تصویر شاخص
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

در آزمون شفاهی آیلتس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

درصد زیادی از داوطلبان آزمون آیلتس، اسپیکینگ را سخت‌ترین بخش این آزمون می‌دانند؛ زیرا امتحان این اسکیل به صورت شفاهی برگزار می‌شود. اما در واقع اسپیکینگ ساده‎ترین بخش آیلتس برای بهبود نمره کلی شما در این آزمون است. درست است که شفاهی بودن این بخش، فرصت اصلاح را از شما می‌گیرد؛ اما همه شرکت‎کنندگان در آزمون شرایط یکسانی دارند و ممتحنان از شما انتظار ندارند که مانند یک سخنور انگلیسی زبان صحبت کنید و پاسخ‎های بسیار منطقی و ساختارمندی بدهید.

برای اینکه بتوانید در این بخش نمره خوبی کسب کنید فقط کافیست که روان و بدون مکث صحبت کنید؛ بتوانید از واژگان مختلف استفاده کنید؛ از اشتباهات گرامری اجتناب کنید و تلفظ صحیح داشته باشید. علاوه بر این موارد، می‎توانید با رعایت نکات و ترفندهای ساده‌ای که در ادامه توضیح می‌دهیم؛ نمره اسپیکینگ خود را افزایش دهید.

برای اطلاع از شرایط تهیه دوره اسپیکینگ آیلتس عالم زاده میتوانید با مشاوران مجموعه در ارتباط باشید.

نکات مهم برای افزایش نمره اسپیکینگ

تا جای ممکن از مکث کردن بپرهیزید

در اسپیکینگ باید روان و خودجوش صحبت کنید. با این کار می‌توانید امتیاز بیشتری کسب کنید. درست است که استفاده از واژگان سطح بالا و پیشرفته می‌تواند نمره شما را افزایش دهد؛ اما مسلط بودن مهم‌تر از سطح دشواری کلماتی است که از آنها استفاده می‌کنید. البته این روان صحبت کردن باید همراه با استفاده از گرامر صحیح باشد. در غیر این صورت زیاد ارزشی ندارد. در واقع شما باید بین سریع صحبت کردن و مکث‎های طولانی و همچنین به کار بردن گرامر صحیح یک تعادل برقرار کنید.

از قبل نحوه استاندارد پاسخ دادن به نمونه سوالات را تمرین کنید

در اسپیکینگ معمولا سوالات در مورد موضوعات روزمره مانند کار، تحصیل، ورزش، خانواده و مواردی از این دست هستند. بنابراین باید سعی کنید قبل از امتحان با شرکت در یک دوره آموزش آیلتس با نحوه صحیح پاسخ دادن به سوالات این بخش از آزمون آشنا شوید. در این دوره‌ها با روشی استاندارد یاد خواهید گرفت که باید از چه واژگانی استفاده کنید تا پاسخ‌هایتان نمره‌آور باشند.

در آزمون شفاهی آیلتس به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در صورت نیاز، دوباره سوال را از ممتحن بپرسید

اگر سوال را متوجه نشدید؛ حتما از ممتحن بخواهید که مجددا آن را برای شما تکرار کند. سوال پرسیدن از ممتحن روی نمره شما تاثیر منفی ندارد؛ اما پاسخ غیرمرتبط چرا.

با احساسات صحبت کنید

آن چیزی که باعث می‌شود اسپیکینگ شما فلوئنت یا به اصطلاح روان شود و متفاوت از یک زبان‌آموز مبتدی به نظر برسید؛ لحنی است که جملات خود را با آن ادا می‌کنید. سعی کنید جملات انگلیسی را دقیقا با همان حسی که هنگام فارسی حرف زدن دارید بیان کنید. 

جملات خود را گسترش دهید

سعی کنید بیشتر از ممتحن صحبت کنید. به عنوان مثال اگر یک سوال یک جمله‌ای از شما پرسیده شده است؛ آن را با دو یا چند جمله پاسخ دهید و هرگز پاسخ‎های کوتاه و نامرتبط ندهید. به عنوان مثال اگر ممتحن از شما پرسید که آیا ورزش می‌کنید؟ پاسخ شما نباید یه جمله ساده بله یا خیر باشد. اگر پاسخ‌تان منفی است؛ بعد از گفتن No, I don’t like sports در ادامه بهتر است جملات زیر را زیر بگویید:

I’m not a very active person and I’ve never liked P.E. in school. But I like playing intellectual games instead. For example, I find chess very interesting.

از جملات منسجم استفاده کنید

برای پاسخ دادن حتما باید از کلمات و ساختارهای منسجم و به هم پیوسته استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از کلمات و عباراتی مانند  however, nevertheless, all in all, moreoverهم جواب‌های خود را گسترش دهید و هم پیوستگی را بین جملات خود رعایت کنید.

به خودتان فرصت فکر کردن بدهید

اگر در مورد پاسخی که می‌خواهید بدهید مطمئن نیستید؛ می‎توانید با استفاده از نکته‌ای که در ادامه توضیح می‌دهیم کمی زمان بخرید و بیشتر فکر کنید. به عنوان مثال در شروع پاسخ می‎توانید از جملات زیر استفاده کنید تا زمان بیشتری برای ارائه پاسخ داشته باشید:

That’s a tricky question

I’ve never thought about that before

That’s an interesting question

علاوه بر این تکنیک می‎توانید سوال را دوباره در ذهن‌تان فرموله کنید. به عنوان مثال اگر ممتحن از شما پرسید که کتاب مورد علاقه شما در دوران کودکی چه بود؟ می‌توانید پاسخ خود را با جمله زیر شروع کنید:

What book did I like as a child? Let me see…

در صورتی که متوجه اشتباه خود شدید؛ اصلا وحشت نکنید

اگر در جایی از مکالمه اشتباه کردید نترسید و سعی کنید تا جایی که ممکن است خودتان را اصلاح کنید. اگر از پس اصلاح جمله اشتباهی که گفته‌اید برنمی‌آیید؛ فقط به صحبت کردن ادامه دهید. به خاطر چند اشتباه امتیاز زیادی از دست نخواهید داد.

سعی کنید در بدو ورود ذهنیت ممتحن را نسبت به خودتان مثبت کنید

صبح روز امتحان به خودتان عطر بزنید و بهترین و شیک‌ترین لباسی که دارید را بپوشید. این کار به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و روی ذهنیت ممتحن نیز اثر مثبتی بگذارید. اگرچه ممکن است ویژگی‌های ظاهری خیلی مهم به نظر نرسند؛ اما ایجاد یک برداشت اولیه مثبت در ذهن اگزمینر تا حد زیادی کمک‎کننده خواهد بود.

به سوالات پاسخ از پیش حفظ شده ندهید

ممتحنین آیلتس آنقدر تجربه دارند که بتوانند تشخیص دهند که آیا شما از روی دانش زبانی که دارید جمله‌سازی می‌کنید یا پاسخ‌ها را قبل از مصاحبه حفظ کرده‌اید. حفظ کردن اسکریپت‎های کامل یک سوال، ایده بسیاری بدی است و در دوره اسپيكينگ آيلتس استفاده از آن به هیچ عنوان به زبان‌آموزان توصیه نمی‌شود. در عوض بهتر است که کلمات و ترکیبات جداگانه را یاد بگیرید و آنها را در محاوره خود به کار ببرید.

اشتباهی که باید در اسپیکینگ آیلتس از آنها اجتناب کنید

 ۵ اشتباهی که باید در اسپیکینگ آیلتس از آنها اجتناب کنید

هر چقدر هم که برای امتحان آماده باشید؛ ممکن است گاهی به دلیل استرس زیاد مرتکب اشتباهاتی شوید که روی نمره شما تاثیر منفی دارند. این اشتباهات که بسیار هم رایج هستند عبارتند از:

دادن پاسخ بله/خیر

یکی از رایج‎ترین اشتباهاتی که داوطلبان در آزمون آیلتس مرتکب می‎شوند؛ دادن پاسخ‎های ساده بله یا خیر به خصوص در بخش ۱ و بخش ۳ آزمون اسپیکینگ است. دادن پاسخ‌های کوتاه به سوالات، این فرصت که بتوانید مهارت‌های خود را در زبان انگلیسی نشان دهید را محدود می‌کند. هدف ممتحنین از طرح سوالات مختلف در این دو بخش این است که متوجه شوند شما به عنوان یک زبان‌آموز چقدر می‌توانید در مورد یک موضوع به صورت بداهه عمیق و روان صحبت کنید.

عدم تفصیل

بسیاری از داوطلبان تمایل دارند در بخش ۲ و بخش ۳ آزمون اسپیکینگ پاسخ‎های مختصر و سطحی بدهند. در این بخش‎ها، از شما انتظار می‎رود که در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید یا در یک بحث به صورت فعال شرکت داشته باشید. عدم توضیح بیشتر در مورد ایده اصلی موضوع و تجربیات خود می‎تواند منجر به تاثیر منفی روی نمره شما شود.

تلفظ اشتباه

تلفظ واضح در آزمون اسپیکینگ آیلتس بسیار مهم‌تر از تند صحبت کردن است. تلفظ اشتباه کلمات می‎تواند منجر به سوء تفاهم شود و روی نمره بخش تسلط شما تاثیر بگذارد.

صحبت کردن خیلی سریع

صحبت کردن خیلی سریع هم بر خلاف آنچه که از دور به نظر می‌رسد می‏تواند درک حرف‌های شما را برای اگزمینر دشوار کند؛ حتی اگر تلفظ شما دقیق باشد. تند صحبت کردن یک مشکل رایج است؛ به خصوص زمانی که داوطلب عصبی است یا سعی می‎کند اطلاعات زیادی را در یک چارچوب زمانی محدود در اختیار ممتحن قرار دهد.

بیش از حد رسمی یا غیر رسمی بودن جملات

یکی دیگر از خطاهای رایج، عدم تنظیم سطح رسمیت جملات و مطابقت آنها با موضوع بحث است. در قسمت ۱ آزمون اسپیکینگ، هنگام بحث در مورد موضوعات شخصی می‎توانید غیررسمی‎تر باشید؛ اما بهتر است برای پاسخ دادن به سوالات قسمت ۳ کمی لحن‌تان را رسمی‌تر کنید. چرا که در این بخش معمولا در مورد موضوعات پیچیده صحبت می‌شود.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *