تصویر شاخص
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ بدون نظر توسط: تحریریه
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

شرایط لازم برای آیلتس و موارد مجاز و غیرمجاز روز آزمون

آیلتس (سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی) آزمونی است که برای ارزیابی توانایی زبانی داوطلبانی طراحی شده که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به یک کشور انگلیسی زبان را دارند. این آزمون توسط British Council و تحت عنوان برنامه توسعه بین‎المللی (IDP) و همچنین Cambridge English برگزار می‌شود. در طراحی این آزمون و تدوین شرایط شرکت در آن، هیچ قانون سخت‌گیرانه‌ای وجود ندارد. در واقع تمام افراد بالای ۱۶ سال، فارغ از ملیت و سابقه تحصیلی‌شان می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. به همین خاطر آیلتس یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان در جهان است که فقط سالانه بیش از یک میلیون نفر از کشور هند در آن ثبت‌نام می‌کنند. در این مقاله بیشتر در مورد شرایط لازم برای آیلتس و موارد مجاز و غیرمجاز روز آزمون صحبت می‌کنیم.

برای اطلاع از شرایط و نحوه ثبت نام در دوره IELTS میتوانید با مشاوران آکادمی زبان عالم زاده در ارتباط باشید.

شرایط و ضوابط آزمون آیلتس

داوطلب باید هنگام ثبت نام مدرک هویتی خود مانند گذرنامه یا کارت شناسایی ملی را به مرکز آزمون ارائه کند. برای تایید نوع مدرک هویتی مورد قبول حتما با سنتر تماس بگیرید. کسانی که برای شرکت در آیلتس به کشورهای همسایه سفر می‌کنند باید حتما از پاسپورت به عنوان مدرک هویتی استفاده کنند.

هر گونه تغییر در مدرک هویتی خود را قبل از تاریخ آزمون به مسئول ثبت نام سنتر اطلاع دهید. اگر این کار را انجام ندهید؛ روز امتحان مجاز به شرکت در آزمون نخواهید بود و وجهی که پرداخت کرده‌اید نیز عودت داده نمی‌شود.

در روز آزمون حتما باید همان مدرک شناسایی ثبت شده در زمان ثبت نام را همراه داشته باشید. همراه نداشتن این مدرک به معنی از دست دادن آزمون و عدم عودت وجه ثبت نام است.

یک ساعت قبل از زمان شروع آزمون در محل برگزاری حاضر شوید. حتی اگر یک دقیقه دیر سرجلسه برسید؛ اجازه شرکت در آزمون را نخواهید داشت و شهریه ثبت نام‌تان هم بازپرداخت نخواهد شد.

تمام وسایل شخصی خود اعم از کیف و موبایل را در کمدهای تعبیه شده در محل آزمون قرار دهید. تنها چیزهایی که می‌توانید همراه خودتان سرجلسه ببرید؛ مدرک شناسایی تایید شده، خودکار استاندارد، مداد، پاک کن و یک بطری آب بدون برچسب است. تمام وسایل الکترونیکی و حتی ساعت مچی‌تان را باید در بیاورید؛ خاموش کنید و در کمد مخصوص نگهداری از متعلقات قرار دهید. گاهی سرجلسه و به صورت رندم، از دستگاه اسکن برای پیدا کردن وسایل الکترونیکی که در محیط روشن هستند استفاده می‌شود. هر داوطلبی که وسیله الکترونیکی به همراه داشته باشد؛ از جلسه اخراج خواهد شد. از آنجایی که سنترها مسئولیت گم شدن وسایلی که در کمدها قرار می‌دهید را نمی‌پذیرند؛ توصیه می‌کنیم به غیر از وسایل مجاز، چیز دیگری با خودتان نبرید.

برای تایید هویت هم در زمان ثبت نام و هم در روز آزمون از شما رضایت‌نامه دریافت می‌شود. با امضا کردن این برگه مجوز تصویربرداری در روز آزمون را به برگزارکنندگان می‌دهید. در زمان عکسبرداری باید صورت‌تان کاملا مشخص باشد. هر داوطلبی که از گرفتن عکس امتناع کند؛ اجازه شرکت در آزمون را نخواهد داشت و وجه ثبت‌نامش نیز مسترد نخواهد شد. عکس گرفته شده توسط مرکز آزمون در فرم گزارش آزمون چاپ می‌شود. از امضای برگه رضایت‌نامه به عنوان نمونه امضای داوطلب استفاده می‌شود.

روز آزمون روی میزتان فقط می‌توانید مدرک هویتی، خودکار، مداد، پاک کن و یک بطری آب بدون برچسب بگذارید.

اگر برگه سوالی که به شما داده شده با نوع آزمون مطابقت ندارد یا اینکه برگه سوال ناقص یا ناخوانا است؛ فورا این موضوع را به ناظر اطلاع دهید. در آیلتس کامپیوتری هم اگر سوالات را روی صفحه رایانه خود نمی‏بینید؛ در اسرع وقت به مراقب اطلاع دهید.

اگر لازم است از مراقب جلسه چیزی بپرسید؛ حتما اول دست خود را بالا ببرید. شرکت‎کنندگان در آزمون مجاز نیستند که در مورد سؤالات آزمون از مراقبین توضیح بخواهند.

حتما باید در هر چهار بخش آزمون (گوش دادن، خواندن، نوشتن یا صحبت کردن) شرکت کنید. در صورت عدم شرکت در یکی از این چهار بخش، نتیجه آزمون به شما اعلام نخواهد شد. گاهی بسته به شرایط داوطلب ممکن است در این مورد استنثنا در نظر گرفته شود. داوطلبینی که چنین شرایطی دارند باید هنگام ثبت نام درخواست خود را به سنتر ارائه کرده و تاییدیه کتبی دریافت کنند.

در روز امتحان آیلتس چه چیزهایی

شرایط ویژه آیلتس

همانطور که اشاره شد؛ برای شرکت در این آزمون قوانین سخت‌گیرانه‌ای در نظر گرفته نشده است و به همین خاطر حتی داوطلبانی که شرایط خاص دارند نیز می‎توانند در آزمون آیلتس شرکت کنند. هدف از این کار این است که فرصتی برابر برای همه کسانی که مایل به تحصیل و کار کردن در یک کشور انگلیسی زبان هستند فراهم شود. افرادی که در این دسته قرار می‎گیرند عبارتند از:

  • افرادی که در یادگیری مشکل دارند
  • افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند
  • افرادی که دچار اختلال بینایی هستند
  • افرادی که از مشکلات خاص پزشکی رنج می‎برند

واجدین هر یک از ضوابط ذکر شده در صورتی که حداقل سه ماه قبل از برگزاری آزمون، مشکل خود را به مراجع مربوطه در سنتر محل برگزاری اطلاع دهند؛ واجد استفاده از شرایط ویژه در مراکز امتحانی می‌باشند. البته این به شرطی است که مشکل داوطلب از نظر مسئولان برگزاری تایید شده باشد.

چند نکته مهم در مورد روز آزمون

درست است که شرکت در دوره ielts و تمرین و تکرار زیاد، مهم‌ترین اصلی است که برای گرفتن نمره خوب در این آزمون باید به آن پایبند باشید؛ اما رعایت نکات زیر در روز آزمون نیز بسیار موثر و کارآمد است:

خودتان را از چند روز قبل آماده کنید

زمان و تاریخ آزمون را از چند روز قبل مجددا چک کنید. شب قبل ساعت گوشی را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای رسیدن به مرکز آزمون داشته باشید. همان مدرک شناسایی که هنگام رزرو آزمون از آن به عنوان مدرک هویتی استفاده کردید را روز آزمون به همراه داشته باشید. این نکته بسیار مهم است. اگر مدرک شناسایی شما همانی نباشد که به سنتر ارائه کرده‌اید یا فراموش کنید آن را همراه خودتان بیاورید؛ نمی‎توانید در آزمون شرکت کنید.

خونسردی خودتان را حفظ کنید

در طول آزمون، به‌خصوص دقایق اولیه سعی کنید آرام باشید و روی سوال تمرکز کنید. اگر احساس اضطراب شدید کردید؛ چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن‌تان را آرام کنید. سوالات را با دقت بخوانید و در پاسخ دادن عجله نکنید.

حتما دستورالعمل پاسخ به سوالات را به دقت بخوانید

قوانین و مقررات آیلتس را قبل از آزمون بخوانید تا متوجه شوید چه بایدها و نبایدهایی در مورد شرکت در این آزمون وجود دارد. همانطور که اشاره شد؛ قبل از ورود به سالن از شما خواسته می‎شود که تمام وسایل شخصی خود را در مکانی امن خارج از سالن بگذارید. حتما تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید تا مزاحمتی برای دیگر داوطلبین ایجاد نشود.

همانطور که می‌دانید امتحان بخش‌های Listening، Reading و Writing در یک روز و پشت سر هم برگزار می‌شود. این آزمون ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‏کشد و هیچ وقفه‏ای بین این بخش‌ها وجود ندارد. قبل از ورود به سالن امتحان هم حتما از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

قبل از شروع امتحان یک خوراکی انرژی‌زا و کمی آب بخورید. فراموش نکنید که مجاز به بردن خوراکی سرجلسه نیستید. اما اگر آب را در یک بطری شفاف و بدون برچسب ریخته باشید؛ می‏توانید آن را با خودتان سرجلسه ببرید.

به فایل صوتی که از بلندگوهای سالن پخش می‌شود به دقت گوش دهید و دستورالعمل که گفته می‌شود را به دقت دنبال کنید. قبل از اینکه پاسخ را در پاسخ‌نامه بنویسید یک بار دیگر آن را چک کنید تا دقیقا مطابق با دستورالعملی باشد که بالای سوال نوشته شده است. به عنوان مثال در سوالات جای خالی باید تعداد کلمات پاسخ مطابق با دستوری باشد که قبل از سوال ذکر شده است. علاوه بر این باید خود سوالات را نیز با دقت بخوانید تا از اشتباهات ساده جلوگیری شود.

حواس‌تان به ساعت باشد

شما مجاز نیستید ساعت مچی با خودتان سرجلسه ببرید؛ اما در تمام بخش‌های سالن مرکز آزمون ساعت دیواری وجود دارد. برای اینکه وقت را از دست ندهید؛ بعد از پایان سوالات هر بخش، نگاهی به ساعت بیاندازید تا مطمئن شوید که همه چیز منطبق با برنامه زمانی است که از قبل در ذهن‌تان چیده‌اید.

بخش‌های Listening، Reading و Writing دارای سوالات متعددی در قالب قسمت‌های متفاوت هستند. برای پاسخ دادن به سوالات هر بخش زمان کافی در نظر بگیرید. برای پاسخ به برخی از سوالات، محدودیت زمانی پیشنهاد شده است. این محدودیت به دلیل تاثیر کم آن سوال بر روی نمره نهایی است. در واقع سوالاتی که پاسخ دادن به آنها زمان بیشتری نیاز دارد معمولا امتیاز بیشتری دارند.

در نهایت هم اگر در روز یا قبل از روز آزمون به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؛ حتما با مرکز آزمون تماس بگیرید و از آنها بخواهید که در مورد ابهامی که دارید شما را راهنمایی کنند.

نکات مهم روز آزمون آیلتس

سوالات متداول در مورد قوانین آیلتس

آیا در این آزمون چیزی به نام حداقل نمره لازم وجود دارد؟

خیر. نتیجه آزمون عددی بین ۱ تا ۹ است. شما باید بدانید که آیا در قوانین دانشگاه یا سازمانی که می‌خواهید مدرک‌تان را به آنجا ارائه کنید حداقلی برای نمره آیلتس در نظر گرفته شده است یا خیر؟

آیا می‌توان سرجلسه ساعت برد؟

خیر. داوطلبان مجاز به استفاده از هیچگونه وسیله الکترونیکی حتی ساعت مچی نیستند.

محدودیت سنی آزمون آیلتس چند سال است؟

گرچه هیچ محدودیت سنی برای شرکت در این آزمون وجود ندارد؛ اما به جهت محتوای سوالات، آزمون مناسبی برای سنجش مهارت‌های زبانی افراد زیر ۱۶ سال نیست.

آزمون آیلتس چند روز طول می‌کشد؟

آیلتس از ۴ بخش تشکیل شده که رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ آن در یک روز و اسپیکینگ بعد از هماهنگی با سنتر در همان روز یا دو روز پس از تاریخ آزمون کتبی و یا هفت روز قبل از آن برگزار می‌شود.

دیدگاه های کاربران دیدگاه های کاربران عالم زاده درباره این موضوع
اولین نفری! باشید که برای این پست نظر می دهد.
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *