارتباط باشید تا توجه به شرایط شما بهترین راه حل و مسیر را به شما معرفی کنند.

روش‌های کارآمد یادگیری لغات زبان انگلیسی

مطالعه منابع مختلف

خواندن منابع مختلف مانند روزنامه، تراکت‌های تبلیغاتی و مواردی از این دست بهترین راه برای بهبود مهارت شما در زمینه واژگان انگلیسی است. حتی انگلیسی زبان‌ها هم با استفاده از این روش می‌توانند کلماتی را یاد بگیرند که تا به حال به گوش‌شان نخورده است. با وجود اینکه مطالعه منابع مختلف، تقریبا ارزان‌ترین و بهترین روش یادگیری لغات جدید است؛ اما بسیاری از زبان‌آموزان نمی‌دانند که باید چطور این کار را انجام دهند و چه منابعی را مطالعه کنند. به عنوان یک راهنمای کلی باید بگوییم که بهتر است منابعی را بخوانید که به موضوع آن علاقه دارید. به عنوان مثال اگر ورزش را دوست دارید؛ روزنامه ورزشی بخوانید. با این روش وقتی کلمات جدید یاد بگیرید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید؛ می‌توانید دایره موضوعات مطالعه خود را گسترده‌تر کنید. مثلا می‌توانید اخبار انگلیسی با زیرنویس ببینید؛ رمان بخوانید؛ بیوگرافی بخوانید و حتی از بین صدها وب‎سایت خبری، یکی را انتخاب کرده و هر روز خبرهای آن را بخوانید.

استفاده از دیکشنری

ممکن است در طول خواندن یک متن با کلمات متعددی روبه‌رو شوید که معنی آنها را نمی‌دانید. یکی از ساده‌ترین و غیراصولی‌ترین روش‌هایی که زبان‌آموزان برای درک معنی این کلمات از آن استفاده می‌کنند؛ مراجعه به فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی است. ما استفاده از این روش را برای زبان‌آموزان دوره ielts ممنوع کرده‌ایم؛ چرا که این روش در یادگیری شما را تنبل خواهد کرد. ضمن اینکه استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی باعث می‌شود لغات جدید بیشتری را نیز یاد بگیرید. بنابراین اگر به فکر گسترش دایره لغات خود هستید؛ از این به بعد هر بار که مطلبی را می‎خوانید و به کلمه‎ای برخورد می‎کنید که معنی آن را نمی‎دانید؛ کافیست آن را در یک فرهنگ لغت آنلاین جستجو کنید.

تهیه دفترچه لغات

برای اینکه کلمات جدید در ذهن‌تان بماند؛ حتما باید آنها را مرور کنید. برای این کار بهترین روش، تهیه یک دفترچه لغات است. نوشتن کلمات جدید به شیوه‌ای که در ادامه توضیح می‌دهیم را به یک روال تبدیل کنید. ممکن است چند روز اول کمی خسته‎کننده به نظر برسد؛ اما بعد از ۳۰ روز تبدیل به یک عادت عادی روزانه می‎شود. ابتدا هر کلمه جدیدی که در متن می‌بینید را درون یک دفترچه بنویسید. جلوی خودش معنی انگلیسی آن که در دیکنشری نوشته شده است را یادداشت کنید. اگر نیاز دارید؛ معنی کلمه را به زبان فارسی هم بنویسید. سپس خط پایین یک جمله از خودتان بسازید که این کلمه در آن به کار رفته است. این کار به شما کمک می‌کند که یاد بگیرید کلمه را باید کجا به کار ببرید.

به عنوان مثال کلمه Beautiful  را در دفترچه به صورت زیر یادداشت کنید:

Beautiful: to describe something that has qualities we like to see or hear.

Examples:

The girl was wearing a beautiful dress.

I like this music. It is very beautiful.

اگر چند روز این سه مرحله را تکرار کنید؛ بعد از مدتی دایره لغات شما با سرعت فوق‎العاده‎ای گسترده خواهد شد.

سریعترین روش های یادگیری لغات انگلیسی

یادگیری کلمات بر اساس دسته یا موضوع

در کتاب‌های آموزش واژگان، اغلب نویسندگان، لغات را به صورت فهرست‌بندی شده بر اساس موضوعات مرتبط به زبان‌آموزان یاد می‌دهند. به عنوان مثال در موضوع حمل و نقل، لیستی از کلماتی که به حمل و نقل مرتبط هستند مانند ماشین، کامیون، موتور، ترافیک و غیره وجود دارد. بنابراین یکی از بهترین تکنیک‌های یادگیری لغات، استفاده از فهرست موضوعی است. شما می‌توانید برای هر موضوع یا دسته خاص، لیستی از کلمات جدید تهیه کرده و آنها را با تکرار به خاطر بسپارید. به عنوان مثال در موضوع تفریحات و سفر می‌توانید کلماتی مانند هتل، سفر، فرودگاه، کتاب، راهنمای تور و غیره را بگنجانید. ساختن این لیست و جستجوی معنای کلمات توسط خودتان در آن، روند یادگیری را تسریع می‌کند.

یادگیری کالوکیشن‌ ها

کالوکیشن‌ها به معنی کلمات یا گروه‎هایی از کلمات هستند که به هم تعلق دارند. به عنوان مثال موارد زیر جزء ترکیب‎های رایج در زبان انگلیسی هستند که همراه هم استفاده می‌شوند:

  • Go shopping
  • Study English
  • Practice writing
  • Play tennis

معمولا کالوکیشن ترکیبی شامل از یک فعل و یک اسم است. دانستن این ترکیب‌ها به شما کمک می‌کند که به‌خصوص در محاورات روزانه خود بهتر و روان‌تر انگلیسی صحبت کنید. لغاتی که در دفترچه واژگان خود نوشته‌اید یا از آنها فهرست موضوعی درست کرده‌اید را بردارید و سعی کنید با آنها ترکیبی ایجاد کنید که از نظر گرامری درست است و معنی می‌دهد. این کار ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد؛ اما خیلی زود متوجه خواهید شد که در حال یادگیری لیست مهمی از collocationهای کاربردی هستید که می‌توانند مهارت شما در صحبت کردن به زبان انگلیسی را تقویت کنند.

واژه ‎سازی

این روش کمی پیشرفته‌تر از سایر روش‌هاست؛ اما می‌تواند در روان‌تر و استانداردتر صحبت کردن به زبان انگلیسی بسیار موثر باشد. بسیاری از کلمات انگلیسی دارای ریشه هستند. این ریشه می‏تواند با هر بار تغییر تبدیل به کلمه‌ای جدید شود. در واقع این تغییرات کلمه را به اسم، فعل، صفت و یا قید تبدیل می‌کنند. به عنوان مثال کلمه Collect یک فعل است که به ترتیب اسم و قید آن عبارتند از:

  • Collective
  • Collectively

اگر می‎خواهید انگلیسی را به صورت روان و واضح صحبت کنید؛ باید تمام اشکال این کلمات را یاد بگیرید. البته همه کلمات قابلیت تبدیل به این ۴ شکل را ندارند و برخی فقط سه شکل دارند. برای یادگیری فرم‌های مختلف واژگان می‌توانید از فرهنگ لغت استفاده کنید و شکل صفت، فعل، قید و اسم کلمه را پیدا کرده و هنگام یادداشت در دفترچه لغات‌تان آنها را نیز زیر کلمه اصلی بنویسید. برای اینکه این لغات بهتر در ذهن‌تان بماند باید دقیقا مثل کلمه اصلی برای آنها نیز یک جمله مثال بزنید.

وبلاگ‎ نویسی

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری واژگان جدید، استفاده از آنها در نوشتن است و یک راه عالی برای تمرین نوشتن نیز وبلاگ‌نویسی است. پلتفرم‎های وبلاگ‎نویسی رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد اما Blogger، WordPress، Tumblr و Medium چهار پلتفرم محبوب هستند که با عضویت رایگان در آنها می‌توانید وبلاگ شخصی خودتان را درست کرده و شروع به نوشتن کنید. توصیه می‌شود با کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید هر چه به ذهنتان می‎رسد بنویسید.

چگونه می‏توانم سریع به زبان انگلیسی مسلط شوم؟

در این بخش ۱۰ نکته کلیدی را توضیح داده‌ایم که به شما کمک می‌کنند که زودتر به زبان انگلیسی مسلط شوید. ۵ نکته اول راه‎ها یا اقدامات عملی‎تر برای یادگیری سریع انگلیسی هستند و ۵ نکته بعدی بیشتر در مورد تغییر ذهنیت شما هستند و از این طریق به شما کمک می‎کنند تا سریع به زبان انگلیسی مسلط شوید.

  • انگیزه خود از یادگیری زبان انگلیسی را مشخص کرده و اهداف معقول تعیین کنید
  • گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم‌های زبان اصلی بهترین روش مسلط شدن به زبان انگلیسی هستند
  • کودکان و افراد مسن که ساده‌تر و قابل فهم‌تر صحبت می‌کنند بهترین معلم انگلیسی برای یادگیری این زبان هستند
  • هر روز سعی کنید چند ساعتی در یک محیط انگلیسی قرار بگیرید و با افراد نیتیو مکالمه داشته باشید
  • از تخیل خود استفاده کنید؛ به خصوص وقتی صحبت از یادگیری واژگان جدید می‎شود. به عنوان مثال می‌توانید کلماتی که شبیه آنها در فارسی وجود دارد را با هم تطابق دهید
  • در مسیر یادگیری وقتی نکته‌ای را نمی‌فهمید یا در مورد معنی کلمه‌ای مطمئن نیستید؛ حتما از کسی که تجربه آموزش زبان انگلیسی یا آموزش آیلتس دارد سوال بپرسید
  • در مورد لهجه و دستور زبان انگلیسی استرس نداشته باشید. این طرز فکر شما را کند و دلسرد می‎کند. بخشی از یادگیری زبان انگلیسی این است که بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. واضح و قابل فهم بودن پیام‌تان از هر چیزی بیشتر اهمیت دارد
  • حفظ کردن لغات را کنار بگذارید و به جای آن بیشتر گوش کنید و صحبت کنید
  • هرگز فکر نکنید که زبان‎‌آموز هستید و همیشه مانند یک انگلیسی زبان رفتار کنید. به عنوان مثال هنگام غذا خوردن فکر کنید در رستوران هستید و می‌خواهید سفارش خود را به انگلیسی ثبت کنید و یا وقتی میوه‌ای قرمز و گرد شکل می‌بینید به کلمه انگلیسی “apple” فکر کنید
  • هر زمان که به موفقیت‎های کوچک در یادگیری این زبان رسیدید؛ این موقعیت را جشن بگیرید
دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *